Článek
Kdo bydlí ve velkém městě, zná systém tamní MHD jako své boty. Přesně ví, kdy, kam a kudy se má dostat na místo určení. Také má v malíku možnosti plateb tak, aby to pro něj bylo co nejpohodlnější a nejjednodušší. No jo, ale co mi přespolní? My, když někam jedeme, musíme si nejprve zjistit, co a jak. Naštěstí v mnoha městech fungují takzvané SMS jízdenky.
Vezmete mobil, pošlete konkrétní kód, přijde vám jízdenka. Výhody jsou jasné. Pošlete ji ještě v zastávce, v autobuse nemusíte hledat strojek či terminál, cena SMS jízdenky je výhodnější než platba u řidiče. Teoreticky samé výhody, ale praxe je mnohem horší.
Tak jsme vyrazili
Zase jsme s rodinkou jednou vyrazili do okresního města na výlet. Než se trmácet autem v centru, necháme ho na okraji a pokračujeme MHD. Jako přespolní pochopitelně nemáme žádné lítačky, čipové karty a podobné věci. Spoléháme na SMS jízdenky. A opět se ukázalo, že jsme jen krůček od pokuty.
Co teď?
Přijdeme na zastávku, zjistíme že autobus jede za minutu. Skvělá zpráva. Vytahujeme mobily, posíláme kód a… čekáme. Autobus mezitím přijíždí. Co teď? Podle přepravních podmínek do něho nemůžeme nastoupit, protože nemáme platnou jízdenku. Ale další jede až za půl hodiny. V tu chvíli by naší právě objednané jízdence vypršela platnost a museli bychom si na další autobus koupit další.
Takže jsme to riskli, nastoupili jsme a zhruba až po dvou minutách cesty na černo nám telefon zapípal. Přišly jízdenky a my konečně splnili to, co jsme jako cestující měli. A opět jsme měli štěstí, že nešel revizor.
Nefunkční systém
Celý takto nastavený systém SMS jízdenek považujeme za zcela nefunkční. Čekat dlouhé minuty na to, než dojde klasická jízdenka, přináší lidem jenom problémy. Když někomu odešlu SMS zprávu, přijde mu do pár vteřin. Z logiky věci, i tato má objednávka musí dopravnímu podniku do několika vteřin dorazit. Problém tak vzniká tam, kde je moje SMS zpracována. Než ji systém odbaví a vygeneruje jízdenku, kterou mi pošle zpět. Chápu, že fyzicky svou jízdenku stále nemám, a tím porušuji přepravní podmínky. To nerozporuji. Ale na druhou stranu, svou jízdenku jsem si koupila, jen jsem ji ještě neobdržela.
Vždyť by to šlo
Za současného stavu se musím prokazovat jízdenkou na displeji telefonu. Což může být problém i v případě, že selže technika, třeba se mobil vybije. Máme však zkušenost, že revizorům stačí nahlásit telefonní číslo a oni v systému vidí, zda byla jízdenka objednána a zda je platná (mimochodem, skvělý způsob, jak může více lidí sdílet jednu jízdenku, pokud jedou v různé časy).
Pokud tedy revizor může podle telefonního čísla poznat, zda byla jízdenka vydána, neměl by snad být problém, aby viděl i to, že byla objednána a kdy. Že se skutečně jenom čeká na její doručení. Že cestující není žádný černý pasažér. Jenom se mu kvůli pomalosti systému nechce čekat půl hodiny na další spoj. Nebo nechce platit dražší jízdné u řidiče, či s kočárem a dvěma dětmi nechce běhat po voze MHD a hledat terminál, kde by jízdenku zaplatil kartou.