Článek
Žijeme v moderní době. Nikdo nechodí prát prádlo na kámen k řece, nikdo nejezdí do práce na koňském povoze, nikdo nevolá z telefonní budky a neposílá telegramy. I vy, kteří mi za tento článek v komentářích udělíte „bídu“, to napíšete ze svých chytrých telefonů, tabletů, notebooků nebo počítačů. Proč bychom tedy měli být pozadu, pokud jde o placení?
Hotovost je normální, ale…
Nic proti hotovosti. Rozhodně nejsem zastánkyní jejího zrušení. Měla by zůstat jako jedna z možností. Jen považuji za zcela normální, že v dnešní moderní době ustupuje do pozadí a do popředí se dostávají bezhotovostní metody placení. Máme platební karty, chytré hodinky, bezkontaktní nálepky, možnost placení telefonem. Pípneme a jdeme. Jednoduché, rychlé, přesné.
Nevidím důvod, proč bych měla dál trvat na tom, že budu šmátrat v peněžence, hledat drobné a čekat na vrácení. Nebo že budu nucena chodit do bankomatu. Ano, chodit do bankomatu. Místo toho, abych přímo u obchodníka zaplatila kartou, mám jít s tou samou kartou do bankomatu, vybrat hotovost a ty peníze potom dát obchodníkovi? Dává vám to logiku? Mně ne.
Každá sranda něco stojí
Víte, co všechno dneska stojí podnikatele? Jak dlouhý je výčet všech nákladů spojených s podnikáním? Daně, odvody, pronájem, náklady na zboží, personální náklady. Je tu také marketing, vybavení provozovny. Peníze ho stojí i to, co mu lidé rozbijí, ukradnou, nebo co je už vysloužilé. Těch výdajů je hromada. A každou korunu, kterou takto vydá, si samozřejmě musí zohlednit ve své marži, tedy v konečné ceně.
Stejně jako do ceny zboží zohlední koupi nových keramických tácků pod pivo, proč by tam nemohl zahrnout i náklady na terminál? Může. Jediné, co nesmí, je přidat konkrétní poplatek za platbu kartou hostovi navíc. Výdaje spojené s provozem terminálu si ale do ceny zboží a služeb normálně zohlednit může, stejně jako všechno ostatní. Tak v čem je tedy problém?
U vás nikdy
Nechápu to, vadí mi to, ale respektuji svobodnou volbu každého podnikatele rozhodnout se, že karty prostě brát nebude. Ať ale domyslí následky a zváží, zda mu to opravdu stojí za to. Já, a nejsem jediná, mám jako zákazník také volbu – takový podnik obejdu obloukem, ignoruji ho a nedám mu ani korunu. Své peníze raději odnesu ke konkurenci, kde stačí udělat jenom to „píííp“.
Existují alternativy
Přistoupím v mysli na hru, že jde o náklady na terminál a poplatky z každé platby. Fajn. Ale proč tedy nejít cestou té nejjednodušší bezhotovostní platby – převod na účet? Dnes je to otázkou vteřin, stačí vygenerovat QR kód a zákazník zaplatí ze svého mobilního bankovnictví. Poplatky nulové, náklady nulové.
Takže mě napadá: kdo odmítá i tuhle technologickou možnost, pravděpodobně nechce, aby byly jeho platby vidět. Snaží se skrýt své příjmy a obraty, aby se vyhnul placení daní, nebo se bojí, že ho s bezhotovostními platbami sledují světové elity. A já teď nevím, co je vlastně horší. O důvod víc vyhnout se takovému podnikateli obloukem.