Hlavní obsah
Lidé a společnost

Ne, ve veřejné dopravě se prostě netelefonuje, nezdvořáci. Vystupte si

Foto: Freepik

Do telefonu klidně zírejte, ale když chcete telefonovat, vystupte a nerušte nás ostatní

Článek

Je úplně fuk, jestli přepravní řád v MHD telefonování zakazuje, nebo povoluje. Přepravní podmínky nejsou to jediné, podle čeho by se měl slušný a rozumný člověk řídit. Je tu také etiketa a tady je to jasně dané. V MHD se prostě netelefonuje.

Akutní situace jsou normální

Jasně, že když vám někdo volá a vy zjistíte, že je to akutní, hovor prostě nějak vyřídíte. Ale to, že někdo vedle mě probírá, co si uvaří k večeři, že ho naštval šéf, nebo kde mají zrovna maso v akci, to rozhodně akutní není. Chápu, že když telefon zazvoní, nevíte. Netušíte zda to je, nebo není důležité. Ale přece umíme mluvit. Stačí se zeptat na naléhavost hovoru. V případě, že o nic nejde, odvětíme, že jsme v MHD. A že zavoláme později. Tyhle věty zaberou pár vteřin a dotyčný ukáže, že slovo etiketa zná. A zaboduje tím u ostatních cestujících.

Ne, ve veřejné dopravě se netelefonuje

Chápu, že mnozí začnou omílat známé klišé o svobodě, ale je třeba si uvědomit, že vaše svoboda končí tam, kde začíná svoboda toho druhého. A ta začíná právě u jeho ucha, ve kterém slyší váš hovor, o který nestojí.

Jsem přesvědčena i o tom, že mnozí budou telefonování ve veřejné dopravě přirovnávat k hovoru dvou lidí. Ano, pravda, když spolu dva lidí ve voze MHD komunikují, jsou slyšet. I oni by ale měli myslet na ostatní a věnovat se například méně kontroverzním tématům, stejně jako by měli snížit hlasitost hovoru tak, aby nikoho nerušili.

Někteří jistě namítnou, že okolí si nemá telefonujícího člověka všímat. Ano, to je pravda. Ale ruku na srdce. Jak dokážete nakázat svým smyslům, aby si přestaly všímat okolí? Jak nakážete svému sluchu, aby na chvíli přestal fungovat? A navíc jen selektivně, protože potřebujete slyšet, že se blíží vaše zastávka.

Nebuďme nevychovaní hulváti

Ano, máme svobodu. Ano, přepravní řád telefonování nezakazuje. Ale je tu také etiketa. Naše chování, kterým se můžeme odlišit a kterým můžeme udělat dojem. Telefonování v hromadných dopravních prostředních přijatelné rozhodně není. Etiketa všedního dne říká, že je to tolerovatelné jen ve výjimečných případech.

Je jednoduché začít se chovat jako slušný člověk. Stačí hovor rovnou odmítnout, nebo ho vzít a když zjistíme že není důležitý, tak ho odložit na později. Pravděpodobnost toho, že to bude něco opravdu tak důležitého, co by nepočkalo půl hodiny, se opravdu blíží nule. A hlavně, telefonování dnes není jediným způsobem komunikace. Jestli opravdu potřebujete manželovi sdělit, aby koupil vejce a mléko, můžete mu napsat SMS či zprávu přes telekomunikační aplikace typu WhatsApp, Messenger či Telegram.

Anketa

Telefonujete ve veřejné dopravě?
Ano, pravidelně
6,2 %
Jen ve výjimečných případech
61,7 %
Ne, vůbec
23,4 %
Veřejnou dopravou nejezdím
8,7 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 483 čtenářů.

Zdroj: https://sever.rozhlas.cz/minietiketa-telefonovani-v-mhd-6853765

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz