Hlavní obsah
Názory a úvahy

Glosa: Přestaneme hromadně blbnout? Chytrý telefon není povinnost!

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Pixabay

Smartphone je dobrý sluha ale zlý pán. Žádný zákon nám nenařizuje ho vlastnit. Přesto to po nás mnohé subjekty vlastně nepřímo požadují.

Zdá se, že si za chvíli bez chytrého mobilního telefonu už ani nezajdeme na WC. Všichni automaticky předpokládají, že ho vlastníme. A to i přesto, že nikde žádné ustanovení o nutném vlastnictví takového zařízení v naší legislativě není.

Článek

Vytáhnout v metru klasický telefon s výkonností brouka, je dnes srovnatelné s nálezem zkameněliny. Všichni se chovají, jako by nařízení „vlastnit chytrý telefon“ někde existovalo. Dávají nám pocítit, že mít takový telefon, je přinejmenším stejně důležité, jako řídit nebo chodit vpravo.

Pro ty, kdo se rozhodli vzdorovat trendu a vykročit směrem k osvobození se od „chytrého“ otroka, doporučuji experiment. Stačí vyslovit: „Nemám mobil“. Reakce okolí jsou jako ze sci-fi filmu, když někdo na vesmírné stanici oznámí, že právě objevil vodu na Marsu. „Jak to myslíš, že nemáš mobil? Jak tedy přežíváš?“ Paní u přepážky v bance by to možná pochopila, kdyby člověku bylo devadesát, ale jinak si vás změří pohledem, který říká - zalez do díry a už se neukazuj! Do tohoto světa nepatříš!

Přestože žádný český zákon nevyžaduje, aby člověk chytrý telefon vlastnil, společnost vás k tomu dovede dotlačit.

Banky automaticky počítají s tím, že máte mobilní bankovnictví a vše vyřídíte ze svého telefonu. Pro seniory 80+ se jedná ve většině případů o velmi nepřátelskou strategii. Tito lidé často nechtějí ani mobilní ani internetové bankovnictví, mají z těchto aplikací, stejně jako z počítačů, strach.

Česká spořitelna, která vždy byla Mekkou konzervativních a starších občanů, se na svých webových stránkách chlubí účtem pro sedmdesátníky a starší. Jako výhody účtu uvádí mobilní a internetové bankovnictví. Zřejmě své starší klienty ani trochu nezná. Většina z nich tyto proklamované výhody totiž ani trochu neocení. Za to by ocenili, kdyby vyřízení standardní odchozí platby osobně na pobočce nestálo stovku, zatímco v mobilním i internetovém bankovnictví je samozřejmě zdarma. Stejná situace je u založení a zrušení trvalého příkazu. Aby tento ústav své klienty 70+ potěšil, od ledna 2024 jim tyto transakce prováděné na pobočkách ještě o 25 korun zdraží.

Kdybych řídila banku a chtěla nabízet účet pro seniory 70+, pak bych jim naopak umožnila vyřizovat vše potřebné zdarma na pobočkách a vyhradila bych k tomuto účelu speciální přepážku. Seděl by tam proškolený pracovník, který umí jednat se starými lidmi, je trpělivý, nespěchá na ně a dokáže vše dobře vysvětlit. Technologicky zdatný senior může mít běžný účet, protože mobilní a internetové bankovnictví jsou dnes už pro banky naprosto samozřejmá věc. Pokud se ale chce banka chlubit účtem pro sedmdesátníky a starší, měla by se zamyslet, co tito klienti skutečně chtějí a potřebují. To poslední, po čem touží, je obsluhovat svůj účet z chytrého telefonu.

Dokonce i mnohé školy žádají žáky, aby během výuky pracovali na svých telefonech. Proč ne, když ho mají mít všichni, ne? Žádný rodič však dosud nemá povinnost platit dítěti data a koupit mu chytrý telefon. Pokud z takové práce chce škola udělat pravidlo, měla by žákům také zajistit potřebnou výbavu. Jak se asi cítí dítě, které chytrý telefon nemá? Nebo ho má, ale rodiče mu mohou platit jen velmi omezená data? Tablety a školní Wi-Fi by mohly být řešením, které by ukázalo, že věci lze zařídit i bez nátlaku na rodiče.

Jistě, mít mobilní telefon může být výhodné, ale nesmíme zapomínat, že to není povinnost. Vlastnictví smartphonu by rozhodně nemělo být nástrojem sociálního tlaku. Nechme každého rozhodnout samostatně, zda se přidá na vlnu „chytrého“ pokroku, nebo zůstane v úctyhodném středověku telefonních technologií. Mimochodem, říká se, že ti úplně nejdůležitější lidé na naší planetě zcela záměrně používají jen obyčejné, tedy nechytré (ne smart) mobilní telefony. Dobře vědí, proč. Být neustále sledován na každém kroku totiž také není nic příjemného. To už by ale bylo zase na úplně jinou glosu…

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz