Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Vážně se mi taxi vyplatí víc než vlastní auto?

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Freepik

Hromadná doprava vyjde dráž než cesta vlastním autem. Ale co když místo auta využiji taxi? Vyjde to ještě lépe?

Článek

Když jedu sama, dá se říct, že se mi jízda veřejnou dopravou vyplatí. Tedy, pokud pominu nenavazující spoje a nutnost delší doby jízdy. Jakmile ale jedeme ve dvou nebo s dětmi, už se o výhodnosti hromadné dopravy hovořit nedá. To už je lepší naše auto. No jo, ale co kdybychom auto neměli. Jezdili bychom radši veřejnou dopravou, nebo taxíkem?

Ano, taxík je drahý

Jízda taxíkem není nic levného. Zatímco v případě vlastního auto jezdíme zhruba za 2 koruny na kilometr, v případě taxíku je to v lepším případě desetinásobek. Když se člověku podaří sehnat lokální taxi službu, kde lze smlouvat o ceně. I tak je ta dvacka za kilometr poměrně dost.

Znám ale ve svém okolí lidi, kteří auto nemají. Na cestování využívají buď veřejnou dopravu, nebo právě vozy taxi. S tím, že se jim to vyplatí mnohem více než vlastnictví auta. No, dlouho mi to vrtalo hlavou, tak jsem sedla ke stolu, vzala papír, tužku, kalkulačku a pustila se do výpočtů.

Jak to vychází nám?

Naše auto stálo 350 000 Kč. Není to žádné nové žihadlo, teď mu bude deset let a co jsem se dívala na inzeráty, tak bychom ho dokázali prodat za 150 000 Kč. To je celkem slušná cena. Teď nás tedy jeho vlastnictví stálo 200 000 Kč na jeho hodnotě a dále zhruba 200 000 Kč na najetých kilometrech, protože stav tachometru atakuje hodnotu 100 000 najetých km. A ještě nesmím zapomenout na pojištění, zhruba 10 000 Kč ročně, takže 100 000 Kč. Uff, to jsou čísla. Dohromady tedy půl milionu korun za deset let. No, to není málo. Osobně mě to překvapilo.

Jak vychází taxi?

A teď k tomu taxíku, o kterém mě někdo přesvědčuje, že je to výhodnější než vlastnictví auta. Tady jsou počty jednoduché. Máme najeto 100 000 kilometrů. Pokud bychom je najezdili taxíkem za dvacku, jsme v tom za rovné 2 miliony korun. To je o 1,5 milionu víc než teď.

Opravdu si nedovedu představit, kolik dalších výdajů s autem spojených bych musela mít, abych začala přemýšlet nad tím, že mě taxi vyjde lépe. A vlastně mě lépe nevyjde ani carsharing s cenou kolem 8–10 Kč za kilometr, stejně jako mě lépe nevyjde ani operativní leasing, na kterém bych za našich deset let v tom nejideálnějším případě zaplatila za auto 600 000 Kč. Tak si říkám, jak a čím ti lidé dneska přemýšlí?

Anketa

Vlastníte osobní automobil?
Ano, vlastním
53,3 %
Ne, nevlastním
46,7 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 15 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz