Článek
Chápu, že jsou na mě někdy lidé naštvaní, že jim doslova piji krev, že kvůli mně musí zůstat stát na chodbičce. Ale já nedělám nic špatného. Dělám jen to, co mi umožňují současné dráhy. Místenka není novou věcí, je tu od nepaměti. Dokonce jsou vlaky, kde je povinná. Co může být pro mnohé novinkou, je fakt, že místenku dneska do vlaků už získáte zcela zdarma. Chce to jen trochu technologické gramotnosti.
Na pokladně za peníze, z mobilu zadarmo
Ne každý vlak možnost rezervace místa nabízí. Obvyklé je to jenom v rychlících nebo některých spěšných vlacích. Když ta možnost existuje, je hned několik variant, jak místenku získat. Tou nejhorší je nákup místenky spolu s jízdenkou na pokladně drah. V takovém případě se za místenku platí, obvykle je to 35 Kč. Pochopitelně toho využívá jenom málokdo. Většina cestujících prostě doufá, že se místo najde i bez místenky.
Výše zmíněná varianta platí pro ty neznalé nebo technologicky nezdatné. Pro nás, cestující s aplikací v mobilu, připravily dráhy benefit v podobě místenky zdarma. Žádných 35 Kč, ale přesně 0 Kč. Proč toho nevyužít, když se ta možnost nabízí? Budu vědět, že si na své trase mám vždycky kam sednout.
Ano, je to tak v pořádku
Mnozí cestující pochopitelně vědí, že skrz mobilní aplikaci je místenka zdarma. A tak mi to dávají vysloveně „sežrat“, že je vyhazuji z jejich místa, aniž bych si za něj zaplatila. Ale to, že mám rezervaci zdarma v aplikaci, je v pořádku. Neotravuji pokladní ve stanici, těch nemusí být tolik, dráha ušetří. A tak mě za to zvýhodní. A hlavně, tenhle benefit přece může využít každý, my s aplikací nejsme žádnou skupinou vyvolených. Pokud vám vadí, že máme místo zdarma, nainstalujte si aplikaci taky. Problém vyřešen.
Místenkové peklo
V přeplněném vlaku nastává pravidelné místenkové peklo. A kdo za něj může? Někdy průvodčí, jindy cestující. V mém případě vždy cestující. Kdo si koupí jízdenku opravdu s předstihem, jeho místo má průvodčí viditelně označit tak, že je rezervováno. Když to neudělá, vznikají konflikty a problémy. Ty ať si vyřeší právě vlaková četa, když je svou laxností způsobila.
V mém případě místo označeno není nikdy. Kupuji jízdenku těsně před odjezdem, takže by to průvodčí ani nestihl. Tady to mají dráhy zařízené jinak. Tyhle místenky na poslední chvíli jsou prodávané na sedadla, která jsou automaticky označena jako „expresní rezervace“. Co to znamená? Ten, kdo si na ně sedne, musí počítat s tím, že ho někdo může vyhodit, protože si místenku na poslední chvíli koupil. Vyhodím ho třeba já.
To není můj problém
„Já nevěděla, co je to expresní rezervace. A kde jako budu teď sedět? Fakt díky, teď budu hodinu stát…“ Tohle jsou nejčastější řeči, které slýchám, když někoho z jeho místa vyhazuji. A víte co? Je mi to úplně fuk. Já mám místenku, já mám nárok na zvolené sedadlo. Může to tak udělat úplně každý, ať zdarma, nebo za 35 Kč. Kdo to neudělá, ať nebrečí. Já pro pohodlnou cestu udělala maximum, tak mazejte z mého rezervovaného místa!
Anketa
Zdroj: České Dráhy