Článek
Podle článku na Novinky.cz byla běžná cena plzně v plechovce necelých 25 Kč v německých Drážďanech. Běžná cena u nás atakuje 40 Kč. Z jakého důvodu jsou běžné ceny produktu, který se vyrábí v ČR, tak rozdílné?
Nákupní chování českých spotřebitelů - „hon za slevou“
Celý problém začíná u nákupního chování českých spotřebitelů. Samotní prodejci se netají tím, že drtivá většina produktů se prodává pouze v akci a zboží za běžné ceny se prodává velmi omezeně.
Čeští zákazníci učinili tak vlastní volbu, kdy tlakem na slevy donutili prodejce zvýšit běžné ceny, aby následně bylo možné zboží prodávat „v akci“ v ceně běžné.
Výsledek je prostý. Slevy, které nejsou slevou potěší maximálně omezené kupující, kteří se radují nad „výhodně“ zakoupeným produktem. Zatímco kupující, kteří potřebují zakoupit výrobek mimo akční období si značně připlatí.
Plzeň „v akci“ celý rok 2023
Jak dokládá cenový srovnávač AkcniCeny.cz. Celý rok 2023 byla aspoň v jednom řetězci právě plechová Plzeň 0,5l „v akci“ za 26,9 Kč.
Naprosto stejně nastavené ceny najdeme u řady dalších výrobků běžné spotřeby. Ať už jde o nápoje Coca Cola, prací prostředky či kuřecí maso.
Bez zisku se prodávat nedá
Je až zarážející, že v dnešní trží době si lidé neuvědomují ani základní tvorbu ceny a princip trhu. Pokud se prodává výrobek za běžnou cenu ke 40 Kč. Je absolutně nereálné, aby byl celý rok v akci za 26,9 Kč, a přesto byla firma jenž jej vyrábí v zisku.
Ke skutečným akčním cenám může prodejce přistoupit v době, kdy má jasné důvody doprodeje zboží či z důvodu krátkodobé marketingové aktivity.