Článek
Nepochopím, že někdo ještě v téhle době nebere karty. Je to samozřejmě jeho volba, ale debaty o tom, jak se mu to nevyplatí, jsou spíše úsměvné a hlavně trapné. Já na to mám názor jasný – kdo chce podvádět s daněmi, tomu by se karta opravdu nevyplatila. Ale kdo chce podnikat poctivě, ten s nimi snad nemůže mít sebemenší problém.
Přicházíme, usedáme, neobjednáváme
Přicházíme s rodinou do restaurace, usedáme a po chvíli nám přinesou jídelní lístky. Když je otevřeme a nahlédneme do nich, máme problém. Hned na úvodní stránce vidíme velký nápis, že restaurace nebere karty, jenom hotovost. To je pro nás komplikace. Ani já, ani můj partner u sebe moc hotovosti nenosíme. Zároveň nechceme pobíhat po městě a hledat bankomat. A hlavně nám jde o nějaký princip a neradi utrácíme tam, kde karty neberou.
Tak znovu počkáme na číšníka a ptáme se, zda je možné zaplatit aspoň pomocí QR kódu, okamžitou platbou, protože hotovost nemáme a do bankomatu prostě nepůjdeme. Odpověděl, že se zeptá provozního. Odešel a za chvíli se u našeho stolu objevil sám pan provozní. A moc nás nepotěšil.
Ne, jenom hotovost
Přišel k nám ke stolu, představil se jako provozní pan Dvořák a na naši žádost o platbu QR kódem reagoval negativně. Ani toto prý nejde, jediné, co je možné, je hotovost. V tu chvíli také poznal, jak nám to vadí, a tak se začal obhajovat. Prý na QR kód není vyškolený personál, a tak ho nepoužívají. A karty prý nechtějí zavádět proto, že by se jim to nevyplatilo z důvodu poplatků za terminály.
A já v tu chvíli vyprskla smíchy, představila jsem si všechny ostatní restaurace, ale i desítky dalších oborů, kde prostě karty nejsou žádný problém a všem se to vyplatí a nikdo nekrachuje. Ale tahle restaurace to má očividně jinak, říkám si.
Zkuste počítat
Když viděl mou reakci, zeptal se mě, co je na tom vtipného. Řekla jsem mu, že stačí trochu počítat. My, celá rodina, která by tam nechala minimálně 1 500 Kč vzhledem k jejich cenám, právě odchází. Kdyby se dalo platit kartou, zůstaneme, najíme se, napijeme a oni vydělají. Kolik při své marži? Přes sedm stovek určitě, dost možná k tisícovce.
K tisícovce, která jim v pohodě mohla zaplatit terminál a poplatky. Ale takhle nemají nic. Tedy mají jednu nespokojenou rodinu, která tam nikdy nepřijde a o této restauraci řekne svým známým. A jsem přesvědčena, že nejsme jediní, kdo podobně jedná. Ale holt, jednoduché kupecké počty jsou pro pana provozního složité, očividně. Já radši půjdu tam, kde si umí spočítat, že terminál, který opravdu může něco stát, zákazníky umí i přitáhnout. A tedy zaplatit se a vyplatit se.