Hlavní obsah
Lidé a společnost

Návrat do systému aneb když stát hází klacky pod nohy

Foto: Seznam.cz

Každý v životě se může dostat do různých životních situací, někdy vlastní vinou, někdy nevlastní. Co, ale když se chce člověk vzpamatovat a „vrátit zpět do systému“?

Článek

Nejprve na úvod, jaké vlastně má člověk, který se chce opět začlenit, možnosti pomoci státu. Když se člověk dostane do tísně, úřad práce má mnoho různých forem pomoci v závislosti na situaci. V prvé řadě může zájemce požádat o některou z dávek státní sociální podpory, mezi které patří např. přídavky na děti, příspěvek na bydlení nebo doplatek na bydlení. V případě přídavků na děti a příspěvku na bydlení je možnost nově zažádat online, je to velmi snadné, systém většinou vše doplní sám a je schopen si většinu věcí zjistit taktéž sám. Je to super, neboť tím odpadne mnoho osobních schůzek na pobočkách, a může to výrazně zrychlit celé řízení. Co když ale tato pomoc není dostatečná, zejména pro ty, kteří byli „mimo systém“ příliš dlouhou dobu? Existují také dávky ve finanční nouzi.
Zde se řadí zejména příspěvek na živobytí, doplatek na bydlení, ale tyto náležitosti lze řešit jen na pobočce, případně elektronicky skrze identitu občana.

Jaká je ale realita

Když se jeden můj dobrý známý rozhodl, že se konečně bude chtít vrátit do systému, rozhodl se, že si požádá o příspěvek na bydlení a příspěvek na živobytí. Nečekal, že ony žádosti budou takové martýrium, a jak moc bude stát házet klacky pod nohy člověku, který se rozhodne, že nechce setrvávat v černé ekonomice. Příspěvek na bydlení byl ještě celkem v pohodě, toto zvládl vyřešit s naší pomocí. Co ale byl boj, byl příspěvek na živobytí. Nebudu se zde vyjadřovat k tomu, jaký přístup mají paní na přepážkách daného úřadu práce, jen bych to snad shrnul, že pokud se jim práce nelíbí, je plno jiných míst jinde. Při oné žádosti si vzpomněl, že vlastně má nějaký účet asi, ale bůh ví, jak dlouho jej nepoužíval. A tím začalo celé peklo. Paní najednou chtěla po něm výpisy z účtu, nebo potvrzení, že je zrušen. Bohužel v době před vánočními svátky, a následně i finančních důvodů, neměl možnost ony výpisy sehnat.

Když už se konečně podařilo a myslel si, že konečně vše bude již dořešeno, tak na úřadě přišla studená sprcha. Na přepážce mu paní arogantně sdělila, že žádosti zastavila z důvodu nedodání oněch výpisů a že si musí podat žádost znovu. On bohužel není moc zdatný v administrativě, a proto si dovedete představit, jak asi musel být dotyčný vytočený. Když se paní omlouval a snažil se vysvětlit, že dříve se tam nedostal, že na to neměl mimo jiné ani peníze, paní jej odbyla, že to není její problém.

Ano, technicky vzato, skutečně to není její problém, ale opravdu chceme házet klacky pod nohy lidem, kteří se chtějí „vrátit“ a začít fungovat? Opravdu chceme tímto jednáním tvořit další kriminálníky? Byl opravdu takový problém, aby ta paní zvedla telefon a zavolala, že stále čeká na ty výpisy s upozorněním, že se blíží termín a hrozí zastavení žádosti? Na dané pobočce to zřejmě problém byl. Když jsem si já osobně žádal o přídavky na děti a náhodou něco chybělo, tak na mé pobočce ÚP jsou paní velmi ochotné vše nejen vysvětlit, ale i ohlídat, že je vše doloženo v termínu. Možná by to chtělo, aby si dotyčná paní uvědomila, že ona je tu pro lidi v nouzi, a ne oni pro ni, a rozhodně by neuškodilo trocha lidskosti, když člověk přijde slušně a požádá o pomoc.

Jaká je vaše zkušenost s fungováním úřadu?

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz