Hlavní obsah
Lidé a společnost

Létání

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Luciana

Můžete mi donekonečna vykládat o tom, jak je tato forma dopravy jedna z nejbezpečnějších, že poměr silničních nebo vlakových nehod vůči té letecké je mnohem vyšší.

Článek

Bohužel jakmile se to technické monstrum s křídly odlepí od země, ztrácím nejen půdu pod nohama, ale také nervy a zdravý úsudek. A ač ateista, vzpínám ruce a počínám se modlit.

Již usazena na svém místě v letadle, se snažím natahovat uši, když k nám promlouvá kapitán, aby mi neunikla jediná informace o síle větru, turbulencích, změnách v době letu, a tak podobně. A obzvlášť velkou pozornost věnuji názornému předvádění letušek o pravidlech v případě nouze, a protože v té době už rolujeme po dráze, začíná u mě převažovat nervozita, srdce mi bije až v krku, takže zase si nejsem schopna zapamatovat, jak se ta vesta váže, a odkud že na mě spadne ta kyslíková maska? Ale to už se odlepujeme od země, tlakem jsme nalepeni k sedačkám a opouštíme zemi.

Od okamžiku vzletu neodlepím oči od signalizačního symbolu pásů, a ačkoli po dosažení patřičné výšky se tento symbol vypíná, já zůstávám připoutána po celou cestu.

Za svůj život jsem zažila asi desítku letů a ani při jednom z nich jsem ty znalosti o masce a vestě a únikových východech nemusela řešit.

Ale bála jsem se dost. Kdy nejvíc? Například při přistávání na jedné z nejkratších přistávacích ploch na světě, a to na Madeiře. Tuto jsme spatřili až v okamžiku, kdy pilot nabral veliký oblouk, stočil se směrem k ní a nám se ukázal kratičký, z té výšky jen několikametrový kus dráhy, podepřený pilíři, ústícími do moře. V tu chvíli, myslím, málokdo věřil, že v tom moři neskončíme. Po přistání jsme tleskali jak blázni.

Když jsem cestovala ze Španělska a blížil se moment přistávání, náhle v kabině zhasla všechna světla a nám se sice ukázala spousta krásných světel, které na nás zářily z oken domečků a továren, což nadchlo většinu pasažérů, kteří od té chvíle byli přilepeni na okenních tabulkách a hleděli na tu nádheru. Ne však já. Já se v tu chvíli soustředila na tváře letušek, jestli z nich nevyčtu onu informaci, že je zle a my padáme.

Nyní už vím, že se světla zhasínají z bezpečnostních důvodů.

No a poslední můj let z Tenerife, který proběhl nedávno, mám tudíž právě proto v paměti, jako by se stal včera. Od kapitána jsem v úvodu zaslechla informaci o lehkých turbulencích, no nechtěla bych zažít ty silné, protože tento druh mi bohatě stačil. Navíc, majíc sedadlo hned u křídla jsem stále měla na očích jeho neustálou vibraci. A ačkoli celá moje rodina ony poryvy prospala, já se z okna dívala a modlila se, aby to teda piloti zapíchli až poté, co přeletíme Alpy a moře. V horách, ani v moři bych skončil nechtěla. Co katastrofických filmů o letech, co takto dopadly, jsem viděla!

No, ale vzhledem k tomu, že píši tyto řádky to zase dopadlo dobře. Ale do letadla mě jen tak nikdo nedostane. Určitě ne střízlivou!

A jak snášíte létání vy?

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám