Hlavní obsah
Láska, sex a vztahy

Milostný život Slovanů: Panenství na obtíž, kult plodnosti a běsovské tance

Foto: Autor: Alfons Mucha – Vlastní dílo, Volné dílo, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=25216972

Přísaha Omladiny pod Slovanskou lípou, Alfons Mucha, 1926 - 1928

Nejdříve taneční orgie s medovinou u slavnostního ohně, později pověst věrné manželky. Slovanská nevěsta zvládla obojí. Pokud k oltáři navíc přistoupila těhotná, čekalo ji uznání a ženicha příplatek.

Článek

Předmanželský život

Předmanželský život Slovanek se nijak nelišil od života dnešních žen. Zahrnoval jen méně studu a více dobrodružství. Společnost neodsuzovala získávání zkušeností - ba naopak! Pestrá milostná praxe dokazovala, že s dívkou je vše v pořádku. Mentalitu tehdejší společnosti hezky ilustruje citát arabského cestovatele al-Masúda:

Kdybys byla stála za něco, byli by tě muži milovali a ty bys byla jistě si vybrala někoho, kdo by tě zbavil panenství.
myslitel, cestovatel a etnograf al-Masúdí ( † úmrtí r. 956)

Omladina se v milostném umění „vzdělávala“ především během slavností. Skvělou příležitostí byl letní slunovrat. Účastníci tancovali kolem ohně v kostýmech, pili medovinu, užívali přírodní drogy a nezávazně vychutnávali tělesné radosti. Dnešní moderní náctiletí by se jistě rádi zúčastnili, ovšem doma by o průběhu večera (na rozdíl od svých staroslovanských protějšků) cudně pomlčeli.

Církev

Tyto „běsovské tance“ církvi v pozdějším čase pořádně pily krev, ale pro jejich všeobecnou popularitu trvalo další stovky let, než je horliví kazatelé definitivně vymýtili. Dozvuky však přetrvaly velmi dlouho. Například trest za znásilnění v lese byl v Polsku do 13. století nižší než za znásilnění na území obce. Jakoby v přírodě zůstávalo erotické kouzlo, promítnuté do myšlenek mužů a do listů právních knih.

Namlouvání

Také ženy preferovaly partnery, které znaly po intimní stránce. Dochoval se požadavek mladé Rusky ke své matce, ať ji nevdává za muže, se kterým neměla žádné zkušenosti. Ani jedna strana nestála o zajíce v pytli. Kde ještě poznat svého budoucího manžela? Tance u táboráku byly nepochybně úžasné, nicméně výběr partnera ve stavu polovičního transu z hudby a přírodních drog nebyl pro běžný život nijak zodpovědný. Zvlášť, když přežití záviselo na tvrdé práci.

Přástky

Dospělé dívky se scházely k práci ve společných prostorách, kde zároveň přespávaly. Nejznámějším dochovaným sešlostem se říkalo „přástky“. Potenciální nevěsty předly, hovořily o lechtivých tématech a přijímaly zvědavé mládence. Společnost jejich soukromí respektovala, neboť starší dospělí setkání svobodné mládeže považovali za starodávný zvyk. Věřili, že v případě neúčasti na přástkách se na jejich syny a dcery snese prokletí, takže milí potomci kolikrát neměli na výběr a večer poslušně mašírovali na přespávačku.

Panenství

Ženich nepočítal s nevinností své nastávající. Nezkušenost dokonce mohla být důvodem odmítnutí sňatku. Následující citát je autentický.

Byla jsi dokonce slečna a nikdo tě nechtěl; jenom já jsem byl ten hlupák.
Muž, který zjistil, že jeho nevěsta je panna.

Velmi dobře se naopak hledělo na dívky, které k oltáři přistupovaly těhotné. Ženy se pro svou plodnost těšily až posvátné úctě a za nevěstu v očekávání (tedy s důkazem plodnosti) hradil ženich nevěstině rodině větší výkupné. Všeobecně panoval názor, že není důležité, co bylo před svatbou, ale co je po ní. I po příchodu křesťanství byla církev poměrně tolerantní. Pokud např. pop v Rusku zjistil, že nevěsta není neposkvrněná, uložil trest - třikrát obejít kostel po kolenou.

Manželství

Navzdory veselému mládí měly slovanské manželky pověst věrných a vzorných žen, potvrzenou z nezávislých zdrojů včetně svědectví samotného sv. Bonifáce. Myslím tím ale věrnost ve staroslovanském slova smyslu. Nemanželský styk totiž nebyl vnímán jako nevěra, dodržela-li žena určitá pravidla. Například lehal-li v dlouhodobé nepřítomnosti manžela se snachou její tchán, o porušení manželského slibu se nejednalo. O soudobém vnímání nevěry se dočtete v článku Kdo pole mé oře, pluh můj šetří. Ale co když po domě běhají cizí brambory?

Shrnutí

Původní slovanská morálka často stála v protikladu křesťanských hodnot a trvalo mnoho století, než církev našim předkům vnutila současný pohled na panenství, stud a sexuální zdrženlivost. Dnes se již nemilujeme na žitných snopech, abychom rituálem zajistili úrodu, a plakát propagující večerní orgie u táboráku bychom hledali marně. Odkaz předků však přetrvává v mnoha folklorních písních, tradicích a částečně i v našem přístupu k přírodě.

Zdroje

Giuseppe Maiello, Petr Skalník, Lívia Šavelková - publikace Okno do antropologie, kapitola Sexuální život Slovanů, identický přepis na webu Kolovrat

Giuseppe Maiello v show Jana Krause

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz