Článek
Na okruhu v Monze se začaly dít věci ještě před samotným startem velké ceny. V zahřívacím kole totiž svůj monopost odstavil Yuki Tsunoda a na rošt se tak postavilo jen devatenáct monopostů. Monopost Alpha Tauri se nedařilo dostat z trati, a tak piloti absolvovali další zahřívací kolo. Po příchodu na start se však znovu neodstartovalo, a to kvůli poruše startovacích světel.
Po 20 minutách od plánovaného startu se fanoušci konečně dočkali a na radost těch domácích zůstal na prvním místě Carlos Sainz. Hned po startu se na něj zavěsil Max Verstappen. Zdálo se tak, že bude jen otázkou času, kdy se před něj Nizozemec dostane. Už po pár kolech Verstappen hlásil, že Sainzovo Ferrari klouže a všechno jde podle plánu. Poprvé tak zkusil zaútočit v 6. kole, avšak Sainz tvrdě bránil a tomuto útoku odolal. Verstappen už začínal být mírně frustrován z rychlosti Sainzova monopostu na rovinkách, ale ve 14. kole přišla jeho chvíle. Opotřebení pneumatik a neustálý tlak donutily Sainze k chybě v první zatáčce, a to bylo naposledy, co se Nizozemec objevil v přenosu
Sainz si při souboji s Verstappenem natolik zničil pneumatiky, že na něj téměř okamžitě začal útočit i Leclerc, který se držel v DRS za bojující dvojicí. Ferrari se však muselo dívat i za sebe, protože Pérez na druhém Red Bullu se dostal před Russella a zahájil stíhací jízdu. Tým z Maranella se rozhodl reagovat a v 19. kole povolal Sainze do boxů, kam ho následoval také Russell. O kolo později zastavili Verstappen a Leclerc, přičemž Monačan vyjel na trať hned za Carlosem a následovala první interní bitva ve Ferrari.
Ve 21. kole byl v boxech také Pérez, který vyšel za piloty Ferrari. Během pitstopů se toho moc nezměnilo pouze ve McLarenu se rozhodli prohodit své piloty, což se úplně nepovedlo, protože ti se setkali v první zatáčce a téměř se srazili. Chybu po výjezdu z boxů udělal také George Russell, kdy se v první zatáčce setkal s Oconem, kterého předjel mimo trať. Získanou pozici nevrátil zpět, a tak dostal pětivteřinovou penalizaci.
Pérez se postupně dotahoval na piloty Ferrari, avšak předjet je nebylo vůbec snadné. Přes Leclerca se nakonec dostal ve 32. kole, přičemž však narostla jeho ztráta na Sainza. Trvalo několik kol, než se Mexičan dostal do vzdálenosti k útoku a navíc za ním v závěsu byl stále Leclerc.
Mezitím níže v pořadí znepříjemňovali život Alexe Albona piloti McLarenu. Williams už měl sice problémy s pneumatikami, ty, ale kompenzoval rychlostí na rovinkách. Díky neschopnosti předjet Albona se k této skupině dotáhl Hamilton, který byl na reverzní strategii. Deset kol před koncem Brit zaútočil na Piastriho, přičemž došlo ke kontaktu a Australan skončil s poškozeným křídlem. Mercedes Hamiltona pokračoval dál bez poškození, ale za souboj dostal pětivteřinovou penalizaci.
Pérez se k útoku na Sainze dostal deset kol před koncem, ale neměl to vůbec jednoduché. Carlos stejně jako v souboji s Maxem velmi tvrdě bránil a Pérez to často reportoval do vysílačky. Netrvalo to však dlouho a ve 46. kole se Mexičan dostal na druhé místo. Po tomto manévru následovala druhá část interní bitvy ve Ferrari. Strhující souboj o nejdůležitější pódium roku pro jezdce Ferrari nabídl tvrdý souboj místy až na hraně pravidel. Piloti bojovali několik kol a Tifosi museli být na hranici infarktu. Hlavně v předposledním kole, kdy Leclerc probrzdil do první zatáčky, ale naštěstí se nic nestalo. Souboj o třetí příčku tak nakonec vyhrál Sainz.
Za piloty Red Bullu a Ferrari byly i přes penalizaci oba Mercedesy v pořadí Russell - Hamilton. Dále následoval Albon, Norris, Alonso a bod na domácí půdě pro Alfa Romeo získal Bottas. Jen příčku za body skončil ve své druhé velké ceně Liam Lawson, čímž určitě znovu zamotal hlavy v rodině Red Bull.
🏁 CLASSIFICATION (LAP 51/51) 🏁
— Formula 1 (@F1) September 3, 2023
A classic in Monza, and here's how we crossed the line 👇#ItalianGP #F1 pic.twitter.com/NxmRPjoD5C