Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Když se učitelky chovají jako protidrogové komando

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Pexels Yash Lucid

Tento neuvěřitelný, ale pravdivý příběh se odehrál na veřejné základní škole. Je začátkem šikany učitelů vůči žákovi, která se táhne se už mnoho měsíců a neskončila ani do dnešních dnů.

Článek

Vše začalo tím, že se žák osmé třídy Martin vrátil do třídy z toalety. Třídní učitelka a asistentka si ho vzaly na chodbu a třídní mu přikázala, aby jí ukázal všechny kapsy a to, co v nich má. Následně si musel svléknout vestu, co měl na sobě, předat ji do rukou této učitelky, kdy ta mu prohledala kapsy u této vesty. Touto osobní prohlídkou bylo u Martina nalezeno v kapse vesty jedno balení nikotinových sáčků.

Maminka o tom napsala: Tento postup shledávám jako absolutně nepřípustný ze strany školy. Prohlídku osoby u nás v ČR může provést policista podle zákona o Policii ČR, nikdo jiný. Učitel nemá žádné zákonné zmocnění, aby mohl postupovat tak, jak postupovala třídní učitelka. Musíte ctít ústavní zákony o nedotknutelnosti osoby, kterou náš právní řád zaručuje a nezáleží na jejím věku: „Nedotknutelnost osoby a jejího soukromí je zaručena. Omezena může být jen v případech stanovených zákonem“.

Připomenu, že v době tohoto příběhu (před dvěma lety) byly nikotinové sáčky běžně dostupné a jejich prodej nebyl zakázán ani u dětí a mladistvých. Sáčky byly a jsou dokonce propagovány jako zdravější varianta cigaret. Nikotinový sáček na českém trhu průměrně obsahuje 4 až 7 mg (ale i více) nikotinu, pro porovnání nikotinové dražé pro odvykání kouření obsahuje 4 mg nikotinu. Takže Martin měl v kapse podle tehdejší legislativy něco mnohem méně závažnějšího, než jsou cigarety a prodej čehož pro děti a mladistvé nebyl omezován. Samozřejmě, i nikotinové sáčky mají svá zdravotní rizika, a to později vedlo k zákazu prodeje pro děti a mladistvé. Nicméně NIKOTINOVÝ SÁČEK NENÍ MARIHUANA! Stejně jako vařečka není samopal.

Do této chvíle je to věc, která není tak fatální. Učitelka, prohrabávající neoprávněně kapsy je sice smutná věc, ale není to nic, za co by se nemohla omluvit a snažit se pošramocený vztah napravit. Ale to se vůbec nestalo, protože se rozjelo antidrogové šílenství. Viditelně se zejména třídní učitelka a školní metodička prevence příliš dívají na odpolední německé kriminálky. Obvinily Martina, že je uživatelem marihuany! Jak na to přišly? Přece svým detektivním šetřením. Vyzvaly Martinovy spolužáky, aby jim sháněli důkazy. Někteří tak činili ochotně, jiní až pod nátlakem. Tak se objevila prázdninová fotografie Martina s cigaretou. A učitelka, která se viditelně minula povoláním, z kouře té cigarety (!) rozpoznala, že je to marihuanová cigareta - analýza, na kterou později koukal jako blázen i specializovaný policista. Ale nepředbíhejme.

Maminka Martina: Tímto bylo porušeno pravidlo, že nikdo nesmí zasáhnout do soukromí jiného člověka, nemá-li k tomu zákonný důvod. Nelze bez svolení člověka narušit jeho soukromé prostory nebo sledovat jeho soukromý život, využívat takové či jiné záznamy pořízené o soukromém životě člověka třetí osobou nebo takové záznamy o jeho soukromém životě šířit.

Foto: Líný učitel

Výsledky jednoho z testů

Začaly opakované výslechy Martina, plné nátlaku a manipulace, kde byl nucen k přiznání, že je uživatel marihuany. Připomínám, že píšu o osmákovi, na kterého tlačili dospělí „pedagogové“ stylem zlý policajt a zlý policajt. Matka, která byla podobným obviněním zděšena, udělala rozumnou věc. Poprosila svého známého, aby Martina podrobil policejnímu testu, který detekuje požívání marihuany v době několika měsíců zpětně. Testy byl negativní. Následovaly i další testy, včetně lékařských, všechny negativní. To ale škole nezabránilo, aby při jednání s maminkou tvrdili, že Martin ve škole bývá pod vlivem omamných a psychotropních látek, což údajně má vyplývat z toho, že „byl radostný“ a že je uživatelem marihuany, což učitelka odůvodňovala tím, že má Martin někdy červené oči a je „mimo“ a chová se divně, bývá unavený, nemá hodinou připravené pomůcky, skáče do řeči, vykřikuje a podobně.

Vidíme, že se situace dopracovala až k úplné stupiditě. Absurdní argument, že když člověk v této škole prokazuje radost, musí nutně být zhulený, není třeba komentovat. Argumenty o Martinových projevech ukazují ten obrovský amatérismus. Martin má normální projevy druhostupňového kluka, ale navíc má ADHD a bere léky, které mohou unavenost způsobit. Kdo občas bere třeba i blbý prášek na alergii, ví, o čem píšu. A víte, co bylo mamince řečeno na negativní výsledky testu? Že Martin ví, jak ty testy obejít – třeba tím, „že se před testem nají“. Ty bláho. Ředitelka, třídní a preventistka jsou úplné vědkyně.

Co mohla maminka udělat proti téhle hysterii? Dala tedy učitelce přebal Martinových léků, aby si pročetla příznaky. Jenomže ve škole se rozjela zcela jasně cílená šikana vůči Martinovi. Učitelé začali o Martinovi trousit poznámky v jiných třídách. Třídí učitelka se rozhodla před celou Martinovou třídou předčítat jeho leták k lékům. V následujících měsících byl Martin učiteli stále dotazován, zda ještě hulí, zda bude dál brát drogy dál a podobně. Ve škole se roznesly pomluvy, že měl ve skříňce pervitin, marihuanu, a že se svou matkou falšuje výsledky testů a podplatili i policistu, který mu je dělal a podobně. Malé ukázky této hloupé, nebezpečné a nepodložené šikany: třídní při výuce řekla u obrázku marihuany: „Martine, to je marihuana, tu přece znáš“. Martin jen odpověděl: „Paní učitelko, to není vtipný“. Učitel matematiky zase k Martinovi pronesl: „Tak co život, bylinky rostou?“ Učitelé zase jindy: „Pořád hulíš?“ nebo „Budeš brát drogy dál?“ Když přišel do školy policista, pozvaný na besedu o drogách, ředitelka a preventistka ho informovaly, že Martin je uživatel marihuany.

Tohle jsou situace jako z příručky o šikaně. Učitelé si vyberou cíl, do kterého se rádoby vtipně trefují a získávají tím laciné body. Zároveň tím ale spouštějí šikanu, kterou nejen sami realizují, ale i k ní ostatní pobízejí. Krajně nevhodné je to od třídní učitelky, která má být hlavním průvodcem a obhájcem „svých dětí“. Tohle totální selhání nelze omluvit, bez jakéhokoliv důkazu je tu obviňován a psychicky poškozován nevinný žák. A to, co dělo dál, moje slova potvrzuje. Následně po popsaném jednání byl Martin napaden spolužačkou, která ho zfackovala a sdělila mu, že ho ve třídě nikdo nechce a že se ani nediví, že byl na minulé škole šikanovaný. Také jiní žáci se Martinovi posmívali, že je feťák a podobně. Dokážete si představit, jak se Martin musel cítit? Co za lidi může takhle ničit obyčejného kluka? A tohle zastrašující, nátlakové a neprofesionální jednání školy včetně opakovaného vynucování si přiznání mělo závažný dopad na Martinovu psychiku a vedlo k jeho psychickému zhroucení a k oprávněnému vědomí, trvalého a ubíjejícího pocitu, že se ve škole vlastně nemá na koho obrátit a nikdo mu nepomůže.

Foto: Líný učitel

Ze zprávy inspekce

Celá situace má i další vývoj, který vede do současnosti. Šikana učitelů neskončila, trvá stále. Přitom Česká školní inspekce, která věc vyšetřovala, označila postupy školy za chybné. Cituji: „Pedagogický postup v průběhu šetření možného rizikového chování žáka a v průběhu komunitního kruhu vzhledem k zajištění bezpečného prostředí žákovi 1, ale i ostatním žákům třídy, hodnotí ČŠI jako nežádoucí. Postup nebyl v souladu se zásadami vzdělávání, neboť vzdělávání má být založeno na vzájemné úctě, respektu a důstojnosti všech účastníků vzdělávání. ČŠI hodnotí stížnost jako důvodnou“.

Maminka také správně poukázala na to, že nikotinové sáčky v dané době nebyly nijak omezovány a škole neměla oprávnění Martina nijak trestat. Tedy ani ředitelskou důtkou, kterou dostal. Stěžovala si na to ČŠI. Na to šetření ČŠI: „Škola pro zákaz vnášení nikotinových sáčků do školy před tímto datem ve školním řádu nevyužila formulaci doporučovanou MŠMT. Porušení povinností stanovených školním řádem nebylo školou prokázáno a řádně odůvodněno. ČŠI hodnotí stížnost jako důvodnou.

Když se ve škole s nekompetentním vedením projevují hloupé, dětem škodící a hodnotově pokřivené osoby, která se místo pedagogického působení snaží žáka ničit, může to vypadat přesně takto. Co je zastaví?

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz