Hlavní obsah
Názory a úvahy

Ufouni přistáli na Konopišti: proč Češi milují konspirace a dezinformace

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Libor Šimek

Tak to je, už přistáli. Věříte tomu? Ukážu vám, jak se manipuluje veřejností, dělá propaganda a praktikuje brainwashing.

Článek

Psal se rok 1938 a rádia v USA uváděly inscenaci Válka světů. Ty mimozemské bytosti jsou už tady. Rozprášily jednotky amerických vojáků a postupují dál. Ufoni útočí! Lidi utíkejte. I když na začátku bylo jasné upozornění, že hra je fikce, to stejné zaznělo několikrát uprostřed hry, tisíce lidí ve zmatku utíkali ze svých domovů. Pak vysílání skončilo u soudu. Kdo za to byl zodpovědný? Měl by platit za iluzi hodnověrnosti autor hry či vysílací stanice? Vždyť byli lidé několikrát upozorněni na to, že se jedná o fikci.

Kdyby se tato rozhlasová hra Orsona Wellese (adaptace od H. G. Wellse) vysílala v té době v Česku, věřím, že s Čechy by to ani nehlo. Ale v kuloárech kluboven a kaváren by to začalo vřít. Prý tady někde přistáli mimozemšťani. Nakladatelství by tiskla knihy na danou tematiku a přednášející od vědců až po esoterické guruy by měli plné sály.

Manipulace veřejností je snadná věc. To platí v případě, že manipulovaná být chce. Zdá se, že česká veřejnost manipulaci miluje. Nedávno české soudy rozkryly, že jeden dezinformační web vydělával desetitisíce měsíčně za reklamu. To muselo znamenat statisíce návštěvností. A co na něm bylo? No přeci blbosti. A na ně se lidé chodí rádi koukat. Jak se to vlastně dělá?

Někteří lidé to umí intuitivně. Jiní se to musí učit z příruček. Ale základ je stejný. Dejte dohromady dvě informace, které spolu zdánlivě souvisí, a hlavně naznačujte, že se jedná o něco zlověstného.

Spojení faktů s mýty

Tak třeba rakovina krále Karla III. Často navštěvoval Rumunsko. Jeho rakovina je tu díky prokletí od rumunských čarodějnic. Každý ví, že tam žijí čarodějnice, nebo ne? Teď to chce k tématu přidat ještě nějakou pěknou fotku ženy z Rumunska. Ty starší často chodí zahalené. Vybereme nějakou v černé, aby připomínala ženu v kápi. Černá je přeci znamením zla nebo smutku. To vyjde nastejno. A máme zprávu hotovou.

Může si za to sám nebo ne?: manipulace, která zbavuje osobní odpovědnosti

Co tam máme dalšího? Tak třeba Joea Bidena. Biden je takový stařík, který si plete páté přes deváté a přesto ovládá mocnou zemi. Nebo ona ovládá jeho? Nejspíš mu někdo sype do ranní kávy nějaké prášky, ale akorát takovou dávku, aby byl jen občas v limbu. Dělá to vždy těsně před vystoupením, které má Joe na veřejnosti, a proto je téměř vždy mimo. Je to pravda nebo ne? Těžko posoudit informaci, která se tváří velmi věrohodně, zvlášť, když si daný jedinec za to svým chováním může sám.

Někteří o sobě rádi takové dezinformace nechají kolovat, protože je zbavují odpovědnosti za jejich chování. Když Trump prohrává na plné čáře, je to přeci výhodné nechat o sobě tvrdit, že je proti němu velké spiknutí.

Zprávy jako jedna velká propaganda

Zprávaři se obvykle stávají obětí propagandy nejčastěji. Jsou ostatně první z těch, přes které se propaganda šíří dál. To jsou takové ty zprávy, kdy se Češi vrhli nakupovat nemovitosti, u toho další zpráva, že nemovitosti budou dražší, tak neváhejte, a pak za měsíc zpráva, že nemovitosti zdražily. Kdo tady ovlivňuje koho? A jak si to můžete ověřit? To záleží na druhu společnosti, ve které žijete.

Třeba aktuální zpráva na Novinkách je Spí u kamaráda v kuchyni na zemi. Je to pohnutý příběh o člověku, který přišel o střechu nad hlavou, protože ji kvůli rozvodu prodal. Poučení na konci příběhu nespočívá v tom, že se měl spolehnout na přátele, ale neměl prodávat ten dům. V jiné společnosti než české byste ale četli jiný závěr a jiný příběh.

