Hlavní obsah
Názory a úvahy

Pojištění? Kdepak, lepší je vyhlašovat sbírky

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Bruno Guerrero / unsplash free

Člověk to může vidět dnes a denně, kdy se jinému stane neštěstí, a skončí bez prostředků. Bohužel, takový člověk pak musí řešit důsledek.

Článek

Podpojištění

Co je to podpojištění? Jednoduše řečeno, jde o situaci, kdy je váš majetek pojištěn na nižší hodnotu, než je jeho skutečná cena. Mnoho lidí, pokud vůbec pojištění má, nemá správné nastaveno daného pojištění. Možná si říkáte, stačí mít něco, nebo si říkáte, však já to nějak udělám. Jenže, co když ne? Krásný příklad toho je množství sbírek na obnovu domova na portálu donio.

Jak funguje ono podpojištění? Je to jednoduché, spočítáte si, v jakém poměru je pojištěn váš majetek vůči pojistné částce. Výsledná procenta pak přepočítáte na reálnou škodu a dostanete výsledné plnění. Příklad, hodnota domku je 5 milionů, pojištění je jen na 2,5 miliónů. To znamená, že váš majetek je podpojištěn o 50 %. Takže jakákoliv pojistná událost nastane, vaše pojistné plnění bude kráceno o 50 %. Pokud vznikne škoda za 1 milion, pak dostanete jen 500 000. Nedávno byl na internetu článek, kdy rodině vyhořel dům, a právě k vůli podpojištění nedostali od pojišťovny adekvátní plnění. Jelikož nebyli připraveni na tuto tragickou událost, byli nuceni založit sbírku.

Nejen majetek, ale i zdraví

Abych nebyl jen u majetkových pojištění, neméně důležité je i pojištění zdraví, tzv. životní pojištění, případně úrazové pojištění. Proč je důležité? Nikdy nevíte, co se vám stane. Dovedete si představit, že máte rodiny, závazky (ve formě úvěrů) a něco vážného se vám stane? Krom útrap s poškozeným zdravím, případně smrtí, předáte svým pozůstalým také dluhy. Není lepší mít nějaké krytí, aby když už se něco stalo, aby rodina měla klid od problémů? Nebo když se objeví závažná choroba, není lepší dostat peníze na lepší péči, která nemusí být hrazena z veřejného pojištění? Dnes je opravdu nespočet možností, co lze připojistit, některé jsou důležitější, některé mohou být jen marketingový tah.

Je lepší být připraven, a nespoléhat se na pomoc státu. Dokazovat své nároky u státu stoji nemálo sil a času, a je s tím i nemálo starostí. Člověk v případě neštěstí věnuje energii jiným problémům, natož pak, aby bojoval s byrokratickým šimlem a nekorektností posudkářů.

Nedůvěra v poradce

Stále v mnohých lidech je zakořeněna nedůvěra v ony „finanční poradce“. Ono to má své důvody. V minulosti totiž mohl onoho „poradce“ dělat kde kdo, kdo tomu ani nerozuměl, kdo chtěl poškodit klienty za účele zbohatnutí. Bohužel, minulost nezměníme. Naštěstí ale dnes jsou požadavky na tuto práci úplně odlišné. Člověk, který chce pracovat v tomto odvětví, musí mít minimálně maturitu, musí splnit bezúhonnost. To ale není vše. V tomto oboru vykonává dohled Česká Národní Banka, u které musí daný pracovník splnit určité certifikace v závislosti na produktech, které chce sjednávat. Vice je zmíněno v zákoně č. 170/2018 sb.

Jaký je rozdíl, mezi oním „finančním poradcem“ a nebo pracovníkem za přepážkou pobočky? Na první pohled téměř žádný. Jenže, když jdete do pojišťovny, tak si těžko zřídíte bankovní účet, zažádáte o úvěr nebo zřídíte doplňkové penzijní spoření (to poslední záleží na pojišťovně). Když půjdete do banky, taky si nepořídíte povinné ručení. Další věcí je ta, že pracovník na přepážce má omezené možnosti, co může nabízet. On vám sice nabídne produkt, který chcete, ale z hlediska podmínek a rozsahu produktu nemusí pro vás být ideální.

Proč se nebát spolupracovat s poradcem? Ušetří vám čas a starosti: Poradce za vás porovná nabídky od různých institucí a najdete pro vás tu nejvýhodnější. Nemusíte studovat stohy smluv a trávit hodiny na pobočkách. Získáte odborné znalosti: Poradce se v pojištění vyzná a umí vám srozumitelně vysvětlit všechny pojmy a podmínky. Pomůže vám vybrat produkty, které skutečně potřebujete a nastavení, které je pro vás optimální. Získáte oporu i při škodě: V případě pojistné události vám poradce pomůže s vyřízením všech formalit a komunikací s pojišťovnou.

Pokud vám pojišťovna nevyplnila plnění, o kterém si myslíte, že na něj máte nárok, zamyslete se, jestli jste produkt měli opravdu správně nastaven. Nezapomeňte, takový člověk dnes chce, abyste byli zajištění a spokojení, proto se snaží produkty nastavit tak, aby jste v budoucnu neměli problémy. Pokud máte již nějaký produkt, nezávislý poradce vám jej dokáže posoudit, jestli je vhodný pro vás nejen z hlediska pojistného krytí, ale i případně pojistných podmínek. Jestli náhodou nepřeplácíte zbytečně, nebo naopak, jestli máte dostatečné krytí. Nebojte se proto spolupráce s takovým člověkem, třeba mu jednou budete, díky jeho práci, vděční. Řešte proti svou situaci zavčas, nečekejte, až se něco stane. Pak už bude pozdě.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz