Článek
Historie firmy
Firma Wikov vznikla 22. prosince roku 1918 díky sloučení dvou prostějovských podniků Wichterle a F. a J. Kovářík. Obě firmy se zabývaly zejména výrobou zemědělských strojů i dalších produktů. Za zmínku stojí, že si původně navzájem konkurovaly.
Změnu přinesla až 1. světová válka, kdy oba podniky začaly spolupracovat a následně se krátce po vzniku samostatné Československé republiky rozhodly sloučit.
Traktor? Ten až později, nejprve automobil
Podniku Wikov se dařilo a v zemědělské technice stoupal na vrchol. Dalo by se tedy předpokládat, že na trh uvede třeba traktor. K tomu nakonec skutečně dojde, ale až v roce 1929. Bratři Kováříkové totiž roku 1922 kupují italský automobil značky Ansaldo a při pohledu na něj se v hlavách zkušených továrníků rodí odvážný nápad.
Nový automobil vlastní produkce má být luxusní a technicky dokonalý. Konstruktéři nelenili a již v roce 1924 vznikl první prototyp vozu Wikov IV/16, na který následně navázaly modifikace IV/18 a V/20. Celkem bylo za dva roky vyrobeno 66 různých kusů těchto vozů.

Wikov IV/16 (1924) v Muzeu historických automobilů Veteran Arena v Olomouci
Od prototypu k sériové výrobě
Po úspěšném odzkoušení prvních prototypů přichází na scénu nový model. Za první sériově vyráběný vůz prostějovské automobilky se považuje nástupce prototypové řady, Wikov 7/28.
Nevznikají však pouze varianty pro civilní sektor, ale i působivé sportovní a závodní stroje, které si rychle připisují značné úspěchy na závodištích – a to i proti legendárním vozům značek Mercedes-Benz a Bugatti. Oblíbenost značky roste, ale za luxus a technickou dokonalost je potřeba sáhnout hluboko do kapsy. Výroba je tak od začátku ztrátová.

Wikov 7/28 Sport, za volantem Jiří Voskovec a vedle něj Jan Werich (1930)
Nové modely přicházejí na scénu
Píše se rok 1930 a automobilka uvádí na trh modely Wikov 35 a Wikov 70, který je vrcholným vozem výrobce. Cena pětatřicítky začíná na 53 000 Kčs a sedmdesátka je k mání za 125 000 Kčs, avšak nakonec se jí vyrobí jen asi 5 kusů.
Necelý rok po uvedení nového modelu přichází na svět Wikov 35 Kapka. Proudnicová karoserie vozu zvyšuje maximální rychlost na 110 km/h. Jedná se o první aerodynamický vůz vyráběný v Československu. Zní to dokonale, ale s cenovkou 75 000 Kčs a nepříliš dobře řešeným podvozkem Kapka neoslovila tehdejší konzervativní automobilové nadšence. Vyrobeno bylo asi 5 kusů a dnes existuje pouze jeho pojízdná replika.

Wikow 35 Kapka
Problémy přibývají
Oblíbená automobilka tehdejších celebrit dosahuje nemalých úspěchů v motorsportu a drží si své místo v kategorii luxusních vozů. Přesto je výroba stále ztrátová. Nové typy Wikov 40 jsou na tehdejší dobu poměrně drahé a ani příchod základních modelů nedokáže výrobce dostat do kladných čísel.

Wikov 40
Tonoucí se stébla chytá
Ceny nabízených automobilů v reakci na společenskou situaci postupně klesají, ale i tak má Wikov problém konkurovat ostatním vozům na trhu.
Správní rada se rozhodla situaci změnit a v roce 1932 začala vyvíjet konečně lidovější vůz Wikov Baby. Tento nápad byl však předem odsouzen k neúspěchu, protože konstrukční řešení vozu bylo nesmírně komplikované. Atypický podvozek a hvězdicový tříválec uložený vzadu nebyly pro tehdejší trh ideální. Vývoj se tak nedostal dál než ke vzniku prototypu.
Konci automobilky se už nedá vyhnout
Píše se rok 1936 a vedení Wikovu dává automobilce stopku. Od tohoto roku se vyrábějí pouze náhradní díly a nové vozy už nikdy na trh nepřijdou. Celkem se v automobilce Wikov vyrobilo asi 800 osobních automobilů a zhruba 100 nákladních vozidel, včetně autobusů a speciálních vozů.
Během druhé světové války se výroba soustředila na podporu německého válečného úsilí a v roce 1948 je podnik znárodněn. Stává se z něj Agrostroj Prostějov.
V současnosti se firma opět pod názvem Wikov soustředí na výrobu převodovek a ozubených kol. Od roku 2024 vyrábí i zařízení pro vodní elektrárny.
Zdroje:





