Článek
Co ovlivňuje spotřebu auta? Vlastně všechno. Motor, rychlost, hmotnost, tvar karoserie, počet osob a zavazadel, počasí, terén i styl jízdy. Přiznávám, v tom posledním ohledu mám určité rezervy. Když porovnám svou spotřebu s manželovou, nejsem zrovna spořivý typ. Rozhodla jsem se to změnit – a dopadlo to katastrofálně.
Rady k nezaplacení
Prohledávala jsem internet a hledala zaručené tipy, jak snížit spotřebu. Našla jsem je. Nebylo na nich nic překvapivého: jezdit pomaleji, motor nevytáčet do vysokých otáček, předvídat a pracovat citlivě s plynem. Teoreticky zní vše logicky a jednoduše, ale praxe je o dost složitější. Lituji, že jsem se do toho vůbec pustila.
Jdeme na to
Sedám do auta, nastartuji, vynuluji palubní počítač a vyrážím. Rozjíždím se svižně, ale ne tak, abych motor točila do vysokých otáček. Držím se mírně pod rychlostním limitem, snažím se o konstantní jízdu. Když vidím značku snižující rychlost, sundám nohu z plynu s předstihem a k místu „doplachtím“ s nulovou spotřebou.
Dokonce se schovávám do vzduchového pytle za kamionem, nikam se nehrnu, pečlivě volím rychlostní stupeň a v autě mám zapnutý eko režim. Po 30 kilometrech zjišťuji, že to funguje. Jenže není to bez následků.
Funkční, ale nepoužitelné
Dojíždím s výrazně nižší spotřebou, než kdybych jela svým obvyklým stylem. Jenže to bylo poprvé a naposledy. Tenhle způsob jízdy je v běžném provozu naprosto nepoužitelný. Zkuste jet po silnici 85 km/h – budete mít nalepená auta za sebou, šoféři na vás budou blikat, troubit a agresivně předjíždět. Zkuste několik set metrů před začátkem obce sundat nohu z plynu, abyste plynule zpomalili. Opět se dočkáte nesouhlasu, protože ostatní očekávají, že pojedete naplno až k samotné značce a tam náhle zpomalíte.
Podobně to dopadne, když se na konci obce pomalu rozjíždíte, nebo vaše akcelerace na zelenou není dostatečně rychlá. Blikání, troubení, vztek a někdy i gestikulace. Po příjezdu domů jsem sice ušetřila pár deci paliva, ale nervy mám na dranc. Tohle mi za to nestojí.
Kašlu na peníze
Kolik vlastně ušetřím? Litr na sto kilometrů. Při dnešních cenách asi 35 Kč na 100 km, tedy 35 haléřů na kilometr. Ne, taková úspora mi opravdu nestojí za to, abych se na silnici změnila v lovnou zvěř. Raději si připlatím za palivo a ujedu těch pár kilometrů o pár minut rychleji, než se nechat stresovat.
Ano, chápu, že já jsem ten exot, který se snaží jet úsporně. Tak se přizpůsobím. Budeme tedy všichni jezdit draze, rychle, agresivně a ve spěchu, jen abychom byli doma o minutu dřív. Hlavně, ať se ve zdraví do cíle dostaneme.