Článek
Možná vás napadne, jak je to skvělé. Vždyť ve všech závazcích a v legislativě, kterou v posledních pěti letech země EU přijaly, stojí digitalizace společnosti na prvních místech v důležitosti. Každá země EU je na tom však jinak. Zatímco Belgie je přibližně na srovnatelné úrovni s ČR, Nizozemsko je opravdu o hodně dál (přesto, že obě země jsou zeměmi Beneluxu a sousedí spolu). Chce se mi říct, že proto se nejen turistům v Belgii ještě stále dobře žije. Samozřejmě nic není jenom bílé nebo černé, ale je na tom prohlášení velký kus pravdy.
Příjemné služby
Od ledna letošního roku se v Holandsku úroveň digitalizace dostala skutečně tam, kde ji pravděpodobně vedení EU chce mít. Většina běžných procesů v životě občanů je digitalizována. Co to znamená? Například to, že si v knihovně nezřídíte průkaz čtenáře na počkání, jako jsme zvyklí tady u nás doma. Musíte vyplnit formulář na webu, tam se zaregistrujete, tam také zaplatíte a žádné předávání peněz nebo placení kartou na pokladně v knihovně. To zkrátka neexistuje.
Podobně si kupujete lístky do muzea a mnoha dalších kulturních zařízení. Je snaha zcela se vyhnout jakémukoliv placení (i tomu bezhotovostnímu) přímo na místě. To mohou být pro Holanďana celkem příjemné služby, pro turistu již méně, ten se to většinou dozvídá až na místě a bývá zaskočen nebo zmaten. Myslel si, že půjde do muzea a nejde nikam, protože nemá lístek. Ten se kupuje na konkrétní den a čas, tak se může stát, že lístky ten den zkrátka již nejsou. Kdyby turista věděl, koupil by si je třeba ještě z domova před svou cestou.
Není všechno zlato, co se třpytí
AI je ve skutečnosti dobrý sluha, ale zlý pán. Po deseti dnech pobytu mě děsí, jak to tady funguje a opravdu se nětěším, až tohle k nám dorazí. Například včera byl na jednom z programů veřejnoprávní televize pořad, kde diskutovali krajští a obecní politici o tom, jak stoupl ohromně počet pokut za dopravní přestupky. Dříve prý za tyto prohřešky mělo Nizozemsko v průměru 100 tisíc pokut do roka, teď když je jasné, kolik jich bylo za první dvě čtvrtletí, bude jich za rok nejspíše desetkrát tolik. Důvod? Vše vyhodnocuje a rozesílá AI. Ta má jasně naprogramováno a nikdo jí nenaprogramoval nějakou toleranci. Dříve, když jel řidič 51 km v hodině tam, kde byla padesátka, posuzující policisté nad tím prostě mávli rukou. AI ale pošle pokutu.
Dříve fungovaly na silnicích a v obcích jen některé kamery, tak jako to je u nás. Záznamy ze všech by policie ani nezvládla vyhodnotit. Dnes ale v Nizozemsku jsou zapnuté všechny kamery a jsou plně funkční, protože pro AI není problém je všechny zvládnout a záznamy z nich vyhodnotit.
Orwell je slabý odvar
Bohužel je to tak. Co svou knihou 1984 tento autor předpověděl, to má tady v Nizozemsku stokrát dokonalejší podobu. Svoboda mizí, soukromí mizí. Jeden příklad za všechny: Veřejná doprava je tu velice kvalitní, čistá, přesná, rychlá, jezdí opravdu často a země je hustě pokrytá. Není problém se kamkoliv dostat. Za kvalitu se však platí. Veřejná doprava je tu opravdu drahá. Proto mezi nejdůležitější bonusy zaměstnavatelů například patří proplácení dopravy do zaměstnání. Proto také mnoho lidí jezdí hlavně na kole, protože by se jinak nedoplatili. Ale ti, kteří potřebují neb oi chtějí veřejnou dopravu používat, většinou využívají různá předplatná, protože je to jediný způsob, jak častější používání veřejné dopravy vůbec zvládnout zaplatit. Systém předplatných a dopravy obecně je také napíchnutý na AI. Ať už máte plastovou kartičku, které u nás říkáme „lítačka“, nebo platíte svou bankovní kartou (což je tu hodně rozšířené, jen přiložíte k terminálu svou paltební kartu), nebo máte papírovou jízdenku (to je už rarita, ale někteří ji stále používají), musíte si „pípnout“ při nástupu a také při výstupu. Check in / check uit. Když zapomenete čeknout nástup, je to za 50 Euro. A nemusí přijít revizor, protože pokud zapomenete čeknout nástup a čeknete si výstup, pak to pozná AI, která denně vyhodnocuje vaše cesty. Váš výstup je pro ni nástup do prostředku, protože jste nečekli ten nástup. Podle zákona (ano, nově to mají Holanďané uzákoněno), smíte 3× za kalendářní rok zapomenout čeknout výstup. Nástup ale zapomenout čeknout nesmíte, tam je to automaticky pokutováno. Kromě toho, systém přesně ví kdy jste jeli a kam, v kolik hodin, jak dlouho jste cestovali, kde jste přestupovali apod. Celá vaše cesta je kompletně zmapovaná. Nechcete obětovat své soukromí? Pak to ale zaplatíte a ne málo. Jen pro představu, já jezdím denně na fakultu, tedy do práce tam a zpět v rámci jednoho města (Amsterdam) a jeho předměstí, kde bydlím. Kdybych neměla „lítačku“ na vlaky a MHD, zaplatím týdně za oboje cca 100 euro. Takhle jsem zaplatila 119,90 za vlaky a 60 za MHD na celý měsíc. A to je už pořádný rozdíl.
Lidský kontakt
Mizí lidi. V supermarkatech mají nejvýše 1 pokladní určenou spíše pro řešení potíží, jinak desítky automatických pokladních, tedy mašin, které si obsluhujete sami (jako u nás, jen u nás stále máme více těch pokladních než mají zde). I daně tady řeší AI, která je podobně nekompromisní jako v případě pokut. Něco jste chybně vyplnili? Neco jste nepochopili? Udělali jste chybu? Šup a AI vám rovnou pošle pokutu. Dříve vám pracovník daňového úřadz zatelefonovat, vše s vámi probral, domluvil, opravil. Dnes nic takového, musíte zaplatit pokutu. A pak se teprve můžete odvolat. Je přesně stanoveno, jak to můžete udělat.
Obecně platí, že získat kdekoliv získat na telefonní linku živého člověka, je největší dar a zázrak. Téměř všude jsou na telefonech a čatech webových stránek AI automaty. A dostat napříkalad k telefonu operátora, to zdaleka není tak snadné, jako u nás. Byla jsem neprávem pokutována za jízdu ve vlaku, potřebovala jsem to probrat s živým operátorem a AI mě 4× odmítla na něj přepojit. Až když jsem použila formulaci, která zněla hodně urgentně a vážně, tak mě na něj přepojila. Jinak vám prostě řekne, že to s vámi vyřeší a basta.
Tohle nechcete
Nevím jak vy, ale já tohle nechci. Pevně doufám, že když Piráti nezvládli ani stavební řízení, tak celkové napojení celého sytému české společnosti a všech úřadů apod. na AI, bude u nás ještě dost dlouho trvat. A až se tak stane, já buď budu stará bába a už mi to bude fuk, nebo balím kufr a stěhuju se někam, kde jim AI zatím nic neříká. Protože život bez ní se mi líbí rozhodně víc…
Zdroje:
Text je projevem vlastního názoru a byl zpracován na základě vlastních zkušeností.