Článek
Dobrým nápadem, co se dočkal realizace, je fakt, že převýšení limitů, které jsou stanoveny pro doplatky za léky, bude nově sledovat přímo aplikace eRecept. Pro pacienty se tak vše stane pohodlnější, protože přímo personál lékárny v počítači uvidí, jak na tom kdo je a v případě, že by již byl limit na doplatky převýšen (respektive dosažen), rovnou nebude zákazníkovi účtován. Po dlouhé době řešení, které je přívětivé k našemu času a pohodlí.
Na internetových stránkách Ministerstva zdravotnictví ČR se dále k novelizaci uvádí: „Mezi klíčové přínosy této novely patří posílení prevence prostřednictvím bonusů z fondů prevence zdravotních pojišťoven, které mají vést ke zlepšení zdravotního stavu občanů, zejména u chronických onemocnění (např. diabetes, kardiovaskulární onemocnění), a tím snížit náklady zdravotního systému.“ Přiznám se, že na tohle jsem opravdu dost zvědavá. Zdravotní pojišťovna, u které již mnoho let jsem, má vlastní preventivní programy a nemá jich vůbec málo. Již roky mohu čerpat různé bonusy, pokud chodím na preventivní prohlídky apod. To je skvělý nápad a byl to i jeden z důvodů, proč jsem si tuto pojišťovnu vybrala. V zásadě jsem spokojená, to bych u ní nebyla tolik let. Přesto jednu vadu na kráse jsem již několikrát „u své“ pojišťovny řešila a zatím bez úspěchu. Jde o nedostatečně sdílená data, tedy vlastně fakt, že zatím v českém zdravotnictví neexistuje spolehlivý systém, který by zajistil, že se příslušná zdravotní pojišťovna dozví o všech preventivních prohlídkách, které její pojištěnci během roku absolvovali.
Platím si nadstandardní péči v síti soukromých poskytovatelů, a to znamená, že například každý rok absolvuji opravdu velkou interní preventivní prohlídku. Zahrnuje nejen velmi rozsáhlé krevní testy, ale samozřejmě i testy z moči, vyšetření internistou, speciální vyšetření břišní dutiny ultrazvukem, žilní a cévní vyšetření a EKG. Tuto prevenci podstupuji již mnoho let, rok co rok. Bohužel rok co rok na mě svítí na webu mé pojišťovny (v mém elektronickém účtu) upozornění, že jsem neabsolvovala preventivní prohlídku u praktického lékaře. Když jsem se ozvala, bylo mi řečeno, že informace neproudí ze všech zdravotnických zařízení (což je zajímavé, vezmu-li v úvahu fakt, že tato preventivní prohlídka je částečně pojišťovnou hrazena, i když její příspěvek je spíše symbolický) a že mám zaslat okopírované (event. oskenované) potvrzení, že jsem takovou prohlídku absolvovala a pojišťovna mi ji uzná (za to pak získám body a za ně si mohu následně pořídit různé bonusy, třeba příspěvek na fitko, návštěvu bazénu apod.).
To poslední, nač mám čas a také chuť, je složitě vyřizovat potvrzení, kopírovat ho a někam odesílat. Od systému v 21. století očekávám, že data proudí, jak proudit mají, a moje ZP se dozví, že jsem preventivní prohlídku podstoupila.
K zubaři chodím na úplně běžné středisko, nemám žádnou nadstandardní péči. Světe div se, ani o zubařské preventivní prohlídce má pojišťovna nic neví. Byla jsem na ní, ale na mém elektronickém účtu opět svítí, že bych měla tuto prohlídku co nejdříve absolvovat. Ani tentokrát jsem tedy bonusové body nezískala a opět bych musela věnovat čas zasílání nějakého potvrzení. Že by můj zubař provozoval charitu a pojišťovně prohlídku neúčtoval? Nebo v tom má pojišťovna takový čurbes, že neví, co platí? To první je těžko uvěřitelné, a to druhé dost děsivé.
Pevně tedy doufám, že důraz na prevenci nebude ve finále znamenat, že budeme všichni neustále někam posílat různá potvrzení, protože se ukáže, že data v sytému neproudí tak, jak by proudit měla. To ovšem v tuto chvíli jen těžko odhadovat. Budeme se muset nechat překvapit.
Zdroje:
https://mzd.gov.cz/tiskove-centrum-mz/novela-zakona-o-verejnem-zdravotnim-pojisteni-kterou-vlada-projedna-v-prubehu-rijna/
https://www.top09.cz/co-delame/tiskove-zpravy/snemovna-schvalila-novelu-zakona-o-verejnem-zdravotnim-pojisteni-upravujici-evidenci-zapocitatelnych-doplatku-v-lekarnach-31949.html