Hlavní obsah
Zdraví

Nealkoholické pivo dětem? Jasně, proč ne. Vždyť je to limonáda

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Pixabay/Ольга Бережна

Ne, není to limonáda. Česko se drží na prvních příčkách v konzumaci alkoholu. V naší společnosti je pivo naprosto běžná součást oslav, sportovních a kulturních akcí nebo nedělního oběda, a to aniž bychom o tom jakkoliv mluvili s malými dětmi.

Článek

A tak se z toho pro ně stává naprosto normální, běžná věc. Nad kterou není třeba nijak zvlášť přemýšlet.

Jenže, máme tu několik alarmujících údajů, které minimálně za zamyšlení stojí.

Mimo náš světoznámý vztah k pivu a alkoholu obecně je v Česku také alkohol mimořádně dostupný. A to i finančně.

Pokud tedy spojíme jednoduché fakty, že Češi rádi pijí a zároveň je alkohol dokonale dostupný, vznikne nám jednoduchá rovnice. Ať chceme, nebo ne, z pití alkoholu se nejen u nás stal trend. Potíž však nastává v momentě, kdy to je trend i pro děti.

MUDr. Michala Knězková, jejíž instagramový účet má téměř sto třicet tisíc sledujících, upozornila na fakt, že se v mnoha rodinách rozšířil nešvar kupovat dětem nealkoholická piva namísto jiného zdroje tekutin.

Nicméně je pravdou, že i nealkoholická piva obsahují alkohol a dle zákona určité množství dokonce mohou. A pokud si myslíte, že je to zanedbatelné procento, tak není. Nejenže mají děti mnohem nižší tělesnou hmotnost než my, dospěláci, ale jejich mozek je také mnohem citlivější na alkohol než ten náš. Pití nealkoholických piv tak může ohrozit jejich vývoj, včetně jejich momentální pozornosti, koordinace, reakcí apod. Což může vést k úrazům a nehodám.

Velmi pěkně na to upozorňuje kampaň NECHMEL DĚTI. Tým odborníků poukázal na velká úskalí této problematiky .

MUDr. Petr Popov, primář Kliniky adiktologie 1. lékařské fakulty mimo jiné zmiňuje, že podávání nealkoholických piv funguje jako nácvik k těm alkoholickým. Nutno upozornit, že i chuť je podobná a hranice, kdy dítě sáhne po plechovce klasického piva, je velmi tenká. A to i v souvislosti s přibývajícím věkem, pubertou apod. A tak si mnozí mohou doma budovat budoucí závislé na alkoholu, aniž by to tušili.

Za zmínku také stojí vyjádření ke kampani prof. Michala Miovského, který ve své podstatě říká, že je to stejné, jako kdyby drogově závislí rodiče dávali dětem „soft“ verze kokainu, který by měl v sobě malé množství drogy, anebo by to byl bílý prášek, který vypadá stejně, ale droga v něm není. Těžko bychom se asi pak divili, kdyby se z dítěte těchto rodičů stal také narkoman.

A tak se jen potvrzuje, že zvyk je železná košile.

Kampaň Nechmel děti rovněž realizovala výzkum, ze kterého vzešlo následující:

  • Ochucené pivní nápoje pije dle odpovědí rodičů 36,4 % dětí ve věku 11-15 let, a dokonce i 11,1 % dětí ve věku 3 - 6 let.
  • 38 % rodičů nabídlo svému dítěti alkohol před jeho 15. rokem.
  • 23 % (každé 4. dítě) pije nealkoholická ochucená piva. Třem procentům dětí dávají rodiče i alkoholická ochucená piva, tzv. radlery.
  • Tyto nápoje považuje každý čtvrtý rodič (27,2 %) za bezrizikové. Nejvyšší podíl (36,7 %) má tento názor opět mezi rodiči dětí ve věku 11 – 15 let.
  • Radlery s obsahem do 0,5 % alkoholu většina rodičů (56,5 %) nepovažuje za alkoholické nápoje. Dokonce ani radlery s obsahem kolem 2 % alkoholu podle každého desátého rodiče (9,9 %) nejsou alkoholickým nápojem.
  • Každé čtvrté dítě si poprvé přiťuklo ve společnosti svých rodičů.
  • Čtvrtina rodičů (24,9 %) považuje tyto nápoje za zdravější než klasické limonády. Mezi rodiči dětí ve věku 11 – 15 let je to dokonce třetina (32,6 %).
  • 15 % rodičů nepovažuje alkohol v malém množství u dětí za škodlivý
  • 29 % rodičů s dětmi nemluví o rizicích alkoholu." (Výzkum a vyjádření odborníků dostupné zde)

A tak je na každém rodiči a jeho odpovědnosti zvlášť, jak se ke konzumaci piva a alkoholu postaví, jak s dětmi o alkoholu mluví. Děti jsou skutečně mnohem vnímavější než tušíme a  o jeho existenci vědí velmi brzy.

Také velmi rychle okoukají, za jakých situací a kdy je alkohol konzumován, a proto je nesmírně důležitá komunikace, povykládání si o alkoholu a ideálně být příkladem.

M.R.

Zdroje:

Výzkum pro kampaň Nechmel děti

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz