Hlavní obsah
Hobby a volný čas

Než vlastní nepoživatelnou zeleninu z mrazáku, radši běžnou ze supermarketu

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Freepik

Zahrádkářská sezona je u konce a my jsme zjistili, že pěstování čehokoliv je naprostá blbost.

Článek

Stejně jako mnoho jiných lidí, jsem měla sen o tom, že si budu pěstovat vlastní zeleninu. Že se stanu v tomto ohledu částečně soběstačnou, že ušetřím a hlavně, že budu mít pro sebe a svou rodinu zeleninu, která je opravdu kvalitní. Sen a realita jsou ale velký rozdíl. O tom jsem se letos přesvědčila.

Více práce než užitku

Moje představy se od reality značně lišily. Myslela jsem si, že vlastní užitková zahrada nebude nic složitého. Že záhony prostě občas zaliji a vše poroste tak, jak má. Ale opak byl pravdou. Té práce a starostí bylo až moc. Několikrát během léta jsem si říkala, že na to kašlu. Že mi to bere nejen spoustu času, ale i hodně energie. Musím se starat o celou domácnost, k tomu nějaká ta brigáda, a na zahradu prostě nezbývá čas.
Chápu, že když má někdo půl dne volna nebo je v důchodu, je to pro něj aktivní relax. Ale pro mě to byla řehole, která mi brala čas a energii. Pořád bylo něco – zalévání, škůdci, hnojení, likvidace plevele, kontrola. A na závěr samozřejmě sklízení. Když si sečtu, kolik času jsem tam strávila a kolik různých produktů, hnojiv a substrátů jsem koupila, rozhodně to nebyla levná záležitost. Řekla bych, že to bylo hodně práce s minimálním užitkem.

Ano, je jiná, je lepší

Nepopírám, že mnou vypěstovaná zelenina je lepší než ta ze supermarketu. I když na první pohled nevypadá tak dokonale, chuťově je mnohem zajímavější a trvanlivost je také delší. Alespoň v něčem mi moje zahrádka udělala radost. Ale tím to končí, protože na rozdíl od obchodu nemám na zahrádce zeleninu po celý rok, ale jen v určité období, v době sklizně. A potom se nám doma kupí tak, že nám doslova leze ušima a já nevím, co s ní.

Ztráta všech benefitů

Zavařit, nebo zmrazit? Vyjde to nastejno, protože ani po jednom postupu už zelenina není taková jako čerstvá. Změní svou strukturu, změní svou chuť, a kdo ví, jak jsou na tom vitamíny, minerály a živiny. Já jsem se kvůli jednoduchosti rozhodla pro zmrazení. Takže mám teď plný mrazák své zeleniny. Fajn, pořád je to zelenina bez chemie. Ale už si ji těžko sním syrovou, můžu ji použít jen na vaření, což je škoda. Najednou jsou všechny ty benefity pryč. Na vaření můžu klidně použít lowcost zeleninu ze supermarketu. Vyjde to nastejno a rozdíl nikdo nepozná.

Radši ji koupím

Vlastní zelenina je sice fajn, ale když započítám čas i peníze, rozhodně nevyjde levněji. Celou sklizeň stejně nemám šanci zužitkovat, takže většina mých výpěstků končí v mrazáku, čímž se hodí už jen do teplé kuchyně. Po této zkušenosti mám jasno, že příště vše radši koupím v supermarketu. Nechám si jeden malý záhon, kam zasadím od všeho něco, abychom si v době sklizně zakousli do kvality, a jinak na nějakou zeleninovou soběstačnost kašlu. Pro mě to nemá význam a negativa jen převyšují. Je to stejné jako teď s houbami – přinesla jsem dva košíky a většina stejně skončila v mrazáku. Tak k čemu to?

Anketa

Pěstujete si svou vlastní zeleninu?
Ano, pěstuji
42,9 %
Ne, nepěstuji
57,1 %
Celkem hlasovalo 14 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz