Článek
Trend motorek se každým rokem zvyšuje, což ukazují i statistiky.
V roce 2021 bylo nově registrováno 22 000 motocyklů, o rok později to bylo už 25 500 a v roce 2024 dokonce 30 330
Motorkářů tedy rapidně přibývá a zcela evidentně se motocykl stává čím dál více oblíbeným dopravním prostředkem. Jízda na motorce představuje určité osvobození, volnost, zážitek a zábavu z jízdy oproti řízení automobilu, ale také samozřejmě schopnost nezůstat stát v kolonách. Přitom je člověk oblečen do téměř neprodyšného oblečení, tvrdých bot, těsné přilby a neustále se potí. Ve větších rychlostech pak rachot větru a pocit nebezpečí, které jízda bez jakékoliv ochrany představuje.
Ne nadarmo si motorkáři vysloužili přezdívku dobrovolní dárci orgánů. V podstatě se po dálnici člověk řítí stotřicítkou na židli s řidítky. Jakýkoliv pád na motorce je nekompromisní. Ano, já jsem také motorkář, i když momentálně už jen skútrista. Dnešní skútry pro jejich oblíbenost, ale dostály velkého rozmachu a jsou vyráběny v celkem slušné motorové výbavě. Už to není jen malá motorka, která zní, jak sekačka na trávu.
Já mám pětikylo, a i když váží 190 Kg bez kapalin, jede svižně a je skvěle ovladatelný. Dřív jsem měl běžný manuál, ale přišel jsem skútru na kloub, když jsem začal dojíždět za prací do Prahy. V pražském provozu nemám problém se protáhnout a velmi oceňuji, že mi nefouká na nohy a za deště mám mokrá, možná tak ramena.
Ve volnu už nemám chuť jít se projet, což je pochopitelné, když denně najezdím sto kilometrů. Tím jsem chtěl přiblížit, že i já mám k motorkám vřelý vztah a nechovám tedy žádnou zášť. Fascinují mě supersporty, jejich síla, akcelerace a výška otáček v jakých pracuje motor, který je vysloveně vytvořen pro závodní jízdu. Také mě asi jako každého fascinuje jejich zvuk, který je ve vysokých otáčkách až neskutečný. A to je právě bod úrazu. Tím, jak motorek přibývá a zejména bezohledných motorkářů, stává se situace neúnosnou.
Z malé vesničky, kde bydlíme, zhruba tři kilometry od hlavní silnice, se pomalu stává předměstí brněnského autodromu. Neustálé vytáčení motorů do maximálních otáček a bohužel nepochopitelně i v pozdních nočních hodinách. Kdo chce jet za tmy mezi obcemi stopadesátkou nebo i více? Srážka se srnou rovná se jistá smrt!
V těsném závěsu supersportů jsou samozřejmě čopry. Neskutečný třaskavý rachot rozléhající se mezi domy. V některých případech, až zůstává rozum stát, že něco takového bylo schváleno pro provoz na veřejné komunikaci. Krásný zvuk možná, ale chcete projíždět město, kde úplně všechny naštvete a rozčílíte, jelikož je to pro uši nepříjemné? Sedíte, pijete kávu na předzahrádce u restaurace a okolo vás projíždí bublající Harley. Zrovna, když projíždí okolo vás, prudce přidá a vám vyskočí prudce tep, je po idylce, klidu a čistému spodnímu prádlu.
Například v Německu a Rakousku byl zakázán vjezd motocyklům do určitých oblastí ve dnech pracovního klidu. To je asi ideální možné řešení, a když ne jinak tak alespoň v době nočního klidu. Na našich STK není v současnosti povinnost měřit hluk při technické prohlídce, ale jen jako možnost rozhodnutí technika při jeho pochybnostech. Dostupnost hlukoměrů u policejních hlídek je zatím malá, a tak se v provozu běžně nesetkáte s policistou, který na místě řidiči motocyklu uloží povinnost mimořádné technické prohlídky, zakáže jízdu, nebo dokonce odejme motocykl.
Není to vše, ale jen o motocyklech jako takových, ale také o řidičích. Bezohledná jízda, vytáčení a túrování motoru mnoha takových, kteří si myslí, že jsou na závodním okruhu. Možná to nakonec vyřeší elektromobilita a pak se může každý prohánět na elektromotorce třeba ve dvě ráno, že?
Zdroje:
https://www.autozive.cz/radary-na-mereni-hluku-evropske-unii/
https://besip.gov.cz/Clanky/Cesko-je-motorkarskou-velmoci-z-hlediska-nehodovos
https://www.motorkari.cz/clanky/moto-novinky/statistiky-registraci-za-2024-narust-prodeju-kvuli-euro-5-a-slevam-52586.html