Hlavní obsah
Názory a úvahy

Chceš mou úctu? Ne, teprve až se začneš chovat tak, jak máš

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Freepik

Úcta ke stáří není samozřejmá věc. Člověk si ji musí nejprve zasloužit.

Článek

Je stáří něco, k čemu bychom měli mít automaticky úctu? Můžeme se setkat s názory, že ano. Já s tímto tvrzením nesouhlasím. Tedy, pokud se někdo zdravým, asketickým životem dokáže dožít opravdu vysokého věku, ve kterém je vitální a svěží, tak ano. Takový člověk něco dokázal a zaslouží si kromě úcty i obdiv. Ale mít stejný přístup ke člověku jenom proto, že má v občance jiný rok narození než my? Já se ptám, proč?

Úctu si musíme zasloužit

Když přijdu do obchodu, budu se chovat jako hulvát, má se ke mně chovat pokladní s úctou jen proto, že jsem zákazník? Samozřejmě, že ne. Má se ke mně chovat tak, jak si zasloužím. Nebo co arogantní paní za přepážkou na úřadě, mám na ni být pořád milá a slušná jen proto, že od ní něco potřebuji? Jistě, že ne.

Mám být snad milá na řidiče, který mi při prodeji jízdenky zcela znepříjemní půl dne a jede s námi, jako by vezl dobytek? A co kolegyně v práci, která zrovna nemá den. Mám se k ní chovat slušně z důvodu, že s ní sdílím kancelář a ona je starší?

Úctu, jako mnoho jiných věcí, si musíme nejprve zasloužit. Není a nikdy by neměla být automatická. Etika a etiketa nám sice velí, že úcta souvisí s postavením a věkem člověka, ale neměli bychom zapomínat na to, že vše má své meze.

Myslete na to, milí senioři

To vše, co jsem napsala, platí i v případě seniorů. Mám se v MHD úplně stejně chovat k nerudnému dědkovi, který na celý vůz nadává, zabere celou čtyřku sedadel a sebemenší věc využije ke konfliktu? Mám se k němu opravdu chovat se stejnou úctou jako k šarmantnímu staříkovi stejného věku, který mi s milým úsměvem pohlédne do očí a příjemným hlasem se mě zeptá, zda je vedle mě volno a může si přisednout? Opravdu si tito dva pánové, stejného věku, ale rozdílného chování, zaslouží stejný přístup? Opravdu si oba zaslouží stejný díl mé úcty?

Až si vy, nerudní senioři, zase někde budete úctu vynucovat s ohledem na svůj věk, nedivte se následné reakci. Už ve škole vás učili, že akce vyvolává reakci. Že jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá. Pokud nejste schopni slušného chování, nečekejte to stejné od druhých jenom proto, že je takový člověk o 50 let mladší.

Zkuste být pozitivní, zkuste být milí, příjemní. Odpovídejte na pozdrav, působte šarmantním dojmem. A budete se divit, kolik úcty, radosti, úsměvů a pomoci kolem sebe najdete. Nerudné dědky (a babky) totiž nemá nikdo rád.

Anketa

Má být úcta automatická?
Ano, bez ohledu na chování člověka
15,9 %
Ne, úctu si lidé musí zasloužit
84,1 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 719 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz