Článek
Úporná dřina a žádné volno
Přijde vám, že svůj celý život promarníte v práci? Pracovníci čínské pošty by si to s vámi hned vyměnili! I přes veškeré technologie, umělou inteligenci a robotizaci jsou to právě zaměstnanci, kteří fyzicky třídí zboží. Pracují šest dní v týdnu, 8 až 12 hodin denně v náročných podmínkách. Je to takzvaná kultura 996 (od 9:00 do 21:00 6 dní v týdnu). My pracujeme 40 h/týdne oni skoro dvakrát tolik.
Během sezóny (před Vánoci) se pracovní doba prodlužuje na 12 až 16 hodin denně. Od zaměstnanců se vyžaduje přesnost a minimální chybovost i při takové zátěži, mnohdy lidé při samotné práci kolabují nebo mívají srdeční zástavy z nedostatku odpočinku. Nárok na dovolenou, tady téměř neexistuje. V Číně žije tolik lidí, že na jedno vaše pracovní místo čeká klidně 200 dalších. A lidé si raději zvolí únavu než hlad.
Nekonečný pás
Pásová výroba je zdá se nekonečná, sedíte na nepohodlné židli a stovky až tisíc balíků za směnu projedou. Děláte tolik hodin repetetivní práci až máte nutkání to dělat i ze spaní. Každá věc se musí zabalit do obalu a pak na třídičce do dalšího obalu. Celkem to máme pěknou horu obalů, když si uvědomíme kolik balíčků se za ten den zabalí. Zrušení plastových brček u nás, ale určitě situaci zlepší.
Vychytávka v dopravě
Krátce řečeno, dělají to, čím se proslavila i IKEA zmenšují předměty tak, aby se co nejsnáze a nejlevněji přepravovaly. Proto na čínských e-shopech často vidíme věci na fotkách obrovské, ale pokud si zapomenete zkontrolovat uvedené rozměry, často vás překvapí, jak malinké ve skutečnosti dorazí.
Kurýr nestíhá?
Když je ten balíček konečně zpracovaný, tak ho bere kurýr a musí ho doručit v co nejrychlejší čas, protože pak jsou další dny připravené další balíky.
Časy jsou krátké, deadliny přísné, cesty přeplněné. Pro kurýra 0,4 juanu za balík, to je přibližně 5-6 eurocentů.
Výrobci mezi sebou vedou cenové války, protože je jedno, v jaké bohaté nebo chudé zemi působíte, lidé všude na planetě mají vrozený instinkt maximalizovat efektivitu svých zdrojů, tedy dosáhnout cíle s co nejmenší námahou.
Zdroje:
Tsai, W. (2025). The Making of Chinas Post Office. Harvard University Press. https://www.hup.harvard.edu/books/9780674295889
Leeline Sourcing. (2025). China Post 2025. Leeline Sourcing. https://leelinesourcing.com/cs/china-post