Článek
Léto 2022 začalo bombou na přestupovém trhu, kdy Fernando Alonso oznámil svůj odchod z týmu Alpine do Astonu Martin. Tohle byla první kostička domina, která spustila skutečně šílenou silly season.
Po oznámení odchodu Alonsa, se Alpine moc nezdráhal a vydal vyhlášení, že Oscar Piastri bude v další sezóně jezdit po boku Estebana Ocona. A právě v návaznosti na tohle prohlášení vznikl nejlegendárnější tweet poslední doby ve světe Formule 1. Dnes tenhle tweet oslavuje roční výročí, a tak se můžeme podívat, kdo vyšel z této ságy jako vítěz, a kdo jako poražen.
I understand that, without my agreement, Alpine F1 have put out a press release late this afternoon that I am driving for them next year. This is wrong and I have not signed a contract with Alpine for 2023. I will not be driving for Alpine next year.
— Oscar Piastri (@OscarPiastri) August 2, 2022
Fernando Alonso
Začneme s mužem, který celý tenhle kolotoč způsobil. Alonso, pro mnohé nepochopitelně, vyměnil Alpine za Aston Martin. S čistým svědomím však můžeme říct, že to byla pro Španěla dobrá volba. Pět podií v prvních šesti velkých cenách svědčí za všechno. I když Astonu v posledních velkých cenách dochází dech, stále jsou lepším monopostem jako Alpine. Z toho vyplývá, že minimálně z krátkodobého hlediska, to byl správný krok.
Oscar Piastri
Oscar Piastri jako junior Alpinu, měl být nástupcem Alonsa ve francouzské stáji. Jelikož mu ale po roce mimo závodění ponoukali „jenom“ sedačku ve Williamsu, rozhodl se Australan se svým manažerem Markem Webberem vzít kariéru do vlastních rukou. Když se Alonsa nakonec rozhodl odejít, Piastri tak už měl zajištěno místo jinde. Jak všichni dnes už víme, Oscar Piastri se nakonec upsal McLarenu, jako náhrada Daniela Ricciarda, i přes soudní spory, kterými to tým Alpine zkoušel zvrátit.
Na začátku sezóny pří tragické formě McLarenu si mnoho lidí kladlo otázku, jestli Australan tento krok nelituje. Dokonce byl na to dotazován několikrát v rozhovorech. Po několika posledních týdnech však nemůže být o jeho rozhodnutí pochyb. Dva starty ve druhém radě a podium na dosah v Silverstone, o které ho po skvělém výkonu obral jenom safety car. Navíc v Belgii si Oscar připsal první kola ve vedení, i když to byl „jenom“ sprintový závod. Po roku se tak zdá také rozhodnutí Oscara Piastriho být správným.
Alpine F1 tým
Ve světle událostí posledního víkendu v Belgii, to vypadá, že odchody Alonsa a Piastriho byly jenom jedny z mnoha. Avšak způsob, jaký oba piloti doslova ztrapnili tým, zanechává pachuť i po roce. Alonso týmu tvrdil, že kontrakt podepíše jen proto, aby o pár dní podepsal smlouvu v Astonu Martin a Piastriho tweet musel být doslova noční můrou pro PR oddělení francouzské stáje.
Na jejich místo nakonec podepsali Pierra Gaslyho a vytvořili tak kompletně francouzskou dvojici. Co se týče jezdecké dvojice, nakonec v Alpine mohli být spokojený. Horší to je, když se podíváme na směrování týmu a neustálé změny. Pro příklad lidé, který obviňovali Piastriho z nedostatku loajality a odsuzovali jeho chování už týmu Alpine nepůsobí. Laurent Rossi byl přeložen k výrobě automobilů jako generální ředitel značky Alpine a ředitel týmu Otmar Szafnauer byl vyhozen po Velké ceně Belgie. I když nový dočasný šéf týmu Bruno Famin tvrdí, že plány týmu se s těmito změnami nemění, francouzská stáj se nenachází právě v nejlepší pozici k tomu, aby se dotáhli na nejlepší.
V budoucnosti se samozřejmě může všechno změnit, ale po roku od tohoto legendárního momentu v novodobé Formule 1 je zatím na straně poražených tým Alpine. Zatímco Oscar Piastri a Fernando Alonso si užívají působení ve svých nových týmech.