Český propagandistický standalon aneb seď na místě a ani se nehni

Proč? Protože Češi poměřují svou hodnotu prostorem domu či bytu, který zabírají. Lidé, kteří považují byty či domy pouze za dočasné obydlí, jsou Čechy perzekuováni a častováni termíny jako socka či bezďák. Jaká společnost, taková dezinfomarční propaganda.

V jiné, vyspělejší společnosti, se lidé na domy nefixují, ale pěstují mezi sebou funkční vztahy. Nebo mají úplně jiný koncept vztahu k životnímu prostoru. V Rakousku a Německu si lidé životní prostory spíše pronajímají. Díky tomu nejsou tak nervózní a nebojí se tolik o svou budoucnost tak, jako Češi podle současných průzkumů. Ti třebas sedí ve velkém domě, ale mají deprese a třesou se, co se jim stane v budoucnosti. Můžou si za to sami, nemají se fixovat na povrchní věci.

Místo, aby pěstovali funkční vztahy a zapojovali se do společensky užitečných aktivit, tak si jen stavěli baráky, a ty domy s nimi, světě div se, nemluví ani mluvit nebudou, ani je nebudou konejšit nebo jim pomáhat v případě nouze. Zato od nich pořád něco chtějí. Znamenají pro své majitele jen další starosti a břemeno navíc jako je třeba trvalá údržba.

Navíc v nich můžete často zažít něco nepříjemného. Když jste se dobrovolně rozhodli se na celý život zazdít v jednom místě, musíte bezpodmínečně akceptovat všechno zlé, co se kolem vás děje. Otravné sousedy, neustále stejný životní rytmus. A nehledě na ten chronický dopad na celý národ, když jsou tu statickým životním stylem zazděné jakékoli dynamické vztahy produkující pocit života. Česko už bude nejspíš navěky jen sedět na místě a bavit se stále se stejnými lidmi pořád dokolečka. Jednou či dvakrát za rok vás Maledivy či Zanzibar z pocitu prázdnoty a nudy nevytrhnou.

Proč Češi tak milují konspirace? Protože nemají, co na práci, a něco hodnotného se jim vytvářet nechce, natož aby chtěli přemýšlet.

Všimli jste si, že šiřiteli a konzumenty konspirací jsou často lidé, kterým nic v životě nechybí?

Potom lidé, kteří sedí na místě a nudí se, svou nudu zahánějí hádejte čím. Snaží se zabavit vymyšlenými příběhy včetně dezinformací, protože všechny informace o svém životě a okolí už mají a znají nazpaměť díky tomu, jak jsou neustále dokolečka dokola pořád stejné. Vymýšlet nebo vytvářet něco nového se jim nechce, to totiž stojí úsilí a museli by překračovat svoje komfortní zóny. A na to jsou Češi úplní experti, nevystrčit ze své psychické komfortní zóny nos, a to ani na dovolené v zahraničí, natož doma.

To raději pořád dokola omílají do zblbnutí to, co mají v hlavách už dávno, dělají pořád dokola to, co dělali už před lety, a ke svým bližním se chovají nehledě na kontext pořád stejně bez ohledu na to, jak nefunkční takové chování je a jak někomu škodí, hlavně, aby se nemuselo nic měnit.

A tady máme podstatu tendenčního tíhnutí Čechů k dezinformacím a konspiracím. Je to důsledek chronické snahy o naprostou psychologickou, společenskou a životní nehybnost. To popisuje i ono české „on je za vodou“, kde nejde ani tak o to, že má někdo zajištěné materiální potřeby, ale především o to, že už takový člověk nemusí nic ve svém životě měnit ani pod tlakem. A to mu všichni závidí.

Tristní je, že se dokonce česká psychologická scéna zaměřuje na jistou terapeutickou radu, která by se dala popsat jako „najdi si svůj důlek“. V tomto postupu psychologičtí experti brífují lidi na to, aby si našli své místo v životě, kam si dřepnou a už se odtud nehnou. Aby se cítili v bezpečí. Tomu tedy říkám terapie, pak už takovým lidem nezbyde než navěky chodit k psychologovi a řešit s ním důsledky své životní fádnosti a nehybnosti. A to je zřejmě účelem. Proto pozor na psychology, psychoterapeuty a psychiatry, které si vybíráte, je mezi nimi zvláště v Česku mnoho těch, kterým nejde o vaše duševní zdraví, ale kdo ví o co.

Velký učitel propagandy

Funkce propagandy nespočívá ve vědeckém tréningu jednotlivce, ale v tom, že přivedete pozornost mas k faktům, procesům a potřebám, jejichž důležitost si uvědomí poprvé v životě.

Kdo to řekl? Tipujte…

Soudobé užití termínu propaganda se objevilo v katolickém prostředí. Pochází ze Sacra Congregatio de Propaganda Fide, což je Společenství kardinálů, které má zviditelňovat církev už od roku 1622 a funguje dodnes.

Propaganda musí být populární a její úroveň musí být šitá na míru i tomu nejhloupějšímu z mas.

Znovu tipujte, kdo je autorem tohoto výroku? Poradím vám, je to ta samá osoba jako autor prvního výroku na začátku této kapitoly.

Řekl to Adolf Hitler ve své knize Mein Kampf.

Udělejme si takový test. Kdo myslíte, že používá propagandu na našem politickém poli? Přeci ten, kdo používá slova, kterým každý rozumí a má je rád. Určitě není dobrá a šikovná propaganda říct, nasolíme vám větší daně, budete platit víc, ale někdy v budoucnu se vám to vyplatí. Tomu by totiž lidé, kteří neumí počítat, nerozuměli. A to by pak nebyla propaganda podle Mein Kampf.

Jiní politici používají klíčová slova, která působí na lidi jako joystick na ovládání avatarů. Třeba když použijí spojení vyšší důchody, statisíce lidí začnou slintat jako Pavlovovi psi po sepnutí podmíněného reflexu signalizujícího blížící se baštu.

Agitátor, který demonstruje schopnost převést myšlenku na široké masy nesmí být jen demagog, ale také dobrý psycholog
A.H.

Ano, Adolf vyjádřil pro mnohé nepříjemnou pravdu, která se mu samotnému stala osudnou. Musíte prostě vědět, kam vaše demagogie povede. Vzhledem k tomu, že se dnešní politici v psychologii komunikace nevyznají, sázejí jen na užívání pojmů, které připomínají pár povelů pro psy. Vědí, že budou zaručeně fungovat, to budou, ale nakonec se obrátí proti nim. Psi začnou štěkat na ně a roztrhají je na kousky. To jsou ty známé politické osobnosti, které se diví, že skončili rozvodem, ošklivou nemocí, na práškách nebo na mizině či v lochu.

Propaganda se prostě musí umět, a nejlépe vám ji předvede někdo, kdo ví, jak lidská mysl funguje.

Brainwashing alias vymývání mozků

Číňané jsou známí technikami brainwashingu už dlouhá tisíciletí. V době války v Koreji se někteří američtí vojáci mohli s jejich technikami osobně seznámit. Vyšli z nich pak pro své blízké k nepoznání. Najednou věděli, že válka byla špatně. Komunismus je super a kapitalismus je zlo. CIA do výzkumu a aplikace brainwashingu, aby se vyrovnala Číně, nalila milióny dolarů.

Co se skrývá za procesem vymývání mozků? Je to vystavení jednotlivce intenzivním technikám propagandy, a to vše spojené s jeho citovou, emoční, případně fyzickou deprivací.

Jedince je nejdříve třeba zlomit. V první fázi mu limitujete fyzické potřeby, třeba možnost si odskočit na toaletu. Izolujete ho od informací zvnějšku, tak činí některé kulty. Žádné zprávy, žádné telefony.

Oberete ho o důstojnost, v měkké formě to můžete třeba zažít na úřadech. „Tak už jste zase tady?“ Zkrátka těch podvědomých forem psychického týrání jste už určitě zažili dost, brainwashista neboli vymývač mozků jen systematicky, cíleně a vědomě používá to, co už je na skladě a co zná ze života.

Ve chvíli, kdy někoho oberete o důstojnost, bude náchylnější k tomu, vám jako autoritě naslouchat. Bude vědět, že pohodu a klid pro svou neklidnou duši může dostat jen od vás. A máte ho na lopatě. Ti, kteří vyžadují od ostatních projevy submise a podřazenosti jsou zpravidla vymývači mozků, kteří si těmito postupy chtějí zajistit pozice vyšší, než které jim přirozeně patří. Zpravidla je takové chování spojeno s velkými osobními komplexy a vnitřní nejistotou a má tendenci se obracet proti svým původcům. Pokud po vás někdo chce, abyste se před ním ponižovali nebo shýbali, nikdy mu na to neskočte. A pokud vás k tomu donutí silou, při nejbližší možné příležitosti si to na něm a jen a pouze na něm nekompromisně vykompenzujte.

Tak co, myslíte si, že je možné, aby Ufoni přistáli na Konopišti? Když už i v americkém Kongresu věří tomu, že ufoni přistáli v USA, tak proč ne rovnou na Konopišti?

Zdroje:

Tom Tripodi. Crusade: Undercover against the Mafia and KGB.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz