Článek
Pokud je v posledních týdnech nějaký produkt, o jehož ceně se hodně mluví, je to máslo. Cena másla se vyšplhala v supermarketech až na 66 korun. Je jasné, že za tyhle peníze si ho koupí jen ten, kdo ho opravdu potřebuje; ostatní ho nechají ležet v regálu. Když se ale objeví sleva, je to jiná situace – když cena klesne na 44 Kč, před obchodem se hned tvoří fronty, kde lidé trpělivě čekají a doufají, že se na ně máslo vůbec dostane.
Bezdůvodný nárůst
To, že se v akci může máslo prodávat za 44 Kč, jasně ukazuje, že nízká cena není až takový problém. Pokud se chce, tak to jde. Silně pochybuji, že by výrobci nebo supermarkety prodávali svůj produkt pod náklady a prodělávali na každé kostce – to zřejmě ne.
Navíc ohromný nárůst z 208,2 Kč na rekordních 275,29 Kč za kilogram másla přišel až v říjnu. Můžou to vysvětlovat, jak chtějí, ale nevšimla jsem si, že by se v té době zvýšily mzdy, energie, paliva, ceny mléka nebo cokoli dalšího o více než třicet procent – tedy vše, co souvisí s výrobou, distribucí nebo prodejem másla, zůstalo víceméně stejné jako předchozí měsíce, kdy byla cena ještě přijatelná.
Proč dávat normální cenu?
Na druhou stranu, proč by měl supermarket dávat máslo za „normální“ cenu? A co je vlastně normální cena? Žijeme v kapitalismu, kde je správná cena ta, na které se protnou nabídka a poptávka. Dokud lidé tuto cenu akceptují, je vše v pořádku. A nemluvím jen o ceně 66 Kč, ale hlavně o tom, že jsme si zvykli nakupovat ve slevách.
Aby mohla být sleva výrazná, musí být nastavena vysoká „normální“ cena. Pokles z 66 na 44 Kč přece jen působí mnohem lépe než pokles z padesátikoruny o pouhých šest korun, že? Lidé stejně kupují máslo, jako cokoli jiného, hlavně ve slevách. Proč tedy nastavovat „normální“ cenu, když ji nakonec nikdo neakceptuje a každý hledí jen na procenta, výrazné cedule a snížené ceny?
Ať Češi ty fronty stojí
Pokud někdo při nákupu nutně potřebuje, aby cenovka byla zvýrazněná a cena snížená, ať si tedy ty fronty stojí. Jinak se k „normální“ ceně másla nedostane. Výrazná sleva se dá vytvořit jen dvěma způsoby: buď půjde řetězec pod náklady a bude prodělávat, nebo navýší standardní cenu, aby měl z čeho zlevňovat.
Pro představu, na cenu, za kterou se máslo nyní prodává ve slevě, jsme kdysi stáli fronty a doufali, že se na nás dostane. Před pár měsíci to ale byla běžná cena bez akce. Kupovali jsme ho? Ne, přišlo nám drahé a chtěli jsme slevu. No, tak teď ji máme. Proč by měl supermarket nastavovat běžnou cenu másla, když ji stejně neakceptujeme? My chceme jen slevy – za každou cenu!
Anketa
Zdroj: https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-to-uz-ani-neumi-dat-normalni-cenu-cesi-stoji-potupne-fronty-na-maslo-v-akci-40496424, https://www.akcniceny.cz/magazin/ceny-masla-lamou-rekordy-jak-se-vyviji-akcni-ceny-v-roce-2024-a-co-ocekavat-dal/, Kupi