Článek
Na začátku šedesátých let minulého století byl JFK nesmírně populární jak ve své domovině, tak i u západních spojenců. Mezi „obyčejnými“ lidmi se těšil podpoře, o které kdy snil (a stále ještě sní) jakýkoliv člověk v ústavní funkci, včetně té nejvyšší.
Prezident Kennedy nejspíš neměl jediný důvod, aby se striktně držel pokynů ochranky v rámci bezpečnostního protokolu, což se 22. listopadu 1963 ukázalo jako zcela zásadní. Fatální následky atentátu na JFK od té doby daleko překročily hranice samotného smrtelného aktu a do jisté míry se staly součástí popkultury.
Prezidenta Kennedyho převážely dvě limuzíny
John Fitzgerald Kennedy byl zastřelen v Lincolnu Continental černé barvy, přičemž těsně před příletem do Dallasu jako svou „Limo One“ primárně používal bílý Lincoln z roku 1963, a to nejen při cestě z Fort Worthu na leteckou základnu Carswell.
Pro cestování ulicemi Dallasu se však Kennedy z ničeho nic rozhodl pro vůz černé barvy z roku 1961. Šetření atentátu potvrdilo, že tři olověné včely smrti byly vypáleny ze samočinné pušky.
Podle oficiálního závěru Warrenovy komise je vrahem jistý Lee Harvey Oswald. Dodnes se s jistotou neví, zda tím vrahem byl skutečně Oswald, zda atentát spáchal sám, zda-li byl na někoho napojen, či nikoliv, dobře známá není ani vrahova motivace.
A i když byl Oswald dva dny po svém zadržení zavražděn, o to více veškeré spekulace nabíraly na síle i věrohodnosti.
Technický průkaz SS-100-X
V tomto článku již jednou provždy prezidentu Kennedymu dopřejme klidu a ponechme stranou veškeré konspirační teorie a spekulace, jenž jsou s atentátem navždy spojeny. Fokus tedy raději zaměříme na samotnou vládní limuzínu Lincoln Continental.
Do Bílého byl doručen poprvé 15. června 1961. Technický krasavec prezidenta Johna F. Kennedyho byl svým původem sériový vůz. Prezidentská vozidla v USA v té době nebyla ve skutečnosti ve vlastnictví vlády, ale byla jednoduše pronajata přímo od výrobců.
Vládní Lincoln měřil 6,5 m na délku, osová vzdálenost náprav činila 4 m, v rámci šíře vozidla bychom naměřili hodnotu 2 m. Pokud bychom se bavili o výšce, nejvyšší bod vozu L. Continental SS-100-X se nacházel 1,4 m nad zemí a vážil úctyhodných 2 781 kg.
Pro sérii výroby 1961-1964 byl vyráběn s motorem 7-7,6 l (V8) o výkonu 350 koňských sil s 3-rychlostní Turbo-Drive automatickou převodovkou, resp. 3-rychlostním C6 automatem. V rámci interiéru měla prezidentská verze navíc výkonné topení a klimatizaci, dva radiotelefony, jeden hasičák, lékárničku a poplachovou sirénu. Palubní deska byla vyrobena z kalifornského ořechu.
Oproti vládní verzi byla sériová varianta Continentalu o 110 cm kratší, protože v prezidentském speciálu na základě pozdějšího technického zadání ze strany Kennedyho administrativy byla namontována střední řada sedadel.
Změny byly navrženy tak, aby se co nejvíce zviditelnila hlava státu pro veřejnost, pohříchu však takové úpravy značně zvyšovaly prezidentovu zranitelnost. Celková suma tehdejších nutných úprav byla vyčíslena na 200 000 USD (dnešních cca 1 300 000 USD).
Osudy dobrého auta Lincolna
Po atentátu na JFK tento vůz prošel nutným procesem jako nedílná součást vyšetřování, a následných dalších bezpečnostních úprav, aby mohl sloužit ještě v nastávající vládní garnituře USA.
Na konci své životnosti byl vrácen firmě Ford Motor Company, která se rozhodla jej zachovat v Muzeu Henryho Forda v Dearbornu v Michiganu.
Dnes je výraznou expozicí segmentu o prezidentských vozech. Během svého života využil pan Ford své nesmírné bohatství ke sbírání těch nejhistoričtějších předmětů. Výsledkem je, že auto, ve kterém byl zavražděn prezident Kennedy tak vlastně stojí kousek od dalšího tragického kusu prezidentské historie, křesla, ve kterém byl zastřelen 16. americký prezident Abraham Lincoln.
Trpící obětní beránek
Do podzimní melancholie zastřený konec potkal i samotnou značku Lincoln Continental, kdy před více než dvaceti lety začaly první vážné problémy spatřující jádro pudla v klesajícím odbytu. Vedení představenstva automobilky proto rozhodlo, že rok 2002 bude pro Continental posledním.
Drakonické zvěsti o definitivním zabouchnutí mohutných bran továrny posílila skutečnost, že po roce 2002 vratnost vynaložených investic do vývoje značky měla pouze klesající tendenci.
Od hlubin propasti firmu nespasil ani nejnovější model z roku 2016. Výroba Continentalu tak nadobro skončila 30. října 2020, bez jakýchkoliv bezprostředních plánů na náhradu výroby modelů v segmentu sedanů v plné velikosti.
Zdroj:
https://www.dallasnews.com/news/2018/11/19/would-a-bubble-top-have-saved-kennedy-more-answers-from-the-strange-story-of-jfk-s-lincoln-limo/
https://www.pearceanddale.co.uk/president-john-f-kennedys-limo-goes-to-auction/
https://www.thehenryford.org/collections-and-research/digital-resources/popular-topics/kennedy-limo