Článek
STK pro starší auta
Jedním z bodů, který Brusel aktuálně zvažuje, je posílání aut starších 10 let na technické kontroly každý rok. Co si od toho Brusel slibuje? Prý snížení emisí, a zvýšení bezpečnosti provozu na silnicích. Pokud se rozšíří metody kontrol, může se samozřejmě odhalit závada na některých modernějších bezpečnostních prvcích. Dále díky pokročilejším metodám měření emisí se mohou odhalit auta s vysokými emisemi, a mělo by dojít ke snížení znečištění jemnými částicemi. Jelikož mě letošní rok také čekala STK, tak vím, že to není levná záležitost. Pokud člověk jezdí aktivně, dochází k opotřebení dílů. A před provedením STK je vhodné nechat auto prověřit mechanikem.
Letos mě tedy na mém fordu z roku 2008 stála technická celkem 7200 i s menšími opravami. Možná si říkáte, není to moc. Ono, není, pokud to je jednou za 2 roky. Ale při představě, že mě toto čeká každý rok? A co teprve argument o zvýšení bezpečnosti? Z logiky věci, nehody nebývají způsobeny špatným stavem motoru, nefunkčním nějakým čidlem, třeba na parkování, nebo snad kontrolkou o stavu oleje. Nehody bývají způsobeny především nedodržením pravidel, ať už je to vysoká rychlost, telefon za volantem atd. A pokud tady máme politiky, kteří si jezdí 200 km/h, a pak je ještě někdo za tohle obdivuje? Opravdu si nemyslím, že ani super kontrolované auto nezpůsobí nehodu, pokud řidič nezvládne řízení v důsledku rychlé jízdy. Za mě tedy spíše vnímám tento krok jako snahu EU potrestat chudé lidi, za to, že nemají na nové elektroauto.
Energetická náročnost budov
Tohle bylo celkem kontroverzní, a rozvířilo nemálo diskuzí o tom, co se chystá. Ano, směrnice EU sice říká, že od roku 2027 nebude nikdo smět nakládat s budovami, které mají energetický štítek F, nebo G, a od roku 2033 se toto rozšíří i na náročnosti C a D. Ve skutečnosti to takto implementovala jen Francie, a zatím se u nás nic takového neuvažuje.
Pokud by se ale přeci jen toto nějakým způsobem omezilo, pravděpodobně by to pro státní budovy znamenalo další náklady, a nutnost nějakých škrtů, či případného zvýšení daní. Co ale soukromé osoby? Ne každý, kdo zdědí nemovitost, je majetný, a má možnost vzít si další úvěr. Jaký užitek má člověk z toho, že má energeticky méně náročnou budovu? Možná tak na peněžence, kdy něco spoří na platech za energie. Nicméně tento krok může vyžadovat někdy menší, někdy mnohem větší finanční investici, na kterou mnoho lidí mít nebude ani přes současné dotační programy, jako je např. oprav dům po babičce. Může se totiž stát, že investice bude vyžadovat i milion, a vy dostanete dotaci max 50%. Částka 500 000 tak pro mnohé může stále představovat nedostupný cíl.
Z mého pohledu zatím ale není třeba mít obavy, a pokud by tohle přeci jen prošlo, pak to bude naopak vláda, kdo bude trestat chudé.
Energetický mix
Přílišný tlak v rámci green dealu na energetické mixy jednotlivých států také přináší jistá rizika. Nelogickým odstavováním stabilních zdrojů elektrické energie, jako např. ty tzv. špinavé uhelné elektrárny, nebo v případě Německa odstavení jaderných elektráren, může do budoucna představovat riziko. Experti totiž představili scénář, kdy už v roce 2028 může hrozit nedostatek elektrické energie, kdy nebudeme schopni vyrobit potřebné množství, a nepomůže ani dovoz.
Nejen, že tlaky green dealu tlačí v mnohém na peněženky lidí, např. skrze ony elektroauta, či výše zmíněnou nutnost opravy budov, ale i tak důležitou komoditu jako elektřinu nám chtějí zdražit. Jakkoliv chápu, že fosilní paliva nejsou neomezeným zdrojem energie, tak mi chybí absence zdravého rozumu při plánování budoucnosti energetiky. Jsou země, kde budou profitabilní solární panely, a jsou země, kde větrné elektrárny budou super. Pak tu máme země, kde bude nutný mix obojího, a naopak, ani mix nepomůže. V tomto směru mají být řešením jaderné elektrárny, a snad do budoucna i fůzní reaktory. V této technologii je zatím nejvíc vepředu Čína. Té se podařilo udržet vysokou teplotu plazmy již téměř 18 min, což je aktuálně rekord.
Zatím je ale jasné, že při současném nelogickém postupu, kdy není dostatečně rychlá výstavba nových zdrojů energie, roste spotřeba díky novým elektroautům a zároveň se plánuje odstávka stávajících zdrojů.
Jak tohle všechno dopadne na peněženky běžných lidí? To asi uvidíme teprve.