Hlavní obsah
Rodina a děti

Tričko „JSEM AUTISTA“ je pouze pro tolerantní lidi

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Máma malého autisty / www.wenita.cz

Tričko Jsem autista, mějte pochopení

Tričko/mikina s textem Jsem autista je úlevou pro rodiče, ochranou pro dítě, ale slouží jen chápajícím lidem.

Článek

Jsem člověk, který tato trička tvoří. Ano, věnuji se strojnímu vyšívání a těchto triček jsem prodala stovky. Nepřeháním.

Mám tedy celkem slušnou základnu lidí a zpětnou vazbu od zákazníků, kterým toto tričko/mikina pomáhají zvládat pro ně každodenní obtíže.

A že jim rozumím. Jsem sama totiž jednou z těchto rodičů. Náš pětiletý autistický syn začal nosit takové tričko až před pár měsíci aneb Kovářova kobyla…

Tak na začátku pro ty, kteří si myslí, že autismus je výmysl neschopných rodičů. Není.

Je to stejné, jako byste řekli matce dítěte, které je na vozíčku, že je líné chodit. Autismus je „neviditelný“, tzn., že dítě na první pohled jako autista nevypadá, nemá žádný výrazný znak. Je to neurovývojová vada, která se projeví v několika oblastech - komunikace, socializace a imitace, tzv. triáda. Nikdy nenajdete dva stejné autisty, proto ani tvrzení, že znáte autistu od sousedů a ten má rád hudbu a rád skáče, neplatí na ostatní. Každý z našich dětí je své. Ale problémy mají ve vícero oblastech a to by ani ta nejhorší a nejneschopnější matka nedokázala vytvořit svou laxností. Protože aby dítě pouze špatnou výchovou mělo problém s řečí, například vůbec nemluvilo, aby mělo problém s jídlem, aby si nehrálo s hračkami, aby mělo problém s vnímáním nebezpečí, aby vůbec nechápalo, proč se něco děje, proč teď musí čekat, než se půjde ven na hřiště, atd. atd. atd., to by byl opravdu výkon, aby tohle všechno a ještě milion věcí k tomu dokázali pouze dva lidé - rodiče. Pro další info doporučuji portál autismport.cz.

Tak a zpět k textilu. Z oněch ohlasů vím, že to rodičům velmi uleví, nemusí především všude každému vysvětlovat, jak se věci mají, pokud se dítě začne chovat nestandardně.

Já jsem tričko s nápisem „Vnímám svět jinak, jsem autista“ začala synkovi dávat před pár měsíci. Jeho chování už bylo více „jiné“ a už to bylo více výrazné než u menších dětí. A najednou jsem mnohem klidnější, když někam jdeme. U pediatričky se dřív lidé dívali nepříjemně, když tam poskakoval, smál se a vydával svoje zvuky, kterým nikdo nerozumí. Teď si přečtou nápis, pochopí a i se usmějí. Je to velká změna. Ale zde nastává to, o čem píšu celý článek. Že to je pouze pro tolerantní lidi. Ti, kteří nechtějí pochopit, těm není určeno ani sto takových triček. Devadesáti lidem to něco řekne, deset lidí si stále bude myslet, že autismus je výmysl moderní doby a neschopných rodičů. Kdyby jen věděli, proto tito neschopní rodiče tráví hodiny na cestách na terapie, utrácí za ně několik desítek tisíc, žijí někdy i nepříjemný život, izolovaný od rodiny, přátel, od lidí vůbec, dělají pro svoje dítě první poslední, aby bylo v budoucnu schopné nějak fungovat. Ano, toto jsou ti, kterým někteří z vás nadávají do neschopných rodičů.

A na závěr malé ponaučení - pokud něčemu nerozumíš, raději mlč.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz