Hlavní obsah
Názory a úvahy

Stále mi vadí zákaz bezplatných igelitek. Bylo to nejekologičtější řešení

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Freepik

Pamatuji si dobu, kdy jsem při nákupu dostala tašku zdarma. A dnes mi to stále chybí. Možná to chybí i přírodě.

Článek

Vzpomínáte na igelitové tašky, které se v supermarketech rozdávaly k nákupu zdarma? Já ano. Na začátku bylo za pokladnou neomezené množství igelitek, do kterých si každý zákazník mohl dát svůj nákup. Jenže jsme Češi a lidé začali tašky bezostyšně zneužívat a brát si je ve velkém. A tak přišla změna – tašky začaly bezplatně dávat pokladní, podle velikosti nákupu a počtu položek. Tento systém fungoval nějakou dobu, dokud nenastala radikální změna. Bezplatné tašky z obchodů postupně mizely, a nakonec zasáhl i stát, který stanovil jasná pravidla. Bezplatné tašky se staly minulostí – ve jménu ekologie, jak jinak.

Neekologické řešení?

Ano, tašky byly z plastu, o tom není pochyb. Každý ví, že plast se v přírodě rozkládá velmi dlouho a pokud chceme být odpovědní, měli bychom jeho spotřebu omezit. Ale byl zákaz bezplatných tašek skutečně správným řešením? Z mého pohledu nikoliv. Tašky nezmizely – jen si je nyní musíme zaplatit. Stejně tak nezmizely jiné plastové obaly a sáčky. Pořád je používáme. Zákaz bezplatných tašek nevyřešil žádný problém.

Hurá, mám tašku

Nevím, jak to máte vy, ale u mě měla taška dlouhodobější využití. Nejprve jsem v ní přinesla nákup domů. A ne, nevyhodila jsem ji hned. Schovala jsem si ji, protože jsem věděla, že se mi ještě bude hodit. Při balení oblečení do kufru, při přenášení krabiček s jídlem do práce – vždy mi tašky přišly vhod.

Posloužily mi také, když jsem potřebovala něco uložit ve sklepě nebo komoře, nebo jako druhý obal na potraviny do mrazáku. A nakonec, když už byla taška nepoužitelná, skončila jako sáček do koše. Když se naplnila odpadem, putovala do popelnice. Nebylo takové několikanásobné využití ekologické a udržitelné? Jasně, že bylo.

Taška nezmizela

Je naivní si myslet, že jsem tyto plastové obaly přestala používat. Pořád je doma mám. Jenom si je teď buď koupím jako plastovou tašku, nebo jako igelitový sáček. Zákaz těch bezplatných nic nevyřešil. Můžete namítnout, že bych mohla plast nahradit, ale žádný látkový sáček ještě nezabránil vylití čehokoliv tak dobře jako kus igelitu. Dokud to tak bude, igelitu se nevzdám.

Minimálně na dvakrát

I v domácnostech, kde se moc na ekologii nehledí, našla bezplatná igelitová taška své využití minimálně dvakrát. Poprvé na nákup, a poté ji lidé použili jako sáček do odpadkového koše. Jak to dělají teď? Omezili snad množství plastu? Ne. Teď si kupují role sáčků do koše, které mají využití jen jediné – jdou rovnou do nádoby s odpadem. To je celkem málo, když jde o plastový pytel s negativním dopadem na přírodu, nemyslíte?

Anketa

Chybí vám bezplatné igelitové tašky?
Ano, chybí
11,1 %
Ne, nechybí
88,9 %
Celkem hlasovalo 9 čtenářů.

Zdroj: https://liberec.rozhlas.cz/rok-bez-igelitek-zdarma-cesi-jich-od-te-doby-spotrebovali-zhruba-o-50-mene-7720735

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz