Hlavní obsah
Aktuální dění

F-35: dokonalý stroj s pár chybami

Foto: Soly Moses - pexels.com

Stíhačky F-35 se již 19 let potýkají s mnoha problémy

Stíhačka F-35 měla být technologický zázrak, ale spíše připomíná experiment, který se nikdy nekončícími opravami snaží dotáhnout do funkčního stavu. Již 19 let.

Článek

Pentagon si je vědom, že stíhačky trpí celou řadou technických dětských nemocí. Bohužel, jak se ukazuje, některé z těchto „nemocí“ už dávno přešly do chronického stavu.

1. Když stíhačka donáší tajné informace

F-35 je nejen moderní, ale i dost upovídaná. Její logistický systém ALIS posílá data o provozu rovnou do USA, i když je letoun v rukou zahraničních armád. Trochu nepříjemné, když jde o tajná vojenská data.

2. Když si myslíte, že máte díly… ale nemáte

ALIS taky nefunguje nejlépe jako skladová evidence. Papírově jsou náhradní díly všude, ale realita na letištích ukazuje pravý opak. Chybějící součástky už nejednou uzemnily letadlo před důležitou misí.

3. Bolest uší? Raděj si dejte ibuprofen

Náhlé výkyvy tlaku v kabině způsobují pilotům extrémní bolest uší. Kdo by očekával, že se s takovou banalitkou bude potýkat nejmodernější stíhačka planety?

4. Mrazivé překvapení

Při teplotě pod -1 °C se letoun občas rozhodne, že jedna z jeho baterií umírá, a let raději zruší. Problém se řeší softwarově, ale představa stíhačky, která nevydrží pořádně chladné počasí tedy není příliš povzbudivá.

5. Rychlost ničí stealth povrch

Let nad Mach 1,2 delší dobu? U verzí stíhaček F-35B a F-35C to raději nezkoušejte, jinak se za vámi budou odlupovat kusy stealth povrchu.

6. Záhadné manévry

Při ostrém manévrování s náběhovým úhlem větším než 20 ° se letadlo chová dost nevypočitatelně. Řeší se softwarovou úpravou, ale piloti si na to stěžují dodnes.

7. Nekvalitní pneumatiky

Přistávání je samo o sobě dost náročné. Když se k tomu přidá riziko prasknutí pneumatiky a možné poškození hydrauliky, už to začíná být skutečný adrenalin.

8. Záře, která vadí

Průhledový displej někdy svítí tak silně zeleně, že překrývá informace, které pilot potřebuje vidět při přistání. Ale to znají řidiči automobilů při západu slunce také. V obou případech jde o nebezpečný jev.

9. Zelené pruhy v noci

Noční vidění není spolehlivé a občas vykresluje rušivé zelené pruhy, které komplikují orientaci.

10. Radar s tunelovým viděním

Radar F-35 v hladinovém vyhledávacím módu ozařuje jen malý pruh moře, což omezuje jeho efektivitu.

11. Když je příliš horko na přistání

Při teplotách nad 32,3 °C má verze F-35B problém se svislým přistáním, protože motor negeneruje dostatečný tah. Tento problém značně komplikoval život izraelským letcům stíhaček v teplém letním počasí Blízkého východu.

12. Softwarové chyby zbraňových systémů

Pentagon objevil čtyři zásadní problémy v komunikaci mezi letounem a zbraňovými systémy. A to u bojového stroje opravdu nechcete.

13. Nekonzistentní tah motoru

F-35 někdy nepodává očekávaný výkon, což může způsobit velké problémy při bojových operacích. Znáte to jistě z jízdy v tříválcové Fabii, kdy šlápnete na plyn pro rychlejší manévr a nic se neděje.

Jak z toho ven?

F-35 má potenciál být skvělou stíhačkou, ale i když se jedná o jeden z nejlepších strojů svého druhu na světě, tak občas připomíná spíše velmi drahý experiment. Softwarové opravy postupně přicházejí, ale výrobce Lockheed Martin stále zdaleka nevyřešil všechny potíže. A tak zástupci americké armády často doufají, že si piloti prostě „zvyknou“.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz