Hlavní obsah
Finance

Každý měsíc jsme byli skoro na nule. Zjistila jsem, jak moc hýříme penězi

Foto: Freepik

Každý měsíc nám na účet přišla hezká částka, ale téměř pokaždé jsme skončili jen s pár tisícovkami. A já jsem zjistila proč.

Článek

Také máte pocit, že se vám peníze každý měsíc doslova rozkutálí? Měli jsme to úplně stejně. Pokud má člověk slušný příjem a na konci měsíce mu pořád několik tisícovek zůstává, většinou nemá potřebu to řešit. Ale co když existuje možnost ten konečný zůstatek třeba zdvojnásobit? To už je skvělá motivace něco dělat – a přesně to motivovalo mě. Nežežili jsme od výplaty k výplatě, ale když vám z několika desítek tisíc zbude jen pár tisícovek (tedy skoro nic), není to zrovna příjemné. A tak jsem se pustila do kontroly našich účtů.

Jen běžné platby

Nejprve mě překvapilo, že pohyby na našem účtu byly vesměs běžné. Nebylo tam nic, co by nasvědčovalo utrácení za zbytečnosti. Prostě standardní výdaje, které má nejspíš každá domácnost: platby za energie, pojistky, internet, paušál. K tomu nezbytné nákupy potravin a oblečení. Na první pohled nic, kde by člověk mohl říct, že zbytečně vyhazujeme peníze.

Většina lidí by v tuhle chvíli usoudila, že penězi nehýří, že má normální výdaje a patrně jen málo vydělává. Já jsem to však pojala jinak a začala jsem zkoumat, zda u těch „běžných“ plateb nelze přece jen platit méně. A překvapivě – jde to, a poměrně snadno.

Jde platit méně? Ano, jde

Začalo to energiemi. Stačilo porovnat ceny u různých dodavatelů a zjistila jsem, že mohu měsíčně ušetřit asi tisíc korun. Zavolala jsem svému dodavateli, a po pár dnech vyjednávání jsem se dostala na stejnou cenu, jakou nabízela konkurence. Paráda, tisícovka je doma.

Podobně to probíhalo u poskytovatele internetu. Konkurence v naší lokalitě existuje, a za nižší ceny. Když jsem s tím konfrontovala stávajícího dodavatele, rázem šlo snížit cenu na odpovídající úroveň. A skoro dva tisíce ročně jsou doma jen tak mimochodem.

A mobilní paušál? Tam jsme byli vyloženě nepozorní. Roky jsme platili tarif, který už dávno neexistoval, a jeho aktuální nástupce byl o několik set korun měsíčně levnější. Takže rychlý přechod – a hned nám na účtu zbývá o pár stovek víc.

Podobné to bylo s pojistkou na auto. U povinného ručení jsem se moc daleko nedostala, tam už jsme měli dobrou cenu. Ale u havarijního pojištění jsem snížila pojistnou částku, protože původní výše odpovídala hodnotě auta v době koupě. Jenže cena auta postupem času klesla, stačilo to promítnout do pojistky – a opět jsme ušetřili hezkých pár stovek.

Za pár týdnů pár tisíc

Možná to zní, že jsem vše vyřídila za pár hodin, ale kdepak. Všemu jsem se věnovala několik týdnů, občas bylo nutné vyjednávat, někdy i pohrozit odchodem, než jsem dosáhla svého. Nakonec to ale stálo za to: platím méně a šetřím, zatímco poskytovatelé si mě pořád udrželi jako zákazníka.

Já ani moje rodina nemusíme změnit jediné svoje návyky, a přesto se nám podařilo znásobit částku, která nám na konci každého měsíce zůstane. Stačilo se do toho pustit a odhalit, jak moc jsme ve skutečnosti hýřili penězi. A co mě na tom štve nejvíc? Že jsem se do toho nepustila už dřív – třeba před pár měsíci, nebo dokonce lety…

Anketa

Revidujete pravidelně své měsíční platby?
Ano
0 %
Ne
100 %
Celkem hlasovalo 9 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz