Článek
Pentagon si je vědom, že stíhačky trpí celou řadou technických dětských nemocí. Bohužel, jak se ukazuje, některé z těchto „nemocí“ už dávno přešly do chronického stavu.
1. Když stíhačka donáší tajné informace
F-35 je nejen moderní, ale i dost upovídaná. Její logistický systém ALIS posílá data o provozu rovnou do USA, i když je letoun v rukou zahraničních armád. Trochu nepříjemné, když jde o tajná vojenská data.
2. Když si myslíte, že máte díly… ale nemáte
ALIS taky nefunguje nejlépe jako skladová evidence. Papírově jsou náhradní díly všude, ale realita na letištích ukazuje pravý opak. Chybějící součástky už nejednou uzemnily letadlo před důležitou misí.
3. Bolest uší? Raděj si dejte ibuprofen
Náhlé výkyvy tlaku v kabině způsobují pilotům extrémní bolest uší. Kdo by očekával, že se s takovou banalitkou bude potýkat nejmodernější stíhačka planety?
4. Mrazivé překvapení
Při teplotě pod -1 °C se letoun občas rozhodne, že jedna z jeho baterií umírá, a let raději zruší. Problém se řeší softwarově, ale představa stíhačky, která nevydrží pořádně chladné počasí tedy není příliš povzbudivá.
5. Rychlost ničí stealth povrch
Let nad Mach 1,2 delší dobu? U verzí stíhaček F-35B a F-35C to raději nezkoušejte, jinak se za vámi budou odlupovat kusy stealth povrchu.
6. Záhadné manévry
Při ostrém manévrování s náběhovým úhlem větším než 20 ° se letadlo chová dost nevypočitatelně. Řeší se softwarovou úpravou, ale piloti si na to stěžují dodnes.
7. Nekvalitní pneumatiky
Přistávání je samo o sobě dost náročné. Když se k tomu přidá riziko prasknutí pneumatiky a možné poškození hydrauliky, už to začíná být skutečný adrenalin.
8. Záře, která vadí
Průhledový displej někdy svítí tak silně zeleně, že překrývá informace, které pilot potřebuje vidět při přistání. Ale to znají řidiči automobilů při západu slunce také. V obou případech jde o nebezpečný jev.
9. Zelené pruhy v noci
Noční vidění není spolehlivé a občas vykresluje rušivé zelené pruhy, které komplikují orientaci.
10. Radar s tunelovým viděním
Radar F-35 v hladinovém vyhledávacím módu ozařuje jen malý pruh moře, což omezuje jeho efektivitu.
11. Když je příliš horko na přistání
Při teplotách nad 32,3 °C má verze F-35B problém se svislým přistáním, protože motor negeneruje dostatečný tah. Tento problém značně komplikoval život izraelským letcům stíhaček v teplém letním počasí Blízkého východu.
12. Softwarové chyby zbraňových systémů
Pentagon objevil čtyři zásadní problémy v komunikaci mezi letounem a zbraňovými systémy. A to u bojového stroje opravdu nechcete.
13. Nekonzistentní tah motoru
F-35 někdy nepodává očekávaný výkon, což může způsobit velké problémy při bojových operacích. Znáte to jistě z jízdy v tříválcové Fabii, kdy šlápnete na plyn pro rychlejší manévr a nic se neděje.
Jak z toho ven?
F-35 má potenciál být skvělou stíhačkou, ale i když se jedná o jeden z nejlepších strojů svého druhu na světě, tak občas připomíná spíše velmi drahý experiment. Softwarové opravy postupně přicházejí, ale výrobce Lockheed Martin stále zdaleka nevyřešil všechny potíže. A tak zástupci americké armády často doufají, že si piloti prostě „zvyknou“.
Zdroj: https://www.defensenews.com