Hlavní obsah
Rodina a děti

Jak „zabít“ čas s autistickým batoletem? Přečkat den

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Máma malého autisty / Freepik AI

Díte sedí v pokoji bez zájmu

Jaké byly naše dny, když byl syn batole? Upřímně byly strašné. Jen čekání, až bude večer.

Článek

Pamatuji si ještě velmi živě, jaké to bylo, když byl syn malý. Bavím se teď o věku kolem jednoho roku až dvou, dvou a půl let. Měl jednu vlastnost společnou se svým současným JÁ. Neměl zájmy. Nic ho nezajímalo. Dnes už je to trochu lepší, s tátou chodí rád na procházky do lesa, k řece, k mostům, jezdí do školky, na terapie, má rád hřiště, miluje houpačky a trampolíny. Ale tehdy tomu tak nebylo.

Chodit začal až v patnácti měsících, do té doby ale celkem hbitě lezl. Takže jsme chodili na procházky v kočárku. Pamatuji si, jak jsme vyšli ven v půl osmé, potkal mě soused a povídal. „Tak brzy na procházku?“ Bylo možná brzy. Pro mě to bylo nahnání času. Procházka kolem vesnice, když jsem šla pomalu, trvala zhruba 20 minut. Pak jsme přišli domů. A co doma? Hrát si? Utopie! To je vysněný svět, který sníme, že by to tak mohlo být. Hrát si s dítětem nebo aspoň že se dítě samo zabaví. Ale pokud to nejde, ten den je neuvěřitelně dlouhý, nudný a každé ráno vstáváte s tím stejným pocitem, přečkat do večera. Ale syn jezdil rád autem, i když ho okolí nijak zvlášť nezajímalo. Stejně jako na procházkách s kočárkem. Krávy, stromy, auta, lidi… absolutní nezájem. Takže zastavit se někde a povídat mu o tom, co je před ním a jak dělají zvířata… Utopie. Opět. Takže náš den byl o kočárku a občas o autě. Světlý moment nastal při spaní, když usnul v poledne nebo odpoledne. Dobrý, když bude spát do dvou hodin, pak půjdeme zase ven. Ale opět jen kolem vesnice. Jednou jsem s ním šla i dál, když usnul, pak se vzbudil a spustil šílený řev celou cestu domů, nedal se utišit. Od té doby se přiznám, neměla jsem nervy chodit s ním někam dál než jen kolem vesnice a za vesnici. Ale na druhou stranu to byl pro mě i svým způsobem relax a bavilo mě to. Tedy, pokud usnul. To jsem si pustila hudbu do sluchátek a procházela jsem se od jedné vesnice ke druhé. Jakmile jsem nabyla dojmu, že se bude probouzet, nasměrovala jsem nás zase zpět k domovu a vyčkala pod pergolou.

Ale co doma? Knížky ho nezajímaly, písničky a říkanky taky ne, imitace nula, nebo spíše mínus deset, zájmy o hračky mínus deset, pohybové aktivity nula. Na návštěvy se chodit tehdy nedalo, nesnášel cizí prostředí. Jakžtakž jsme zvládali nákupy, ale musela jsem mít křupky a modlit se, aby nebyla dlouhá fronta u kasy. Zkrátka takové běžné strasti normálního rodiče :-)

Musím říct a snad uklidnit jiné rodiče, kteří tím prochází právě teď, že se to u nás opravdu zlepšilo. Návštěvy už zvládáme v pohodě, má už jakžtakž nějaké zájmy, ale hodně nám to zachránila školka.

Období zhruba od dvou do tří let bylo celkem peklo. Syn byl hodně, hodně ukňouraný, občas vzteklý a byla to skutečně zkouška nervů. Právě nástupem do školky, nebo tehdy, když nás z miniškolky vyhodili, začali jsme jezdit 1× týdně na ergoterapii, tak se trochu zklidnil. Myslím, že mu to hodně pomáhá a určitá stimulace je pro něj velmi příjemná. Je to poznat například i večer. To má obrovský nával energie, skáče, hejká, běhá. Ale stačí mu udělat „masáž“ (propriocepce) nebo říct si spolu Koulela se ze dvora takhle velká brambora… a je vidět, že se mu ta hlavička hezky zklidní a že to potřebuje. Mimochodem, Koulela se ze dvora a Paci paci jsou jediný říkanky, které zvládá naznačit :-) I když mu ty ruce občas jdou jakoby nepřirozeně, ale alespoň ví, co má dělat.

Také vidím srovnání se „zdravým“ batoletem. Mladšímu synkovi jsou dva roky a s ním je trávení dne úplně o něčem jiném. Rád si hraje, rád si prohlíží knížky, všechno ho zajímá a je strašně krásné, že se i rád učí. Jak ráda říkávám, na mladším synkovi právě vidíme jednak jak by to mělo vypadat, ale taky, jak moc velký rozdíl v chování a vnímání starší synek v jeho věku měl.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz