Článek
Petr Zelenka má za sebou mystifikační filmy Mňága - Happy End a Rok ďábla. Natočil též skvělé filmy jako Knoflíkáři nebo Příběhy obyčejného šílenství. Je scénáristou naprosto výjimečných Samotářů. Také režíroval velmi vydařené seriálové projekty Terapie a Dabing Street.
Že ovšem Zelenka ztrácí formu, to už naznačily jeho poslední dva filmy. Na jeho poměry nevydařené snímky Ztraceni v Mnichově (měl jsem problémy to vůbec dokoukat) a Modelář ho zařazovaly spíše jen do českého průměru.
Seriál Limity je už ovšem vyslovený průšvih. Měl jsem zatím možnost vidět pouze jeden díl, ale i ten stačil k tomu, aby se dalo prvně u Zelenkovy tvorby říci, že bylo natočeno něco, co vůbec vzniknout nemělo.
Určitě seriál nemíním kritizovat ze stejného úhlu pohledu jako jedna z píšících kolegyň, která se velmi naivně domnívá, že mluva seriálových postav by snad mohla zkazit její dva puberťáky. Realita je ovšem taková, že co se vulgarit týče, nemá běžné desetileté dítě už co překvapit. Způsob vyjadřování naopak působí autenticky, má to zde své místo a je jedině dobře, že v televizi nevidíme jen samé postavy hovořící jako profesoři češtiny na přednášce.
Mně osobně nejvíc vadí, když se dívám na něco, co postrádá logiku, a mám u toho silný dojem, že to bylo tzv. vycucáno z prstu. A přesně takový pocit mám ze seriálu Limity.
Především mám problém s párem, který tvoří Karel (Aleš Háma) a manželka Lenka (Veronika Khek Kubařová). Dost nepravděpodobně vypadá už jen to, že by se tak zásadně rozdílní dva lidé mohli spolu vůbec vyspat, natož aby se dali dohromady coby životní pár. Postava Lenky představuje nesnesitelnou ezoteroristku a ekofundamentalistku, co v hlavě nemá už nic jiného. Neumím si představit, že někdo takový by se v tomto duchu neprofláknul už po deseti minutách hovoru. Člověka jako je Karel by tím hned musela odradit, stejně tak ona by o chlapa jako je on ani kolo neopřela. Musel by jí být z duše protivný coby buranský týpek, který nekouká nalevo ani napravo, a jde mu jen o prachy za každou cenu, bez ohledu na ostatní i životní prostředí.
Ale ani on by nemohl být přece tak hloupý, aby přišel za manželkou, zapálenou ekologickou aktivistkou, s tím, aby na své jméno nechala převést skládku odpadu. Jak to asi mohlo dopadnout, bylo zřejmé už dříve, než k dialogu na toto téma došlo. Podobně nevěrohodně působí scéna z hospody, kdy všichni diváci, na rozdíl od Karla, vědí, jak to dopadne, a že ten řidič bude druhý den jak dělo, přesto ho posílá za volant.
Ze seriálu navíc čiší nepůvodnost, opisování od Prušinovského a jeho díla Most! je více než zřejmé. Je zde tolik společných znaků, že to nemůže být náhoda. Opravdu má tohle Petr Zelenka zapotřebí?
Celé to působí tak, jako kdyby přišly peníze z Bruselu na eko-agitku a Petr Zelenka se toho tedy neochotně ujal. Nechtěl se tím ovšem moc zabývat, tak to odfláknul, hlavně, aby to měl za sebou a mohl si to odškrtnout. Někdo na netu napsal, a v podstatě odůvodněně, že to vypadá jako kdyby někdo zadal do AI - vytvoř mi něco na způsob seriálu Most! s ekologickou linkou. A vyšli mu z toho Limity.
Není to prostě dobré, chybí tomu logika i humor (který u Zelenky býval důležitou součástí jeho tvorby). A patrně bude ještě hůř. Dle propozic se seriál bude vyvíjet tak, že se z Karla stane postupně taky cosi jako ekologický aktivista, což už je naprostý blábol, bez ohledu na to, jakým způsobem k tomu dojde. Někdo by měl panu Zelenkovi říct, že netočil pohádku, kde se dá snést, že sobecký a chamtivý hajzlík se promění ve skromného dobráka. Do seriálu se taková zázračná prozření ovšem nehodí.
Těžko říct co se to děje s dříve brilantním režisérem Petrem Zelenkou. Možná hraje roli přibývající věk, docházející invence, jistá unavenost, každopádně stále více z jeho tvorby mizí taková ta lehkost, vtip a přirozenost, pro kterou jsme tohoto režiséra měli tolik rádi.
zdroje:
zhlédnutí prvního dílu v TV
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/kultura-zelenka-se-pokusil-natocit-novy-most-smat-se-ale-budete-spis-z-trapnosti-267868
https://plotpoint.sk/limity-ekologicky-nastupce-mostu-prvni-dojmy/