Článek
Chápu, že řidiči MHD to nemají jednoduché. Denně za volantem, neustále ve střehu, doslova jednou nohou v kriminále. Chápu, že je drtí náročné směny a nepříliš vysoká výplata. Že někdy mohou ztrácet motivaci v tom, aby svou práci dělali jako službu lidem. A ona to služba lidem skutečně je. Dnes má auto skoro každý, klidně bychom do něj mohli nasednout a vyrazit do cíle cesty takhle.
My ale radši skočíme do MHD. Neznečišťujeme město, přemýšlíme ekologicky, neucpáváme ulice. Abychom to dělali i nadále, potřebujeme k tomu nějakou motivaci. Tu ztrácíme stále více. Když prší, je prostě pohodlnější sednout před domem do auta, než jít s deštníkem na zastávku a poté třeba do práce. Ceny městské hromadné dopravy také nejsou úplně nejpřívětivější. Když jedete ve více lidech, mnohdy se vyplatí to auto.
A potom je tady chování některých řidičů. Dokážu tolerovat, že zrovna nemají svůj den, to se stává. Ale my za jejich frustraci opravdu nemůžeme. Tedy, opravdu za ni nemůžeme my konkrétní, na kterých si vylévá svou zlost.
Ano, musí jezdit včas
Zastávám názor, že řidič musí jezdit včas, podle jízdního řádu. Pokud skočí na hodinkách konkrétní číslice, měl by zavřít dveře a vyrazit. Pokud někdo dobíhá autobus, je to holt jeho problém a ať si počká na další. MHD musí jezdit včas, taková jsou pravidla.
Ale pokud začne zavírat dveře už ve chvíli, kdy cestující stále nastupují, protože se to v tomto prostoru začalo neočekávaně štosovat, je to vrchol hulvátství a neohleduplnosti. Ve voze, který je plný zrcátek a kamer musí moc dobře vědět, že lidé svůj nástup nedokončily. Přesto začíná zavírat dveře, jako by si neuvědomoval, že může někomu vážně ublížit.
Jízdenka je potřeba
Do vozů MHD jsou až na výjimky potřeba jízdenky. V řadě měst je možné koupit si je u řidiče. Chápu, že je to pro něj otravná činnost, že ho to zdržuje. Ale já, cestující, nejsem ta, která tohle umožnila. Pokud řidičům tahle varianta prodeje vadí, ať si stěžují u svých nadřízených. A ti dále. Ať se takový prodej u řidiče tedy zruší, my se jako cestující přizpůsobíme. Ale pokud je prodej jízdenky u řidiče službou, neměl by se tvářit, že ho obtěžuji a dávat mi to viditelně najevo.
Bariéry jsou problém
Nejsme to jenom my, matky s kočárkem, které cestují MHD. Jsou to třeba také vozíčkáři. A tak když není bezbariérový vůz, je prostě potřeba plošina. My s kočárem to máme jednoduché, většinou nám vždy někdo pomůže. Ale ti s vozíkem, ti plošinu prostě potřebují. A ano, je to řidič, kdo ji musí vyndat. Chápu, že je to zdržení, že je to práce navíc, ale ten člověk nemůže za to, že je imobilní. Možná by radši vyklápěl plošiny stokrát denně a chodil než být upoutaný na vozík.
Vezete lidi
Nejedete s dodávkou plnou balíků, ani s kamionem palet. Vezete lidi, jezděte podle toho. Všichni víme, že dle přepravního řádu se máme za jízdy držet. Ale lidská síla, hmotnost těla, rychlost vaší akcelerace a brzdění, či průjezd zatáčkami způsobí, že někteří začnou po voze létat jak hadroví panáci. Bylo by dobré si uvědomit, že vezete lidi, jezděte prosím podle toho.