Článek
Ambice jsou obrovské, stejně jako území, na kterém má Centralny Port Komunikacyjny (zkráceně CPK) vzniknout. Výstavbu dopravní infrastruktury, která v současnosti patří v evropském měřítku k nejodvážnějším svého druhu, Poláci plánují mezi městy Varšavou a Lodží (konkrétně v oblasti obce Baranów v regionu Mazovsko).
Mezinárodní letiště ponese symbolický název Solidarity Transport Hub
Součástí CPK bude velké mezinárodní letiště s plánovaným názvem Solidarity Transport Hub, které má zabírat plochu přibližně tři tisíce hektarů, což je dvakrát tolik než pražské Letiště Václava Havla. Kromě toho se počítá s dalšími tisíci hektary území určeného pro logistiku, průmysl a napojení na dopravní síť.
Podle plánů bude letiště v plném provozu schopné odbavit přibližně 30 až 40 milionů cestujících ročně. Mimochodem letištní terminál, jehož architektonické řešení připravuje britské studio Foster + Partners, má být navržen jako flexibilní a modulární celek, který bude možné podle potřeby rozšiřovat.
Výsledný komplex CPK má v Polsku propojit mezinárodní letecký provoz s vysokorychlostní železnicí a dálnicemi. Zároveň se má stát důležitým uzlem pro osobní i nákladní dopravu v rámci střední Evropy.
Polsko chce tedy vybudovat dopravní infrastrukturu, která výrazně překonává současné domácí kapacity. Odhadované náklady na Centralny Port Komunikacyjny se pohybují kolem 132 miliard zlotých, což je v přepočtu na 756 miliard korun. Tato částka zahrnuje také související železniční a silniční investice. Například pokud jde o dálnici A2 mezi Varšavou a Lodží, má zde vzniknout třetí a čtvrtý pruh.
Vysokorychlostní železnice zkrátí dobu cestování o desítky procent
Centralny Port Komunikacyjny neboli CPK mezi Varšavou a Lodží nebude pouze o mezinárodní letecké dopravě. Nedílnou součástí tohoto projektu je rozsáhlá železniční síť, která bude mít svůj železniční uzel v CPK, který s hlavními železničními tratěmi propojí 10 kilometrů dlouhý železniční tunel u města Lodž, jehož přípravy jsou nyní v plném proudu.
CPK má přitom prostřednictvím vysokorychlostní železnice propojit všechna velká polská města a výrazně mezi nimi zkrátit cestovní časy. A to například:
- Varšava – Wroclaw: z 4 hodin na 1 hodinu 55 minut
- Varšava – Gdaňsk: z 3 hodin na 1 hodinu 30 minut
- Varšava – Katovice: z 2,5 hodiny na 1 hodinu 15 minut
V rámci tohoto projektu má v Polsku vzniknout víc než dva tisíce kilometrů nových vysokorychlostních tratí, které se zároveň napojí na páteřní evropské železniční koridory v rámci sítě TEN-T. Železniční uzel v CPK a vysokorychlostní železnice mezi velkými městy má podle plánů posílit také vnitrostátní přepravu zboží v rámci Polska a ve výsledku odlehčit kamionové přepravě na polských dálnicích.
Kromě toho je v plánu i napojení na námořní přístavy u Baltského moře (Gdaňsk), čímž se výrazně posílí logistická nezávislost Polska na německé dopravní infrastruktuře a překladištích. Díky tomu budou moci Poláci své zboží včetně potravin, surovin a průmyslových výrobků exportovat přímo do zahraničí bez nutnosti využívat zahraniční překladiště. To je zásadní hlavně pro polské zemědělství a potravinářský průmysl. Získají totiž lepší přístup k zahraničním trhům a zároveň si udrží kontrolu nad celým logistickým řetězcem.
Stavět by se mělo již v dohledné době
Roky 2025 a 2026 jsou pro projekt CPK naprosto zásadní. Právě v tomto období mají padnout rozhodnutí o nejdůležitějších výběrových řízeních a zakázkách, na které bude už přímo navazovat samotná výstavba letištního terminálu, železničních koridorů a tunelů či napojení na navazující infrastrukturu.
Mezi největší zakázky patří výběrové řízení na hlavního inženýra (General Contract Engineer), který má řídit výstavbu mezinárodního letiště, a soutěž na výstavbu samotného letištního terminálu v hodnotě přes 5 miliard zlotých. Dále se připravuje tendr na železniční spojku (tzv. siding) a na deset kilometrů dlouhý tunel u Lodže.
Podle oficiálních údajů má být v rámci tohoto projektu jenom v roce 2025 zadáno zakázek za více než 30 miliard zlotých, tedy přibližně 160 miliard korun. Polská vláda pod vedením Donalda Tuska zároveň opakovaně deklarovala, že projekt má její plnou podporu a nebude zastaven ani zpomalen.

Ilustrační foto – vlakové nádraží ve Varšavě
Změní CPK tvář Polska?
Otázka, zda CPK změní tvář Polska, dnes rezonuje nejen mezi polskou veřejností a v médiích, ale také mezi odborníky na dopravu, regionální rozvoj či ekonomiku. Vše nasvědčuje tomu, že odpověď zní ano. Polsko se díky tomuto projektu může stát novým logistickým a dopravním centrem střední Evropy.
Nový dopravní uzel by mohl přitáhnout investory, kteří hledají silnou infrastrukturu a propojenost napříč Evropou. Už během samotné výstavby se počítá s vytvořením tisíců pracovních míst a dlouhodobě se očekává ekonomické oživení celého regionu Mazovska. Projekt zároveň přináší i ekologický rozměr. Například rozvoj železniční dopravy může v delším horizontu přispět ke snižování emisí, pokud se lidé a firmy rozhodnou využívat rychlejší a efektivnější vlaky. Pro našeho severního souseda to má i významný geopolitický dopad. Polsko se může díky projektu CPK odpoutat od závislosti na západoevropských dopravních uzlech, a to zejména v Německu.
Megaprojekt CPK, jehož dopad se plně projeví až v příštích desetiletích, ukazuje, že Polsko se nebojí myslet ve velkém. Pokud se podaří naplnit všechny současné plány, zcela jistě se promění nejen polská doprava, ale i postavení Polska v rámci Evropy.
Zdroje:
https://www.cpk.pl
https://www.thesun.co.uk/travel/35180104/airport-millions-passengers-new-european/
https://www.c-mw.net/poland-is-building-a-e34bn-transport-hub-heres-how-it-will-work/
https://en.wikipedia.org/wiki/Central_Communication_Port
https://solidaritytransporthub.com/
https://www.huffingtonpost.es/economia/luz-verde-megaproyecto-millonario-promete-cambiar-transporte-europeo-siempre.html
https://centreforaviation.com/data/profiles/newairports/new-central-polish-airport-solidarity-transport-hub
https://zdopravy.cz/projekt-polskeho-megaletiste-zije-s-cpk-pocita-i-nova-vlada-210595/