Hlavní obsah

Nejslavnější hudebníci, kteří prošli Vídní

Foto: Mandik Libor 2

Císařský zámek v barokním stylu Schönbrunn nedaleko Vídně, jedno z center hudebních představení na nejvyšší úrovni

Při procházkách uličkami centrální Vídně se zdá, že téměř na každém kroku bydlel, tvořil nebo alespoň vystupoval nějaký hudební skladatel či muzikant, jenž se nějakým způsobem hudbou zabýval.

Článek

Vídeň, to je směs muzikantů a stylů, až se zdá, jako kdyby jich tu pobývalo tolik, co v ostatním zbývajícím světě dohromady. Vídeň to je Dunaj, a když už, tak krásný a modrý…

Jak se vyznat v rodině Straussů?
Tak třeba skoro za každým rohem se vynořuje nějaký ten muzikální Strauss a pro málo znalého člověka je těžko se orientovat, co který v historii hudby znamenal. Tak pojďme to zkusit. Johann Strauss otec jako zakladatel slavné dynastie proslul svým Radeckého pochodem. To on si ve Vídni založil a provozoval vlastní orchestr a řídil dvorní plesy. Měl tři syny, z nichž ten, který po něm převzal plné jméno a označuje se jako Johann Strauss syn, dostal své spoluobčany do varu jako autor valčíku Na krásném modrém Dunaji. Z tohoto pohledu tedy proslavil celou svou rodinu nejvíce a hlavnímu rakouskému městu tak věnoval snadno zapamatovatelnou melodii, jakousi neoficiální dunajskou hymnu. Víc radosti ale svému tatíkovi zřejmě nedělal, spíše mu konkuroval vlastním a jím založeným orchestrem. Nakonec ani spoluobčané od Dunaje nemohli být z muzikantových skutků zrovna odvázaní, protože přešel na protestantskou víru a s ní přijal státní příslušnost Saska, to jenom proto, aby se tam mohl oženit. V daleké zemi jako odrodilec nakonec i zemřel.

Druhý syn Josef Strauss se rozhodl pro dráhu houslisty, přestože ve Vídni vystudoval techniku a jako nadějný matematik se po škole věnoval zlepšovatelské činnosti a různým vynálezům. Poslední ze zmíněné trojice synů autora Radeckého pochodu se jmenoval Eduard Strauss, i on si v duchu rodinných tradic založil orchestr – to prostě měli Straussové v genech. Muzicíroval různě po Evropě i po Spojených státech, a když se vrátil zpět do města na Dunaji, začaly se v něm projevovat duševní poruchy až takového rázu, že ničil ostatním členům rodiny notové zápisy. Ze zdravotního hlediska dopadl nejhůře.

Cizí Straussové a oblíbenci nacistů
A aby toho nebylo málo, zmatek kolem slavného muzikantského jména se ještě více komplikuje. Ve Vídni totiž působili i jiní hudebníci, kteří ovšem nemohli být s výše uvedeným otcem a jeho třemi syny v příbuzenském poměru. Jeden se jmenoval Oskar Strauss a proslavil se jako skladatel operet i jako kapelník. A potom je tu pochopitelně Němec, jenž se narodil v Mnichově a zemřel Ga – Pa, ale kvůli častým stykům s dunajskou metropolí jej často vnímají i jako Vídeňana – Richard Strauss. Srdce všech si získal takovými bonbónky jako Růžový kavalír nebo Tak pravil Zarathustra. Méně sympatií už mu přineslo otevřené podbízení se nacistickým pohlavárům, když se osobně setkal s Hitlerem, Göringem i Göbelsem.


Ostatně nacistická fascinace hudbou těžce poznamenala i jiné a třeba už dávno nežijící skladatele. Adolf Hitler během svého vídeňského pobytu neustále navštěvoval představení oper Richarda Wagnera, rovněž Němce narozeného v Lipsku. Vůdce zbožňoval všechno monumentální a Wagnerova hudba dokonale a celoživotně vyhovovala jeho zvráceným představám o arijském nadčlověku. Během svého pobytu ve Vídni žil Wagner v létech 1862 – 64 v luxusním hotelu Imperial, kde si v kavárně prováděl korektury a kde právě pracoval na své opeře Tristan a Isolda.

Klasik se zkušenostmi z Čech
Ovšem ještě dávno před autory lehkomyslných valčíčků a variací na dunajské šplouchání vln zažila Vídeň skutečnou invazi klasických hudebníků nejtěžšího kalibru. Těžko by se hledalo jiné místo na světě, kde se shromáždila tak ohromná energie a kvalita zaznamenaná do notových osnov na jednom místě. Franz Joseph Haydn žil od roku 1797 dalších dvanáct let až do své smrti na ulici později přejmenované jeho jménem Haydngasse 19 v domě, kde dnes má muzeum. Už jako nezletilý chlapec začal zpívat v proslulém chóru Svatoštěpánského dómu a ve městě zůstal i během svých hudebních studií.

Jako jeden z mála skladatelů skutečně světového jména strávil delší dobu i u na nás na zámku v Dolní Lukavici u Přeštic, kde zastával funkci kapelníka hraběte Karla Morzina. Už jako příslušník zednářské lóže pracoval pro knížete Esterházyho v Uhersku a jako osmapadesátiletý se v roce 1790 vrátil zpět do Vídně, kde se osobně setkal s jiným velikánem hudebního světa té doby Ludwigem van Beethovenem. Z dunajské metropole opakovaně zajížděl do Anglie. Na počest tehdejšího císaře složil v roce 1797 hymnu s názvem „Bože zachovej nám císaře Františka“, která se nakonec stala v německé jazykové oblasti tak populární, že se od roku 1922 stala i součástí německé hymny Deutschlandlied.

Mí Vídeňané mi rozumí
Parafráze výroku Wolfganga Amadea Mozarta na adresu Pražanů by v žádném případě neměla ani naznačovat, že Amadeus prožíval ve Vídni svá šťastná léta. Umělec jeho charakteru a ambicí bývá šťastný málokdy a město, ve kterém zrovna žije či pobývá, není v daném případě rozhodující. Vídeňských adres směnil tolik, že se to dá po tolika letech těžko i vystopovat. Jistý je Figarohaus na adrese Domgasse 5, jeho bydliště v letech 1784 – 87, kde napsal Figarovu svatbu a také přijal Beethovena, jako by chtěl jít ve šlépějích svého geniálního předchůdce Haydna. Naopak mlhavé zůstávají okolnosti jeho smrti, kdy jej po krátkém obřadu u zdi chrámu svatého Štěpána odvezli na hřbitov St. Marx a teprve později mu pořídili čestný náhrobek na Centrálním hřbitově.

Hlavní rakouské město vždy bylo, je a bude plné hudby a skvělých muzikantů. Vyjmenovat je všechny snad ani není možné, ostatně to samé platí o kulturní sféře jako takové.

Foto: Mandik Libor 2

V okolí chrámu svatého Štěpána panuje čilý dopravní ruch se spoustou kočárových povozů. Tady je skutečné historické centrum dunajské metropole

Zdroje:
CZEIKE, Felix. Historisches Lexikon der Stadt Wien. 2. vyd. Wien: Kremayr & Scheriau / Orac, 2004
PEŠEK, Jiří. Od aglomerace k velkoměstu. Praha a středoevropské metropole 1850-1920. Praha: Scriptorium, 1999

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz