Článek
Hrozba počasí
Na okruhu a v jeho okolí už od začátku tohoto týdne téměř nepřetržitě, i když jenom zlehka prší. Díky svému mikroklima je počasí na okruhu ve Spa velice nevyzpytatelné, avšak zatím to vypadá na deštivý víkend. Asi máme ještě všichni v živé paměti až trapné kroužení za safety carem z roku 2021, které trvalo dvě kola a bylo považováno za závod.
I když to naštvalo všechny diváky a dostalo FIA a Formuli 1 pod obrovský tlak, není to hlavní bod, který se před víkendem řeší. Hlavním bodem je bezpečnost jezdců, jelikož právě ve Spa se před měsícem stala v mokrých podmínkách další smrtelná nehoda. V závodě série FRECA zemřel nizozemský osmnáctiletý talent Dilano van 't Hoff. Několik lidí z okolí monopostů se shodlo, že závod v těchto podmínkách spuštěn vůbec být neměl.
Delší dobu se vedou diskuse, jestli F1 nepřerostla okruh ve Spa a nemělo by se zejména v sekci Eau Rouge-Raidillon přistoupit ke změnám. Ještě vetší nebezpečí hrozí u juniorských sérií, kde jezdí více pilotů a všechno jsou to mladí hladoví jezdci, kteří jezdí beze strachu. Navíc nemají možnost do závodu nenastoupit, jelikož by ztratili body v šampionátu na své soupeře, který by se rozhodli jet, co by mohlo výrazně ovlivnit jejich budoucí karieru.
Na téma bezpečnosti okruhu byli dotazováni také jezdci během čtvrteční tiskové konference. Lewis Hamilton k tomu řekl následovné: „Není to něco, na co bych myslel. Jako jezdec to nikdy nemůžete nechat vniknout do své mysli. Důvěřuji FIA, věřím, že udělají správná rozhodnutí.“
Doufejme, že se slova sedminásobného šampiona naplní a FIA urobí správná rozhodnutí. Všichni samozřejmě chceme vidět co nejvíce akce, ale rozhodně ne na úkor bezpečnosti pilotů.
Porazí někdo Red Bull?
Minulý víkend vyhrál Max Verstappen závod v Maďarsku v největším náskokem v celé sezóně, a proto se může táto otázka zdát trocha zvláštní. Avšak Spa je typologicky úplně jiná trať jako Hungaroring. Navíc se už před startem víkendu potvrdilo, že Verstappen dostane penalizaci pěti míst na startu za novou převodovku. Na druhé straně Nizozemec tady minulý rok vyhrál ze čtrnáctého místa na startu.
Všeobecně se však očekává, že ve formě jezdící McLaren by mohl být v Belgii silný, jelikož se jedna o středně až vysokorychlostní trať. Papájový však už tradičně tlumí očekávání.
„Spa je jedním z mých nejoblíbenějších okruhů sezóny s podmínkami, ve kterých se nám obecně daří. Další výzva pro nás v okruhu a jeho layoutu. Vůz je konkurenceschopný a jednoznačně jsme udělali velký, velký krok, abychom mohli bojovat o pódia a pole position. Může to ale být složitější víkend než těch pár posledních,“ řekl Norris k šancím McLarenu během tiskové konference.
Naopak okruh ve Spa nepatří mezi nejoblíbenější, co se týče Mercedesu. Černé šípy ale pro tento víkend přinesli upgrade v podobě nových bočnic a vstupů do chlazení. Právě s chlazením měli minulý týden v Maďarsku problém, kdy se jejich propočty neshodovali se skutečností a auto se tak správně nechladilo. Zejména Lewise Hamiltona to zřejmě stálo podium. Uvidíme tedy co nový upgrade Mercedesu přinese, a jestli se jim podaří přiblížit se Red Bullu natolik, aby je vyzvali.
Podobně jako Mercedes i Aston Martin přijel do Belgie s upgradem. Konkrétně se jedná o změny v podlaze a křídlech. Taky bude zajímavé sledovat, jak tento upgrade ovlivní jejich výkonnost, a jestli se vrátí do boje o druhý nejrychlejší monopost anebo vyzvou třeba i Red Bull. Sám ředitel týmu Mike Krack však řekl, že párkrát tento rok s upgrady šlápli vedle, a tak si na skutečnou rychlost Astonů budeme muset počkat.
Jaké teda nakonec bude pořadí se dozvíme až během samotných kvalifikací a závodů. Pořadím může zamíchat také skutečnost, že se jedná o sprintový víkend, a tak mají týmy jen jeden trénink, po kterém následuje kvalifikace. Věřím, že nás čeká zajímavý, ale hlavně bezpečný víkend plný motorsportu.