Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Česká škola v době zápisů: komu záleží na kvalitě učitelů?

Foto: Vika Glitter / Pexels

V mnoha výzkumech na otázku: „Podle čeho vybíráte školu pro své dítě?“ odpovídají rodiče: „Podle kvality učitelů“. Ale jak by ji mohli poznat, když o ní mají rozdílné představy i mnozí ředitelé škol?

Článek

Máme tu konkrétní učitelku, která učí mizerně. Jak se tahle osoba dostala k dětem? Těžko říct. Její bývalá zaměstnavatelka na předchozí základní škole jí neprodloužila pracovní smlouvu, neboť u ní shledala „absenci empatie“ a konstatovala, že se „naprosto nehodí k malým dětem a její působení na prvním stupni ZŠ jim může způsobit újmu“. Když s ní mluvila a dávala jí zpětnou vazbu, ta jí odpověděla, že se přece nebude přetvařovat.

Foto: Líný učitel

Tohle je přesný opak formativního hodnocení

Kvalitnější práce učitelky by podle ní bylo „přetvařování“. Takže šla na jinou školu, kde předvádí stejnou bídu, jako roky předtím. Zajímá na té škole někoho, zda svým jednáním dětem způsobuje újmu? Nezajímá. Kopie sešitů na obrázcích s nesmyslným pětkovým hodnocením jsou ukázkou její „práce“. Jsou to sešity druháčků! Stejně učí i letos, ve třetí třídě. Vyučování v jejích hodinách je jak z hodně děsivého hororu. Děti se bojí nejen promluvit, ale i zasmát. Nejen, že jde jen o frontální výuku (opakuji: ve třetí třídě!), ale má i velmi negativní vztah k žákům. Každý, ale opravdu každý, kdo k ní například přijde se sešitem s vypracovaným zadáním, dostane vynadáno. Buď, že má chybu, nebo špatnou úpravu nebo nese práci příliš pozdě. Není možné, aby kohokoliv pochválila, usmála se… Tohle její chování už hraničí s psychickým týráním, pokud jím už dávno není.

Foto: Líný učitel

Chyby trestá špatnou známkou jen hloupý učitel

 Jak hodnotí tuhle pedagogickou zhůvěřilost ředitelka jejího současného zaměstnavatele? Nemůže si ji vynachválit, neboť „třída, převážně chlapecká, prý byla zlobivá a hlučná a teď jsou tak hodní…“ Ne, nejsou hodní, ale jsou zastrašení. Zřizovatel? Tomu je to jedno. Na předchozí škole se zřizovatel školy staral, proto tam tohle učitelské monstrum nemohlo učit. Musela odejít. Stačily pouhé dva roky, než zjistili, co je zač a jakou hrůzu ve třídě odvádí. Současného zřizovatele nic podobného nezajímá. Že by starostu a zastupitele voliči ve volbách vybírali i proto, že chtějí pro své děti kvalitní vzdělávání? Nenechte se vysmát. Ve volebním programu starostovy strany je 24 bodů, žádný se netýká vzdělávání nebo školy, kterou obec zřizuje. Tedy pardon, jeden takový tam je: „zachováme SENIOR TAXI a Univerzitu III. věku“. Paráda. Ještě aby se někdo postaral o kvalitní vzdělávání současné generace školáků, ale kdo by to měl být, když na to obec kašle?

Foto: Líný učitel

Poškozující hodnocení ničí motivaci ke vzdělávání

Ředitelka v současné škole tuhle učitelku chválí. Je jasné proč: kvalitní výuku by nepoznala, ani kdyby ta jí vlezla na záda a kopala ji do zadku. Ředitelé škol dobrého učitele často nepodporují, protože ho ve sborovně ani nerozeznají. Není to ten, kdo je k řediteli loajální a kdo plní byrokratické úkoly. Nekvalitní, vyhořelé a nekompetentní ředitelé škol neumějí zlepšovat, nevědí jak a ani proč. A nyní rodič přemýšlí kam vzít dítě k zápisu. Do české školy? Proč ne? Některé stírací losy přece vyhrávají hlavní cenu.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz