Hlavní obsah
Finance

Vyšší částku nelze vybrat. Jsou bankomaty pro chudé s minimálním zůstatkem?

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Freepik

Představte si, že si jdete vybrat z bankomatu vyšší částku a zjistíte, že vám bankomat najednou tolik nevydá.

Článek

Bez platební karty se dneska neobejdu. Hotovost u sebe skoro nenosím a dávám přednost bezhotovostním platbám. Dokonce jsem to dovedla až k tomu, že místa, kde karty neberou, zcela ignoruji a chodím jen tam, kde jsou podle mého názoru normální. Tam, kde nelpí na tom, aby zákazník platil v mincích a bankovkách. Kde vás neposílají k bankomatu, když nemáte hotovost.

Život bez bankomatu

Několik let jsem u bankomatu nestála. Hotovost jsme doma pro jistotu vždy měli, ale vybíral ji pokaždé partner. Když nad tím přemýšlím, naposledy jsem vybírala z bankomatu v našem městě, v předsálí banky. Teď už tam není ani pobočka banky, ani ten bankomat. Žila jsem bez potřeby bankomatu a nijak mě to neomezovalo, nic mi to nekomplikovalo.

Až teď jsem potřebovala jednorázově vybrat vyšší částku. Kdyby nezrušili pobočku banky, jednoduše bych šla k přepážce a peníze si vybrala osobně. Nejbližší banka je nyní ale 15 kilometrů daleko, takže mi přišlo výhodnější zajít k bankomatu vzdálenému 1 500 metrů. A tam začal problém.

Kolik chcete vybrat?

Vkládám kartu, zadávám PIN a volím výběr hotovosti. V první chvíli mě zarazily nízké nabízené částky. Opravdu lidé vybírají jen tak málo? Asi ano. Je jasné, že v rychlé volbě jsou ty částky, které lidé vybírají nejčastěji. Překvapuje mě, že když už někdo jde k bankomatu, vybírá jen pár tisíc. Ani 10 000 korun tam v rychlé volbě není. Přitom mi to nepřijde jako nijak vysoká částka. Když preferuji hotovost, tak přece vyberu jednou měsíčně a nechodím k bankomatu každý týden. Nechápavě kroutím hlavou.

Volím možnost individuální volby částky a na klávesnici zadávám 180 000 Kč, které potřebuji vybrat. Doufám, že v bankomatu tolik bude. Potvrzuji volbu, bankomat chvíli chrastí, ale nic nevydává. Zjišťuji, že tolik prostě vybrat nelze. Není to kvůli množství peněz v přístroji, limitu na kartě, ani kvůli nedostatečnému zůstatku na mém účtu.

Maximálně 80 000

Zjišťuji, že bankomat mi najednou může vydat maximálně 80 000 Kč. A to jen pokud mám štěstí, protože limit vydaných bankovek je při jednom výběru 40. Pětitisícovky bankomat nemá, maximálně dvoutisícovky. Pokud jich je dost, dostanu 80 tisíc. Pokud ne, dostanu méně. Naštěstí jich je dost, takže upravuji svou volbu na 80 tisíc. Bankomat chrastí a následně se otevírá přihrádka s mými 20 dvoutisícovkami. Hurá, první část se povedla.

Ukončuji transakci, vyhazuji stvrzenku, vyndávám kartu. Abych ji hned znovu vložila. Opět zadávám PIN, přeskakuji nabídku rychlé volby a zadávám svou částku. Už vím, že 80 tisíc. Zadávám, čekám, poslouchám a hurá podruhé. Bankomat mi opět vydal, co jsem chtěla. Druhé kolo mám za sebou. A teď ještě třetí kolo – zbývajících 20 tisíc. Znovu absolvuji celou proceduru od začátku do konce. A opět úspěšně.

Proboha, proč?

Odcházím a jsem ráda, že se mi podařilo vybrat vše, co jsem potřebovala. Jen nechápu, proč ten hloupý limit. Když bankomat tolik peněz měl, mohl mi je vydat najednou. Místo jednoho výběru jsem kvůli jeho nastavení a pravidlům banky musela udělat tři výběry. Fakt skvělé, mám radost.

Jsou dnes bankomaty dělány na míru těm, co mají malý zůstatek a vybírají málo? Asi ano. Limit čtyřiceti bankovek a nízké částky v rychlé volbě mě o tom jen přesvědčují. Naštěstí to bylo zase na pár let naposledy, co jsem se k bankomatu musela postavit.

Anketa

Jakou platbu preferujete?
Bezhotovostní
38,9 %
Hotovostní
17,6 %
Jak kdy, jak kde
43,5 %
Celkem hlasovalo 393 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz