Článek
Ještě pamatuji doby, kdy jedinou možností platby předem byl převod. A protože se někdy muselo do banky a platba trvala i několik dní, bylo jasné, že každý volil dobírku. Doba ale výrazně pokročila a dnes nejenom že platbu na účet zadáme prostřednictvím internetového bankovnictví a vše trvá jen pár vteřin, ale můžeme také vše zaplatit jednoduše platební kartou. Používat v dnešní době dobírku prostě nemá smysl. Jsou ale jedinci, kteří si myslí opak, jako třeba moje kamarádka.
Dobírka versus platba předem
Jak se obě možnosti liší? Začnu dobírkou. V jejím případě zboží zaplatíte až ve chvíli, kdy ho přebíráte. A to například na poště, přímo kurýrovi nebo kartou prostřednictvím aplikace výdejního boxu. Je však chybou si myslet, že máte možnost zaplatit zboží až poté, co nahlédnete do balíku. To vám dnes nikdo neumožní. Ten dostanete do ruky až ve chvíli, kdy proběhne vaše platba za doručenou zásilku.
V případě platby předem za zboží platíte už v době objednávky. Internetový obchod tak získává vaše peníze okamžitě. Poté už vám jenom přijde balík, který máte zaplacený, a pouze si ho vyzvednete tam, kde jste si v objednávce určili. A tohle je pro kamarádku problém, protože si myslí, že své peníze už nikdy neuvidí. „Dobírka není o nic bezpečnější než platba kartou,“ tvrdím jí. A mám pravdu.
Bezpečná dobírka?
Mnoho lidí, včetně mé kamarádky, stále žije v iluzi, že dobírka je něco extra bezpečného. Uznávám, že jeden benefit tam opravdu je. Pokud jde o vyloženého podvodníka, který plánuje zboží neodeslat, nedostane vaše peníze. Na druhou stranu, při platbě kartou lze využít služby označené jako chargeback a v takovém případě se lze vcelku jednoduše domoci svých peněz zpět.
Když ale balík z e-shopu odejde, je úplně jedno, jakým způsobem byl uhrazený. Ať už to bylo předem kartou, nebo na dobírku kurýrovi, nemáte absolutně žádnou jistotu, že v krabici bude to, co tam má být. Myslet si, že kurýra obratem zastavíte, on vám vrátí peníze a balík „s cihlou“ vám vezme zpět a vrátí odesílateli, je bláhovost.
Dobírka před ničím nechrání, jen prodražuje
Představme si hypotetickou situaci, kdy vám e-shop pošle místo zboží opravdu jednu cihlu. Já, která jsem zaplatila předem, obdržím balík s cihlou. Má kamarádka, která zaplatila na dobírku o několik desítek korun dráž, doma, na poště nebo klidně před kurýrem také otevře balík s cihlou. Co v takovém případě můžeme dělat? Obě to stejné: jít na policii nahlásit pokus o podvod.
Ne, žádného kurýra, žádnou pošťačku nebude absolutně zajímat, že v balíku není to, co tam mělo být. Pro ně transakce skončila tím, že nám předali balík. Mně jednoduše, mé kamarádce po vydání hotovosti. Pro ně je to vyřešeno, vše ostatní je jen náš problém.
Podvod se dá eliminovat
Kdo se nechce stát obětí podvodu, měl by nakupovat jen u prověřených e-shopů s dostatkem pozitivních recenzí. V případě, že máme pochybnosti, dobírkou to opravdu ve svůj prospěch neobrátíme. Eliminujeme situaci, že by prodejce balík vůbec neposlal, ale pokud mu opravdu půjde jen o naše peníze, holt svých pět minut obětuje a pošle nám tu pomyslnou cihlu, kterou najdeme v balíku, který jsme zaplatili na dobírku. Takže místo spoléhání na dobírku je lepší si e-shop prověřit.
Anketa
Zdroj: https://www.policie.cz/clanek/pozor-na-platby-predem-986468.aspx, https://www.novinky.cz/clanek/finance-financni-poradna-v-zahranicnich-e-shopech-zasadne-platte-kartou-40261581, https://www.mesec.cz/clanky/jak-bezpecne-platit-na-internetu-vyberte-si-z-5-moznosti/