Článek
Česká kolekce pro zahájení olympijských her dost často vzbuzuje výrazné emoce, tentokrát patrně víc než kdy jindy. Může za to opravdu dost neotřelý model.
Zde je možno se na představení kolekce podívat: https://www.olympijskytym.cz/article/narodni-barvy-i-ceske-detaily-a-vyrazny-vzor-olympionici-i-paralympionici-v-parizi-zaujmou
Já rozhodně nejsem tím nejpovolanějším, kdo by měl právo to hodnotit, takže na to jdu spíše přes pocity. Ale taky vnímám, co tomu říkají ostatní, laici i zástupci odborné veřejnosti. A z toho jsem si pak složil obrázek, o který se s vámi podělím.
V této souvislosti mě ovšem velmi pobavila reakce šéfa olympioniků, pana Kejvala, který na adresu kolekce prohlásil: „Vždy chceme kolekcí pro slavnostní zahájení uctít také pořadatelskou zemi, a plášť to jednoznačně splňuje. Jsem přesvědčen, že oblečení vstoupí do historie designu.“ Dejme tomu, ta první věta se ještě pochopit dá, i když nevím, proč bychom se měli snažit vždy někomu zavděčit, proč se raději nesoustředit pouze na vyjádření vlastní národní osobitosti. Máme propagovat sami sebe a ne se chovat jako vazalové. Ale hlavně by mě velmi zajímalo, jaké má pan Kejval odborné zkušenosti a znalosti, aby si mohl troufnout soudit, co patří a nepatří do učebnic designu!
Mě osobně nástupové oblečení naší výpravy zrovna nenadchlo. Především mám výhrady právě vůči tomu plášti, který se mi jednak nelíbí na pohled a také mi přijde tak jaksi navíc. Možná návrhář Černý ví víc než ostatní, že přijde déšť, naši si dopnou pláště a budou za hvězdy. Ale pokud bude standardní pařížské počasí, tak to především bude velmi nepraktické a bude v tom akorát horko.
Ale na druhou stranu je pravdou, že ten hlavní cíl se splnit jistě podaří. Naši sportovci tím, co budou mít na sobě, jistě upoutají pozornost. A o to vlastně jde především aneb i negativní reklama je lepší než nic. A když pominu předpokládané extravagantní oblečení některých výprav z Tichomoří, tak bychom měli patřit mezi ty nejvýraznější. Sice to tvůrce chtěl asi malinko jinak, chtěl vzbudit nadšení, ale stejně jde především o to upoutat a být viděn. A v tomhle bodě bude úkol splněn.
Já to vnímám tak, že pan Černý je dost odtržený od reality, žije ve světě přehlídek, modelů a modelek, předváděcích mol. A taky se pohybuje mezi lidmi, kteří umí ty jeho modely tzv. nosit. A u nich to může klidně fungovat. Ale když to budeš chtít napasovat na jiné typy postav, osvalené sportovce různých velikostí, kteří nejsou žádní modelové a neumí se v tom producírovat, tak to už vyznívá hůře. Takže když si to samé pak oblékne takový Krpálek, chlap jako hora, tak to je pořádný bizár, nakonec, posuďte sami:
Řekl bych, že pan návrhář si dostatečně neuvědomil, že nejde o to, jak jeho kolekce bude slušet profesionálům z přehlídek, ale jak v ní budou vypadat jiní profesionálové, tedy ti z řad sportovců.
Hodně výmluvné jsou taky reakce lidí z branže. Módní návrhářka Rochová napíše, že to hodnotit z fotek nechce, že by to nebylo kompetentní. Designérka Pivcová zase napíše: „Když je v tom oblečený jeden člověk, tak to třeba nevypadá tak dobře, jako když v tom jsou desítky sportovců v nějakém prostředí.“ Obě ty vyhýbavé reakce jsou velmi vypovídající. Z profesní kolegiality nechtějí nic hanit, tak odpovídají velmi diplomaticky, ale to, že to nepochválily, tak tím vlastně říkají, aniž by to vyřkly - vůbec se mi to nelíbí, je to strašné.
Je fakt, že to, jak vyrazili vystrojeni naši sportovci na OH do Londýna, tak to byl větší průšvih. Ono totiž platí, že ne každý nápad, kterému se někdo zasměje u piva, je opravdu vtipný, ono to taky může vyznít velmi trapně. A to se přesně stalo s těmi holínkami a deštníky, kterými byli naši sportovci vyzdobeni, když bylo použito to nejklišovitější klišé - Londýn, tam přece pořád prší.
Řekl bych, že v tomto smyslu jsme na tom letos přece jen lépe, nejsme trapní, jen poněkud nevkusní a nepraktičtí. Budeme ovšem na očích, vzbudíme pozornost.
Anketa
zdroje:
https://www.olympijskytym.cz
https://www.sport.cz/
https://www.seznamzpravy.cz






