Hlavní obsah
Knihy a literatura

Rybář Jarmil Koloušek. Kniha nadupaná humorem, která má dvojí rozměr a ještě něco navíc

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Pexels/Engin Akyurt

Rybář Jarmil Koloušek je velmi osobitá hlavní postava knihy, která obsahuje pravdivé příběhy od vody pro rybáře i nerybáře. Je nadupaná humorem, u kterého se nejeden čtenář hlasitě smál. Ale skrývá v sobě daleko víc než jen skvělou zábavu.

Článek

Napsal ji český autor Dominik Landsman. Pojďme si ji představit.

Miluji knihy napříč všemi žánry. Próza nebo poezie, odborné či beletrie. Ráda poznávám mezi knihami ty jedinečné, klasiku a všechny další.

Nedávno se mi dostala do ruky kniha s názvem Rybář Jarmil Koloušek. Přiznávám, že jsem k ní byla nejprve dosti skeptická, a to i po přečtení několika prvních stránek. Něco mě k ní však táhlo. Snad autor, který je pověstný svým humorem nebo ilustrace na obálce, která má prostě něco do sebe.

Kniha má 222 stran, vydalo ji nakladatelství IKAR a obsahuje několik dílčích příběhů z rybaření dvou kamarádů. Jedním z nich je Jarmil a druhým je vypravěč, jemuž se akademik Jarmil v životě tak nějak vyskytl. Setkali se spolu náhodou za humorně zoufalých okolností na rybářských závodech.

Od té doby spolu vyráží na rybářské výpravy, kde zažívají větší či menší tragédie. Jejichž strůjce je Jarmil, přesvědčen o správnosti vlastních zkušeností. Někdy i o svém postavení těžce zkušeného rybáře.

Z nějakého důvodu to s ním vypravěč táhne dál a společně zažívají další nesnáze, legrácky i příkoří. Jakožto například záchranu Jarmilova života, absorbování zápachu z jeho ponožek, vyhrocený souboj s labutí, nebezpečnou jízdu jeho autem či soupeření s rybáři z gay nudapláže.

Jarmil je specifický nejen svou osobností, ale i vizáží. Avšak nenechte se zmást. Není to ten typ hlavního hrdiny, kterého si ženy představují před usnutím. Je to prostě chlápek, který nedbá moc na hygienu ano fyzično, ale přesto se vám bude líbit.

Čtenáře rybáře Jarmil velmi pobaví svým zápalem i absurditami, kterých se dopouští. Nerybáři jako já se pobaví rovněž. Proto jsou cílová skupina všichni, kteří mají rádi humorné knížky.

Nejsem rybář a zřejmě nikdy nebudu, ale nutno ocenit, že autorově humoru se neubráníte a nakonec budete mít Jarmila rádi, i když vám bude značně pít krev. Vypravěč totiž popisuje Jarmilovy způsoby chytání ryb a všeho dění okolo tak unikátním způsobem, že to zaujme i pochybovačného nerybáře, jako jsem já.

Navíc po chvíli zjistíte, že takového Jarmila máte v životě taky (ať už je vám více či méně blízký) a kniha dostává zcela nový rozměr. Proto jsem knihu přečetla dvakrát, jelikož jsem si na podruhé místo Jarmila představovala svého známého s podobnými osobnostními rysy. A že to byla legrace.

Dovolím si tvrdit, že českých knížek s takovým humorem je po čertech málo. Díky za ní!

Knížce dávám jedenáct bodů z deseti, protože má v sobě ještě něco navíc. Je to ta vlastnost knížky, která dokáže udělat z nečtenáře čtenáře. Lidé se podle mě dělí na dvě skupiny. Na ty, kteří měli štěstí a narazili na bezvadnou první knížku a díky ní četli dál. A na ty, kteří ještě na tu první jedinečnou nenarazili. A tou může být Rybář Jarmil Koloušek.

Jak jsem psala výše, cílová skupina jsou všichni, kteří se nad knížkou rádi upřímně zasmějí. Jarmil slibuje nevšední zážitek a dojem ze čtení. O to víc mě těší, že knihu napsal český autor a Werich by byl jistě také potěšen.

M.R.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:
Dominik Landsman

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz