Hlavní obsah
Lidé a společnost

„Chci účet z kasy, ne seškrtané čárky na kusu papíru!“ řekla jsem servírce

Foto: Freepik

Dělá to 273 korun,“ oznámila mi servírka a podala mi počmáraný ústřižek papíru. A já odmítla zaplatit.

Článek

Jak se dá v pohostinství podvádět? Způsobů je spousta, základní je ale jediný: zajistit, aby objednávky a peníze neprošly kasou. V malé vesnické hospůdce chápu, když si někdo dá u pultu jedno pivo a majitel ho do kasy neprotáhne – dá se to pochopit. V normálně fungujícím podniku je to ale nemyslitelné. A je mi úplně jedno, jestli podvádí majitel, provozovatel nebo personál.

Kafíčko a zákusek

Sedíme s kamarádkou v kavárně, debatujeme, usrkáváme kávu a ochutnáváme zákusky. Klidné posezení, když si chceme odpočinout od starostí všedního dne. Když máme dojedeno a dopito, přijde servírka a zeptá se, zda si dáme ještě něco. Rády bychom, ale tolik času nemáme. Poprosíme o účet – prý samozřejmě, hned bude u nás.

Já chci účtenku z vaší kasy

Předpokládala jsem, že servírka půjde k baru, nechá náš účet vyjet z kasy a přijde ho k nám vybrat. Omyl. Vrátila se s obyčejným ručně psaným lístkem: jednotlivé položky, u nich tužkou dělané čárky, ty seškrtané, částky sečtené. Dohromady prý 273 Kč. Vytáhla jsem platební kartu – prý dnes terminál nefunguje, musím zaplatit hotově. V tu chvíli bylo jasno.

„Chci účtenku z vaší kasy,“ zopakovala jsem rozhodně. „Ne papírek s čárkami.“ Servírka mě přesvědčovala, že suma sedí a je přesně spočítaná. O to mi nešlo – já chci plnohodnotnou účtenku z pokladny. Slečna proto s kyselým výrazem odešla.

Najednou to jde

Za chvíli se vrátila – v ruce vytištěná účtenka z kasy: rozepsané všechny čtyři položky, identifikační údaje kavárny, datum, vše tak, jak má být. Účet jsem zaplatila dohromady a kvůli tomu pokusu o podvod jsem místo původně zamýšlených 300 Kč nechala 275 Kč. Dýško dvě koruny – nikdo se nemůže divit. Na to, jestli terminál už „náhodou“ funguje, jsem se raději neptala. Mám svou teorii, jak to bylo.

Krást je normální?

Stojí to obsluze za to? Přijde jí okrádání hostů normální? Vymyslela ten fígl sama, nebo je k němu dokonce tlačená nadřízenými? Funguje to jednoduše: když položky nejsou v kase, účetně se neprodaly. Celých 273 Kč tedy zůstane servírce v kapse. Výmluva s nefunkčním terminálem tomu nahrává – kdybych pípala kartou, má smůlu, co projde terminálem, zapřít nejde.

Takhle by peníze schovala do kapsy, papírek vyhodila do koše a bylo by. Ke své výplatě by si jen od našeho stolu přilepšila o 273 Kč. A já si radši ani nechci představit, kolik hostů jí na to denně skočí.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz