Článek
Stejně, jako bych nikdy nešla do nějakého pochybně vyhlížejícího kadeřnictví, do salonu krásy, ve kterém to vypadá jako v doupěti, nebo ke kosmetičce která pracuje v nevyhovujících prostorách, tak bych si nikdy neobjednala řemeslníka, který jezdí ve starém vraku, který vypadá, že se každou chvíli rozpadne. Takový člověk mě má přesvědčit o tom, že svou práci umí, že ji dělá dobře a že s ním jsou zákazníci spokojeni? To asi těžko.
Služba má mít úroveň
Je úplně jedno, co je to za službu. Ale vždy by měla mít nějakou úroveň. Asi by žádná z nás nešla ke kadeřnici, která jí umyje vlasy v obyčejném umyvadle. Žádná z nás by nešla ke kosmetičce, kde bude ležet někde na gauči. Nešly bychom patrně ani k nehtařce, kde by to víc, než v salonu vypadalo jako ve sklepě, nebo u někoho v obývacím pokoji.
A aby to někde vypadalo tak, jak má, musí do těch prostor ten dotyčný investovat peníze. A kde je vezme? Vydělá je. Jak? Za své služby, dostane je od svých zákazníků. Pokud jich má málo, nebo své služby neumí dostatečně ocenit, vypadá to v jeho prostorách divně. A to od další návštěvy jen odrazuje.
U řemeslníků je to stejné
A řemeslníci nejsou výjimkou. Je mi jasné, že svá auta zničí a mít dokonalé nové auto, je nesmysl. Ale zároveň je kontraproduktivní i to, když jezdí starým rezavým vrakem, u kterého není jisté, zda ráno vůbec nastartuje. O takovém řemeslníkovi to říká to stejné, jako o té kadeřnici nebo kosmetičce. To má tak málo zákazníků, že si nedokáže vydělat peníze navíc, které by investoval do trochu solidnějšího auta?
Když řemeslníka ve starém skoro nepojízdném vraku vidím, rozhodně nemám motivaci někoho takového pozvat k nám domů. Oslovím toho, jehož auto vypadá slušně, má polepy, je na něm vidět, že o něj někdo dbá. Na takovém řemeslníkovi je vidět, že o zakázky nemá nouzi. A když o ně nemá nouzi, je to známka toho, že pracuje dobře.
Šaty dělají člověka
Říká se, že šaty dělají člověka. Že jsou drobnosti, které dokážou výrazně ovlivnit první dojem. U mě hraje roli i to, jakým řemeslník jezdí autem. Ukazuje tím, jak je schopen investovat peníze do svého podnikání a jak dobře dokáže působit na své zákazníky. Když je to dojem spíše odpudivý, ať se takový nedivý, že nemůže narazit na trochu normální kšeft.