Článek
Je podzim, listopad. Marketingové společnosti ale pomalu přidávají plyn a burcují k předvánočnímu šílenství. Reklamy a výzdoba si opět podávají ruku s ekonomikou a byznysmeni si mnou ruce. Tržby stoupají.
A spotřeba elektřiny? Škoda mluvit, to je pro poskytovatele balzám na duši.
Ještě aby ne. Naše babička už má napečeno osm druhů cukroví a dalších šest chystá. Trouba jede na plné obrátky. Nikdo se na to nesmíme ani podívat natož ochutnat. Celé je to proto, aby to na Vánoce nikdo stejně nejedl, přejeden vším možným.
Vánoční výzdoba v obchodech sotva vystřídala tu z Halloweenu a už jí pomalu vystrkují pomlázky.
Pozoruju jemně naštvaného souseda, který věší vánoční světýlka na všechno možné, včetně popelnice a brblá si u toho. Asi se mu to zamotalo. Po chvíli mrští světélkujícím kabelem o zem, startuje auto a odjíždí pryč. Jojo, klid a pohoda.
U dalších sousedů v okně vidím mladou maminku, jak kmitá kolem dětí a pečení zároveň. Pracuje dlouho do noci. To asi aby ji ostatní nepomluvili, že ještě nemá napečeno. Vlídnost především.
Další den dopoledne v obchodě je za trest. Parkoviště plné aut značí, že bude veselo. Drahota nedrahota, máslo, mléko i baterky. Všechno jde na dračku. Nákupní vozíky o sebe zběsile cinkají. Vzájemné pohledy nakupujících jsou tak laskavé… ach ty Vánoce.
Mírné hromadné šílenství a stres je cítit ve vzduchu. Honem domů a na návštěvu k příbuzným, aby mohli za dva dny přijet zase oni k nám. Ty nejšikovnější hospodyňky mají stále naklizeno. Domácnosti provoněné purpurou a skořicí pomalu dva měsíce v tahu.
Kdo je tu blázen? Ptám se sama sebe a vybírám barvy na velikonoční vajíčka. Absolutně nechápu, proč to všichni nechávají na poslední chvíli.
Já mám cukroví v mrazáku napečené už od jara. Vánoční dárky schované od léta a stromeček jsme neodstrojili vůbec. A teď? Taková pohoda.
Přesně jak psal Josef Lada… Vánoční svátky klidné a tajemné. Pohledy vlídné, milé a vzájemné…
...
Přátelé, užijte si krásný adventní čas, nenechte se strhnout shonem ani blázněním. Vždyť za rok je to tu zase.
M.R.