Hlavní obsah
Právo a státní správa

Ponižování na úřadech. Co koukáte, jen to vyplňte, nařizuje paní za přepážkou

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Freepik

Úřad je prostor, kde logika, lidskost a vysoké pracovní nasazení nemají místo. Je to budova, které se chce každý člověk vyhnout.

Článek

Na mém seznamu věcí, kterým se chci vyhnout, bude na prvním místě úřad. Je úplně jedno jaký to je. Za svůj život jsem jich navštívila několik a všude je to stejné. Jsou to budovy, kanceláře, kde logický přístup nemá své místo. Jakákoliv iniciativa, přemýšlení, je omezeno na lejstra, formuláře a razítka. Jakmile potřebujete něco trochu jiného, je tu problém.

Vy na to koukáte denně

Digitalizace pokulhává, návštěvy úřadů jsou v mnoha věcech pořád nezbytné. I když jsem si letos zvládla sama naklikat daňové přiznání, stále se v mém životě objevují věci, kvůli kterým musím na úřad. A ne, nejde říct paní za přepážkou co mám za problém, co mám za životní situaci a ona ji vyřeší.

Prvotním kontaktem je vždy vyplněné lejstro. Mám pocit, že to je na úřadech úplně na všechno. Bez něho nelze udělat nic. I já jedno dostávám. Sekci s osobními údaji vyplňuji na první dobrou, jak by také ne. Ale u ostatních sekcí tápu. Vůbec nechápu formulované dotazy, výzvy, nebo odpovědi. Vidím ten formulář poprvé v životě, patrně i naposledy. Nevím, co s ním. Úřednice ho vidí denně, desetkrát, dvacetkrát. Zná ho jako své boty, má k němu školení, metodiku. Ale co já?

Promiňte, já nevím

Vracím se za úřednicí, mám vyplněné jen své údaje. Přiznávám, že nevím. Chyba! Ukázala jsem slabost, úřednice využívá svého postavení. Je lovec, já kořist. Přesto, že je v práci, mi dává jasně najevo, jak ji obtěžuji. A ona dává najevo mě, že musím být úplně blbá, když nezvládnu vyplnit formulář.

Ne, nezvládnu, přiznávám

Vzdávám to, přijímám svou roli ponížené návštěvnice úřadu. Jsem neschopná, hloupá, neumím vyplnit formulář, který vidím poprvé v životě a který z poloviny nechápu. Zmůžu se jenom na opakování toho, proč tam jsem a co potřebuji. Paní za přepážkou mě neochotně vede, říká, co mám zaškrtnout, kde, co vyplnit. Dílo se podařilo. Formulář je vyplněn.

Teď čekám, že to lejstro, které jsem vyplnila ručně, paní naťuká do počítače Zamýšlím se, proboha, to nemohla informace zadávat napřímo, rovnou? Zapomínám, jsem na úřadě, tady to má jinou logiku…

Anketa

Jste spokojeni s jednáním úřadů?
Ano, jsem
12 %
Ne, nejsem
81,5 %
Nevím, s úřady nejsem v kontaktu
6,5 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 92 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz