Článek
Jan Macháček
Evropská komise slibuje – také na základě Draghiho zprávy –, že konečně začne odbourávat vnitřní bariéry na dosud zoufale fragmentovaném jednotném trhu EU. Nejedná se o žádný „big bang“, ale novou metodu, kdy členské státy souhlasí s harmonizací a zjednodušením pravidel skrze digitalizaci. Náklady na to, dělat byznys v Evropě, se tak mají snížit.
Byli jsme tak moc šokováni trestnými cly Donalda Trumpa, že se nám těžko věří tomu, co si přečteme sami o sobě. MMF upozorňuje, že netarifní bariéry, které stojí v cestě volnému obchodu uvnitř EU, jsou ekvivalentem 45procentních cel. Ale regulatorní bariéry u služeb jsou ještě mnohem vyšší: rovnají se clům ve výši 110 procent. Za třicet let nebylo dosaženo žádného konsenzu v tom, jak tuhle absurditu řešit. Nyní se situace začíná měnit s tím, že EU musí reagovat na hrozbu obchodní války s USA a dovoz levných čínských produktů. EU bude muset svůj jednotný trh překopat, aby posílila svou konkurenceschopnost.
Na serveru Eurointelligence se tážou, jestli k tomu bude mít EU dostatek vůle. Řada změn bude vyžadovat kvalifikovanou většinu v Evropské radě.
Jednotný trh funguje od roku 1993, avšak na rozdíl od měnové unie zůstává nedokončeným projektem. Ačkoli svobodný pohyb osob, služeb, kapitálu a zboží je sice existuje na papíře, v praxi však často naráží na překážky a omezení. Jasná strategie k prohloubení a zjednodušení kapitálového trhu v EU stále chybí. Co se týče trhu práce, stále je třeba složitého uznávání kvalifikací a různých licencí přes hranice. EK nyní v tomto směru spoléhá na koalici ochotných.
Samozřejmě je tu potenciál pro zjednodušení. V EU máme na 5700 regulovaných profesí. Některé z nich existují jen v jedné či dvou zemích. Moc racionálních důvodů pro národní ochranu většinou není. Brusel chce harmonizovat certifikace na celém jednotném trhu a zjednodušit pravidla především pro vysoce kvalifikované pracovníky.
Ale i se zbožím je spojeno mnoho problémů. V Německu mají obaly na zboží zelenou tečku, která značí, že výrobce participuje na recyklaci. Tuhle zelenou tečku ale jiné evropské země zakazují. Pro různé země se tak musejí připravovat různé obaly na tentýž produkt.
Digitalizace možná leccos pomůže vyřešit. Komise chce digitální pas pro výrobky, všechny požadavky na značení, konformitu s pravidly a manuály – vše má být na jednotném QR kódu. Ale všechno to potrvá. Takový pas bude existovat pro baterie, ale spuštěn bude až v roce 2027. Rychlá náprava na obzoru není. Digitalizace má také pomoci s mobilitou trhu práce. Evropský pas pro sociální pojištění se připravuje.
Stéphane Séjourné, evropský komisař pro průmysl, prý připravuje konkrétní zjednodušující návrhy pro služby – stavebnictví a doručování balíků. Pro hypermarkety má být snazší nakupovat od nejlevnějších dodavatelů odkudkoli z EU, tak tomu dosud nebylo.
Brusel chce, aby každá země nominovala vysokého představitele, který bude dohlížet na aplikaci norem jednotného trhu a zajistí, aby jednotlivé země nekomplikovaly věci při transpozici evropských pravidel do těch národních. Brusel slibuje, že formuláře pro regulace se budou vyplňovat online a ve veřejných zakázkách bude možné podávat digitální faktury. Zjednodušené reportování bude rozšířeno i na firmy až do 750 zaměstnanců. Zjednodušit se má i GDPR a založení firmy v celé EU má trvat jen dny, ne týdny či měsíce, jak se teď leckde děje.
Zkrátka přichází mnoho slibů a uvidíme, kolik z toho se dostane do praxe. Unie kapitálových trhů a regulace trhu práce jsou nejslibnější a nejdůležitější nástroje. Tentokrát EU nemá moc na výběr – kromě bezpečnostních hrozeb čelí i akutním hrozbám ekonomickým, novému protekcionismu a konkurenci z Číny. Když se neprobudíme nyní, později možná nebude co probouzet.
...
Jedna drobná útěcha na závěr: Pokud se někdo ze čtenářů pozastavuje nad tím, jak jsme v EU nemožní a neschopní, tak tentýž MMF upozornil, že bariéry jednotného trhu v Kanadě jsou mezi provinciemi ještě vyšší než v EU. A to je Kanada federací s mnohem delší historií.
Na druhou stranu člověk se zdravým rozumem těžko chápe, proč v Bruselu vymýšlejí další a další věci k regulaci a harmonizaci, když nemáme dokončený jednotný trh. Zavázat se k tomu, že nebudeme přidávat další regulace, dokud skutečně neosvobodíme všechny oblasti jednotného trhu, není špatný nápad.
Autor je prezidentem think tanku Strategeo, působí jako visiting fellow společnosti Globsec a je členem sboru externích poradců prezidenta Petra Pavla pro zahraniční politiku.