Článek
V uplynulém týdnu otřásla českým internetem kauza, která vyvolala značný rozruch alespoň ve světě českých influencerů. Martin Mikyska alias Mikýř, známý český youtuber, zveřejnil video, v němž prostřednictvím smyšlené agentury „Chinaseeing“ nachytal několik českých influencerů. Těm nabídl plně hrazený výlet do Číny s podmínkou natáčení obsahu, který by oslavoval čínský režim a komunistickou stranu – což jim sice nebylo řečeno přímo, ale vodítka byla naprosto do očí bijící.
Součástí nabídky byl i honorář 500 eur na den a různé požadavky. Například aby influenceři před kamerou obdivně hleděli na politické symboly, oslavovali vítězství „oblíbené“ komunistické strany nebo navštívili „čínský“ ostrov Tchaj-wan. Někteří influenceři bez váhání souhlasili, podepsali smlouvu psanou bez diakritiky (a s půlkou textu v čínštině) a nepozastavili se ani nad zjevně propagandistickými podmínkami. Celá akce byla skrytě natočena a po zveřejnění videa část nachytaných influencerů začala vyhrožovat Mikýřovi žalobou kvůli poškození pověsti.
Tento Mikýřův brilantní kousek ukázal, jak rychle jsou někteří influenceři ochotni se zaprodat. Za „kapesné“ 500 eur na den a zaplacené veškeré cestovní výdaje byli ochotni nejen natáčet videa a předvádět výše zmíněné scénky, ale dokonce bez výčitek souhlasili s tím, že nikde neuvedou, že je spolupráce placená. To už je na hraně zákona, ale co by pro peníze neudělali, že?
Propagace podvodů je úplně běžná
Toto však není jediný škraloup těchto hvězdiček sociálních sítí. Mnoho českých influencerů propaguje online kasina, často i ta nelicencovaná, což je obzvlášť problematické vzhledem k mladému publiku. Využívají k tomu své sociální sítě, kde nabízejí vstupní bonusy a propagují hazardní hry, často bez ohledu na rizika závislosti a právní regulace. Někteří dokonce slibují „zaručené“ výdělky přes sázkové strategie, což je pouze past pro důvěřivce a může vést k finančním ztrátám i závislosti. Je až neuvěřitelné, s jakou drzostí svým sledujícím lžou do očí a slibují jim pohádkové příjmy. Přestože jsou často terčem kritiky od morálnějších tvůrců, tito influenceři mají statisíce sledujících a doslova vydělávají na cizím neštěstí.
Pár dní po vydání Mikýřova videa dokonce jedna z těchto hvězd se statisíci sledujícími na svém profilu propagovala soutěž o iPhony. Samozřejmě šlo o podvod a všechny komentáře, které na to upozorňovaly, postupně mizely. A shodou okolností právě tato influencerka téměř bez mrknutí oka falešné agentuře Chinaseeing odkývala, že nikde neuvede, že jí tvorbu videa a propagaci Číny platí právě oni. Je opravdu zarážející, jak hluboko mohou morální zásady klesnout kvůli vidině snadného zisku.
Obdobně se některé influencerky třeba neštítí propagovat předražené produkty, které jsou jen překoupené z čínských eshopů typu Temu a přelepené vlastní značkou. Tyto a další propagované produkty zdaleka nesplňují slibovanou kvalitu a můžou být dokonce i zdraví škodlivé. Postihy jsou stále minimální, ne-li žádné.
Osobně to považuji za absolutní drzost a výsměch všem fanouškům i slušně pracujícím lidem. Jaký je váš názor na influencery tohoto typu? Jejich tvorba nemá žádnou hodnotu, a přesto jsou stále inspirací pro tisíce dětí a mladých lidí. Jak je tohle možné?
Zdroje:
Youtube.com
https://plus.rozhlas.cz/julie-hrstkova-jak-se-zarucene-nestat-miliardarem-co-vam-influenceri-nereknou-9433100
https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/socialni-site-influenceri-instagram-youtube-rady-financni-poradci-bitcoin-nft-podvody-falesne-meny.A220504_094703_domaci_lre