Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Reforma školství vzhůru nohama

Foto: text M. V. Stránská/foto licence PixaBay.com

Co se budou děti učit na českých základních školách?

Opět probíhá revize RVP základní škol. Opět se mluví o tom, jak všechno bude jinak. Už méně o tom, kdo to vlastně bude učit a jak…

Článek

Představme si situaci, že by se prokázalo, že boty, které se prodávají v obchodní síti, škodí lidskému zdraví. Řekněme, že by výzkum prokázal, že tato obuv vede ke špatnému držení těla a následně má na svědomí u mnoha lidí problémy s páteří. Je tedy jasné, že je třeba začít šít boty jinak. Čím začneme? Kdyby to mělo fungovat jako ve školské reformě, tak bychom nařídili obchodníkům, že od 1. 1. 2025 nesmějí prodávat jiné boty, než ty, které splňují Ministerstvem zdravotnictví stanovená kritéria. Přesně takhle se totiž chováme při revizi RVP. Začínáme od konce. Nemůžeme začít na konci řetezce, musíme začít na jeho začátku. Dokud nenaučíme ševce šít správné boty, nemůžeme po obchodnících chtít, aby je prodávali.

Chceme po školách, respektive po učitelích, aby učili něco jiného a chceme po nich nové výsledky učení, tedy to, čeho mají žáci základních škol v oblasti vzdělávání dosáhnout. Správně by se však mělo začít reformou pedagogických fakult, které budoucí učitele připravují do praxe. Takovou reformu by však bylo možné udělat až v okamžiku, kdy bude naprosto jasné, co od základního vzdělávání vlastně chceme. S jakými znalostmi mají patnáctiletí základní školy opouštět?

Je docela dobře možné, že přesně o to se nyní při revizi RVP Ministerstvo snaží - odpovědět na výše uvedenou otázku. Problém je ovšem v tom, že s výsledkem svého snažení oslovuje školy a učitele. Správně by jejich požadavky měly nejprve mířit na pedagogické fakulty, které by měly velmi výrazně přizpůsobit těmto požadavkům přípravu budoucích pedagogů. Ano, můžeme tak na finální výsledky reformy čekat 5 - 6 let, ale pokud se bavíme o skutečné reformě vzdělávání, pak to není až tak dlouho.

Pedagogické fakulty nemohou zůstat stranou tohoto dění, protože jsou to ony, které stojí na začátku celého řetězce. Učitelé na školách také nemohou zůstat stranou, protože i oni potřebují metodickou podporu a navedení na správnou cestu. Často mají zkušenosti, ale pokud po nich budeme chtít zcela nový přístup, než který praktikovali dosud, i je to bude muset někdo naučit. Minimálně školení, a nejspíš nejen jedno, bude nutné.

Kdo pracuje ve školství (já už mnoho let), ten mnohokrát zažil, jak to vypadá, když přicházejí do školství čerství absolventi. Nic moc neumí a v prvé řadě nedovedou učit. Jejich praxe je minimální. Ve škole se v prvním roce topí a kdyby neměli svého anděla strážného v podobě uvádějícího učitele, mnozí by učitelskou práci vůbec nezvládli. Co se stane, až ze školství odejdou zkušení učitelé do důchodu, to je otázka. Většina mladých totiž ve školství vydrží maximálně 5 let, a pak z oboru odcházejí. Proč? Protože učitelská práce není tak jednoduchá, jak si mnozí myslí. V odborné studii s názvem „Důvody nedostatku učitelů“, kterou zpracovala Pedagogická fakulta UK, se dočteme, že hlavním důvodem pro odchod z profese učitele je náročnost povolání, psychická i fyzická a na druhém místě pak nezájem žáků o výuku a nerespektování učitele. Teprve na třetím místě to je špatné finanční ohodnocení. I když jde ve všem údajně vždy hlavně o peníze, v případě učitelů tomu tak evidentně není.

Pozitivní novinkou je spolupráce hlavního města Prahy a Pedagogické fakulty na zřízení tzv. Klinické školy. Ta má sloužit jako modelové pracoviště, kde se budou ověřovat nové trendy ve vzdělávání a připravovat budoucí učitelé. Moc hezký a velmi potřebný nápad, který ovšem má jednu vážnou vadu na kráse. Otevření této školy se plánuje na 1. září 2026. Netřeba dodávat, že několik let potrvá i vyhodnocení toho, co tato škola zjistí a objeví. I když jde o dlouhou cestu, která nepřinese odpovědi a řešení hned, je to cesta správná. Pravda o skutečné reformě je totiž taková, že ji nelze uskutečnit mávnutím kouzelného proutku, ani rozhodnutím, že se tak stane od ledna… Nestane. Stane se tak nejvýše na papíře nějakého úředníka, ale rozhodně ne ve školách. Skutečná reforma stojí čas, pokud má být opravdu reformou a přinést výsledky.

Pravidelná revize RVP je dobrá a nutná věc. Doba se mění a přináší nové požadavky na vzdělávání. Rozumná revize je přesně to, co je možné do škol dostat a realizovat. Pokud se však bavíme o skutečné reformě českého základního vzdělávání, tak to už je trochu jiná písnička. Začít se totiž musí od hlavy, ne od paty…

Anketa

Chcete reformu základního školství raději hned a rychle, nebo je lepší si počkat a udělat ji pořádně? Co upřednostníte?
Práce kvapná, málo platná. Pokud se májednat o reformu, tak tedy pořádně, i kdyby to znamenalo, že to nějaký čas potrvá.
52,1 %
Raději hned a rychle. Nebo to zase budeme řešit deset let a když to dořešíme, přijde jiná vláda a začne znovu a úplně jinak.
1,8 %
Reforma školství by měla probíhat jemně, pozvolna a hlavně průběžně, aby se dala realizovat za chodu škol. Nesmí se přitom zapomenout ani na pedagogické fakulty a celkovou přípravu učitelů, včetně těch, kteří již roky ve školství působí.
37,7 %
Reformy jsou k ničemu. Jen to stojí zbytečné peníze.
8,4 %
Celkem hlasovalo 727 čtenářů.

Zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz